Responsible Management Education aan Antwerp Management School

Sustainable Transformation

Class.jpg

Aan Antwerp Management School is het onze missie: klanten te helpen in duurzame waardecreatie, door het ontwikkelen van talent om Global Citizen te worden, zich meester te maken van de kunst om beslissingen te nemen en mensen te leiden.

Studentenbekrachtiging

Het is ons doel om studenten met de derde zuil van het Antwerp Management School missiehuis te laten kennismaken, namelijk die van maatschappelijk bewustzijn en duurzaamheid. Met de vele uitdagingen waar de wereld en dus ook de bedrijven vandaag voor staan, speelt management educatie een belangrijke rol in ons beeld. Aan AMS streven we ervoor om de studenten te bekrachtigen met de noodzakelijke kennis, vaardigheden en reflectie op de maatschappelijke uitdagingen die hen niet enkel zullen helpen met het ontwikkelen van hun eigen kijk op bedrijfsverantwoordelijkheden, maar hen ook zullen helpen met deze in toekomstige bedrijfsmogelijkheden te veranderen.

We moedigen ze aan om deze kennis mee te nemen doorheen hun volledige lesprogramma. We verwachten ook dat studenten hun medestudenten en hun docenten uitdagen omtrent duurzaamheidsproblemen. Door ze te bekrachtigen met inzicht in duurzaamheidsproblemen stellen we ze in staat om kritisch na te denken over hun programma, om vragen te stellen aan hun professors over duurzaamheidstopics en om te leren hoe ze dit verder kunnen integreren in het aangeboden studiemateriaal.

Het programma bestaat uit colleges, oefeningen, aanbiedingen van Knowledge Bites, een ‘onboarding’ dag en een reflectiepaper. Dit jaar werd er een spannend, nieuw element toegevoegd: de SDG Student Ambassador Campaign.

Introductie tot duurzaamheid

We verwelkomden 240 studenten voor een verdere introductie tot de derde zuil van Antwerp Management School. De studenten namen deel aan een eendaags programma dat bestond uit een introductie tot duurzaamheid in de voormiddag en een interactief en leuk experiment in de namiddag. De ochtendcolleges gingen over ‘Sustainable business = business’ en werden gevolgd door twee interactieve sessies over ‘Cultures of sustainability’ en ‘The evolutionary basis of sustainable behavior’. De namiddagsessie omvatte een experiment waarmee de studenten (niet-)duurzaamheid op een interactieve, integrale en originele manier ondervonden.

SDG Student Ambassador Campaign

Tijdens de ‘onboarding’ dag zijn we met de SDG Student Ambassador Campaign van start gegaan. Aangezien de Sustainable Development Goals (SDG) steeds meer zichtbaarheid krijgen in de bedrijfswereld en in de samenleving, dachten we dat het tijd was om deze doelstellingen te promoten binnen onze studentengemeenschap. Dit is in overeenstemming met onze verbintenis met de principes van verantwoordelijke managementeducatie waar wij als school voor staan.

"Het originele idee was om zestien SDG Student Ambassadors te creëren. Tot ons genoegen zagen we dat de interesse zo groot was dat we uiteindelijk 54 SDG Student Ambassadors hadden."

De wereldwijde secretaris-generaal van de VN ging met de SDG Ambassador Campaign van start in januari 2016 (meer info op de website van de VN).

Wij zien de creatie van SDG Student Ambassadors niet enkel als een middel om de doelstellingen binnen onze school te promoten, zowel met medestudenten als met de docenten van de programma's, maar ook als middel om de studenten beter in staat te stellen om de rol van de doelstellingen in managementeducatie kritisch te beoordelen. Het originele idee was om zestien SDG Student Ambassadors te creëren die een workshop met bedrijven die toegewijd zijn aan de SDG’s zouden vergemakkelijken voor hun medestudenten. Tot ons genoegen zagen we dat de interesse zo groot was dat we uiteindelijk 54 SDG Student Ambassadors hadden.

We pasten onze benadering aan door wat meer projecten voor te stellen en door ruimte te laten voor de creatie van eigen initiatieven door studenten. Naast de workshop met bedrijven hebben we nu een project waar studenten een workshop rond de SDG’s zullen uitvoeren in lokale scholen; een project dat naar de eigen voetafdruk van de studentengemeenschap zal kijken, een project dat als een guerrilla zal werken en de aandacht op creatieve manieren naar de doelen zal trekken, een project dat een debatavond over de SDG’s zal organiseren, een project dat documentaires over de verschillende doelen zal identificeren en dat een filmavond zal organiseren met lesvragen eraan gekoppeld, zodat het ook in de klas gebruikt kan worden, en een project dat gelinkt is aan PRME door te registreren op Aim2Flourish, waar studenten de methode van erkentelijk onderzoek zullen leren en dit gebruiken om bedrijfsleiders te interviewen die hun bedrijf gestart hebben met als doel om goed te doen. (http://www.aim2flourish.com/)

Deze groep SDG Student Ambassadors zal tijdens het jaar extra informatie verkrijgen en de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan conferenties en evenementen die georganiseerd worden rond de verschillende duurzaamheidsthema’s. Het beste project zal ook een prijs krijgen voor zijn werk en we zullen zichtbaarheid voor hen creëren waar we kunnen tijdens hun academisch jaar.

Onze benadering ten aanzien van verantwoordelijke managementeducatie wordt ondersteund door de BASF Deloitte Elia Chair on Sustainability –een gezamenlijk academisch partnerverbond tussen de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen van Universiteit Antwerpen en Antwerp Management School.

Lees meer over onze visie en activiteiten!