Sleutelvragen voor succesvolle digitale transformatie - steven de haes.jpg

Hoe kunnen organisaties succesvol zijn in die digitale transformatie? In elk geval niet door zomaar te investeren in elke nieuwe technologie die opduikt. Het blind volgen van hype cycles en van advies van zogenaamde goeroes kan duidelijk geen goede strategie zijn.

 

Vier centrale vragen

Bedrijven die succesvol willen omgaan met digitale transformatie moeten zichzelf vier centrale vragen stellen.

  1. Doen we het juiste?
    • Zijn we in staat om tijdig de relevante technologieën te identificeren en vertalen naar mogelijke digitale innovaties?
    • Hoe weten we, op een betrouwbare manier, welke innovatieve ideeën het best aansluiten bij onze strategie?

  2. Doen we het op de juiste manier?
    • Zijn onze digitale projecten in lijn met onze bestaande en toekomstige architectuur- en securityvereisten?
    • Hoe kunnen we innovaties integreren in onze bestaande bedrijfsmodellen en operaties?

  3. Lukt het ons om het goed te doen?
    • Hebben we de juiste business- en IT-competenties aan boord om deze transformatie te realiseren?
    • Wat is de meest gepaste ontwikkel- en veranderingsstrategie?

  4. Krijgen we er de voordelen uit?
    • Hoe kunnen we garanderen dat, eens de investeringsbudgetten zijn toegekend, op het einde van de rit ook de beloofde winst wordt gerealiseerd?
    • Hoe en wanneer gaan we de baten meten?

Deze vier sleutelvragen maken duidelijk dat digitale transformatie meer is dan investeren in nieuwe digitale trends. Een duidelijk beleid rond digitale transformatie is cruciaal om het verwachte potentieel te identificeren en effectief te realiseren. Het opzetten van een transparant innovatieproces schept duidelijkheid over de stappen om van een vaag idee naar een concrete en volledige business case te gaan die geënt is op de strategie van de organisatie.

"Organisaties dienen hun initieel opgemaakte business cases
ook te gebruiken als operationeel managementinstrument,
in plaats van het stof te laten vergaren in de kast."

Voor de verdeling van het investeringsbudget moeten objectieve beslissingsmodellen en criteria gecreëerd worden. Om te zorgen dat baten effectief gerealiseerd worden, dienen moderne agile methoden toegepast te worden en dienen organisaties hun initieel opgemaakte business cases ook te gebruiken als operationeel managementinstrument, in plaats van het stof te laten vergaren in de kast.

 

Waarde van digitale transformatie

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van praktijken die men kan aanwenden om succesvol mee te surfen op de golf van de digitalisering. Deze beheersvragen en -praktijken kunnen geplaatst worden onder de noemer “IT-Governance”. Er is veel bewijsvoering beschikbaar in de wetenschap en praktijk dat bedrijven die matuur zijn in dit gebied veel meer rendement halen uit digitale transformaties. Helaas is er ook heel veel bewijsvoering dat veel bedrijven enorm worstelen met de opbouw van dit beleid en dus heel veel potentieel verliezen of zelfs negatieve rendementen halen uit digitale investeringen.

“Is jouw organisatie klaar om de waarde van
digitale transformatie te ontketenen?”

Het verwerven van de juiste competenties om deze beheerpraktijken vorm te geven en op te volgen, binnen de specifieke context van je eigen organisatie, is dus nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Of kort samengevat: “is jouw organisatie klaar om de waarde van digitale transformatie te ontketenen?”

Al het voorgaande ligt aan de basis van onze Business meets IT executive programma’s. Daarin leiden we executives op om de brug tussen Business en IT te kunnen maken. 

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!