Spijker je financieel-economische kennis bij

Students & Alumni Strategy & Innovation

Alumni stories sophie van oers.png

Het economische reilen en zeilen in de bedrijfswereld is een ingewikkeld gegeven, zeker voor mensen die niet thuis zijn in de financiële sector. Voor hen biedt Antwerp Management School de opleiding Bedrijfseconomie voor Niet-Economisten (BENE) aan. Op negen dagen tijd word je geïntroduceerd in het financieel-economische luik van management. We spraken met alumna Sophie Van Oers die BENE volgde en zich nu gesterkt voelt in haar job.

De opleiding, zoals de naam al zegt, is een perfecte introductie in de bedrijfseconomie voor hen die weinig of geen weet hebben van de financiële wereld. “Ik ben historicus van opleiding en heb weinig financiële achtergrond.” vertelt Sophie Van Oers. “Ondertussen werk ik al bijna 8 jaar bij een financiële instelling en ik wil graag aan mijn persoonlijke groei blijven werken. Dat zal in de toekomst hopelijk mijn kansen vergroten en mijn blik verruimen.”

"Ik heb weinig financiële achtergrond. Ondertussen werk ik 8 jaar bij een financiële instelling om mijn blik te verruimen en mijn toekomstkansen te vergroten."

De mensen die het BENE-programma volgen zijn zeer divers en deze diversiteit kan je helpen om je blik te verruimen. “De profielen zijn zeer uiteenlopend en iedereen is in andere sectoren actief. Ik vind het een fijne lesgroep en het is leuk om te zien hoe iedereen zijn werkervaringen deelt met elkaar. Het is fijn om met andere profielen en sectoren in aanraking te komen, het verruimt je blik opnieuw. Het geeft je een frisse kijk op je mogelijkheden binnen de professionele wereld.”

Een praktische insteek

De opleiding wordt gegeven op academisch niveau maar de topics van de lessen worden uitgelegd en vertaald naar de praktijk. “Niet louter theorielessen,” zegt Sophie, “ook veel interactie. De opbouw van de lessen zit goed in elkaar, er komen veel onderwerpen aan bod en er worden zaken ook effectief aan de hand van oefeningen toegepast, wat ik een meerwaarde vind.”

"BENE is iets voor mensen die op korte tijd een groot aantal financieel-economische concepten willen leren kennen en ondergedompeld willen worden in financiële analyse van de jaarrekeningen."

Een concreet voorbeeld voor Sophie komt uit de les macro-economie. “Uit de les macro-economie is mij zeker bijgebleven dat we in een zeer snel evoluerende economische context zitten en dat wij als Belgen eerder zeer behoudsgezind zijn en niet altijd mee durven te evolueren met de markt. Ikzelf ben actief in de banksector, een sector die zwaar onder druk staat momenteel, waardoor ik me ook heel bewust ben van de onzekere toekomst van de sector waarin ik werk. Hopelijk kan ik voor mezelf door het volgen van deze cursus meer opportuniteiten creëren.”

Verrijkende inzichten

De opleiding is dus zeker aan te raden voor hen die inzicht willen verkrijgen in de samenhang van bedrijfsprocessen en de economische context waarbinnen bedrijven actief zijn, voor “mensen die op zoek zijn naar een introductie economie en die op korte tijd een groot aantal concepten willen leren kennen en ondergedompeld willen worden in financiële analyse van de jaarrekeningen. Het verruimt mijn kennis, leert mij nieuwe concepten kennen en ik ben zeker tevreden dat ik deelgenomen heb aan de opleiding,” besluit Sophie.

Benieuwd naar dé management essential?

Haal net als Sophie meer uit jouw onderneming

Ontdek onze opleiding Bedrijfseconomie voor niet-economen