Neveneffecten van een leiderschapstraject

Public & Social Profit sector

songsforthebookshelf.jpg

We stellen onszelf vaak vragen over ons werk en onze carrière. Maar waar we niet durven naar vragen is: “Wat als onze droom uitkomt?” In 2014 organiseerde Antwerp Management School een middenkadertraject waarbij de overheid droomt over haar werking in 2020. Een goed geoliede machine waarin alle componenten uitgebalanceerd zijn en de samenwerking vlekkeloos verloopt; in 2020 is de Vlaamse overheid een frisse, geloofwaardige, slagkrachtige en goed functionerende organisatie. Ze onderscheidt zich door openheid, wendbaarheid, vertrouwen en daadkracht. Dat dit programma zou inspireren op professioneel vlak was te hopen, dat het dit zelfs op persoonlijk vlak zou doen, was een droom.

Aanlooptraject middenkader

Van oktober 2014 tot oktober 2015 volgde Stefaan Tubex het ‘Aanlooptraject middenkader’. Deze vorming op maat werd gegeven aan beginnende leidinggevenden van de Vlaamse Overheid om mee aan de toekomst van de publieke sector te bouwen. Stefaan is adviseur stedenbeleid bij het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid.

Stefaan: Het ontwikkelingsprogramma waar ik aan deelgenomen heb, richtte zich op personeelsleden binnen de Vlaamse overheid die hun talenten wilden ontwikkelen en wilden doorgroeien naar een middenkaderfunctie binnen de Vlaamse overheid. Kathleen Vangronsvelt begeleidde dit traject vanuit AMS. Ondertussen zijn reeds een aantal medewerkers van de Vlaamse overheid die het traject gevolgd hebben, doorgegroeid naar zo'n middenkaderfunctie. De ondersteuning van Antwerp Management School heeft hier zeker aan bijgedragen. Ikzelf heb dankzij het traject ontdekt dat ik mijn functie graag doe en dat ik niet per se hoef door te groeien, maar ik heb wel meer leidinggevende verantwoordelijkheid gekregen. Verder heeft het traject een bijzonder en onverwacht neveneffect gehad. Het heeft ervoor gezorgd dat ik eindelijk eens echt werk maakte van mijn droom om een muziekalbum te maken.

Songs for the bookshelf

Al lange tijd droomde hij over het uitgeven van een eigen album, maar steeds wuifde hij die gedachte weg: "Niet nu. Ik ben er nog niet klaar voor." Na het traject ging hij de uitdaging aan en het resultaat mag er zijn. ‘Songs for the bookshelf’ is een album met prachtig geschreven teksten in een mooi uitgegeven boek.

“Dankzij het aanlooptraject merkte ik dat ik dit nodig had en dat dit ook mijn werk zou verrijken. Dit jaar is het dan ook gelukt om het muziekalbum uit te brengen. Het heet 'Songs for the bookshelf' en is uitgegeven in een boek met proza, poëzie, illustraties en liedjesteksten. Het maken van een muziekalbum was vooral een leerproces van vallen en opstaan. Iets nieuws doen buiten je comfortzone voelt altijd vreemd aan. Je hebt geen ervaring om op terug te vallen en dit maakt het spannend en beangstigend tegelijkertijd.

Ondertussen heeft mijn muziekalbum ook al de recensenten bereikt. Zo schreef Serge Simonart in Humo dat het “een in alle stilte, zonder hype of marketingcampagne uitgebrachte, mooi uitgegeven hybride is, een hebbedingetje dat het midden houdt tussen een dichtbundel, een novelle en een cd.” Een omschrijving die ik alleen maar kan toejuichen. Het album is geschreven op de grens van verschillende genres. Dat is wat het in mijn ogen zo uniek maakt. Verder schrijft hij: “Het gevaar bestaat dat Stefaan Tubex met dit debuut tussen twee stoelen valt: te muzikaal voor de boekhandel en te verbeus voor de platenwinkel. En niet lawaaierig of spectaculair genoeg voor de media.” Dat heb je dan weer als je iets innovatiefs doet. Ik ben benieuwd hoe het hele verhaal gaat aflopen!”

Tips voor persoonlijke ontwikkeling

“Het volgen van het ‘Aanlooptraject middenkader’ heeft me geleerd dat het belangrijk is om continu bij te leren en hier echt tijd voor vrij te maken. Als het druk is, lukt dit soms moeilijk. Dan ben je geneigd hier minder oog voor te hebben. Sinds het aanlooptraject probeer ik er toch aandacht aan te schenken omdat ik weet dat dit indirect tot betere werkresultaten en meer energie leidt. Als je graag eens op een andere manier leert, dan kan ik je zeker aanraden om online-leermogelijkheden te bekijken. Deze zijn echt in opmars en heel kwalitatief. Zo biedt Coursera wereldwijd online cursussen aan van gerenommeerde universiteiten en hogescholen. En als je je creative skills wil ontwikkelen zijn Skillshare (wervende creatieve leermodules) of Lynda (uitgebreide grafische en it-opleidingen) dan weer interessant.

Het realiseren van mijn droom werd aangewakkerd door het traject. Tijdens de vorming kwamen immers meer persoonlijke vragen naar voren: “Als het aan jou ligt, wat ben je over drie jaar aan het doen? Wat zou je volgende loopbaanstap zijn als je zeker was van succes? Wat geeft je momenteel de meeste energie in je job?” Die vragen hebben iets binnen in me losgemaakt: “Je moet het nu doen, Stefaan. Het is nu of nooit!” De sessies hebben me enorm geïnspireerd en me geleerd dat het absoluut oké is om te falen. Falen kan zogezegd wel, maar toch voelt het zo niet aan. De druk ligt hoog om alles altijd goed te doen. Onbedoeld zorgt dit er soms voor dat we risico's uit de weg gaan en dat we innovatie op deze manier afremmen. Door mijn muziekproject heb ik gemerkt dat het belangrijk is toch de moeilijke stappen te durven zetten. Het heeft geen zin om wat je echt belangrijk vindt uit te stellen omdat je het te goed wilt doen.”

Ben je geïnspireerd door het verhaal van Stefaan Tubex? En heb je ook zin om je grenzen te verleggen? Antwerp Management School verzorgt dit type leiderschapstrajecten via Company Specific ProgramsDaarnaast ervaar je dit leiderschapstraject ook in hetPostgraduaat Publiek en Social Profit Management