NL

Alumni Stories, DEEL DERTIEN: van postgraduaat naar master in publiek management

Students & Alumni Public & Social Profit sector

alumni stories Tim Uten.jpg

Tim Uten is diensthoofd van de afdeling jeugddienst Provincie Antwerpen en waarnemend directeur van het provinciaal kindermuseum Suske en Wiske, maar dat is lang niet altijd kinderspel. Met zijn achtergrond in sociaal-cultureel werk was Tim uitermate goed uitgerust voor zijn functie. Toch merkte hij dat hij iets miste om zich verder te ontplooien. In 2015 volgde hij het Postgraduaat Publiek & Social Profit Management dat hij met groot succes afrondde. Hij had echter honger naar meer en daarom vinden we hem nu in zijn laatste jaar van de Master in Publiek Management. Tim is dus de bron bij uitstek om het verschil tussen de twee programma's toe te lichten.

 

"AMS houdt als instelling heel veel rekening met mensen die al een functie hebben met een zekere verantwoordelijkheid.”

 

Alles in balans

Naar eigen zeggen was de stap om voor de master te gaan niet zo snel gezet, onder meer omdat veel deeltijdsonderwijs nog steeds te weinig rekening houdt met de verantwoordelijkheden die nu eenmaal samenhangen met een voltijdse functie. “MPM is een unieke kans om een masterdiploma te halen als werkend individu. Dankzij het postgraduaat en een toegangsproef kon ik beginnen in de master. AMS houdt als instelling heel veel rekening met mensen die al een functie hebben met een zekere verantwoordelijkheid.”

 

“De master geeft inhoudelijke verdieping van het brede scala dat je aangeboden krijgt in het postgraduaat: theoretischer maar ook tijdsintensiever. Je krijgt voldoende momenten om je toe te leggen op de stof.”

 

Wat Tim voornamelijk aansprak was de uitgebalanceerde verhoudingen: “Het is een goede omgeving met een uitermate realistisch evenwicht tussen de tijd en aandacht die je moet hebben voor je werk, de tijd die je spendeert aan de cursus en de uiteindelijke voordelen die je eruit haalt.” Daarnaast is MPM volgens hem ook inhoudelijk erg toegespitst op de realiteit. “De materie wordt voldoende uitgediept maar is niet té theoretisch. Bovendien is de master in feite een inhoudelijke verdieping van het brede scala dat je aangeboden krijgt in het postgraduaat: theoretischer maar ook tijdsintensiever. Je krijgt echt voldoende momenten om je toe te leggen op de stof.”

 

"De evaluatiemethodiek van de papers zorgt ervoor dat je gaat reflecteren over je eigen organisatie. Daarnaast gebruik ik de laatste tijd ook vaak methodieken in creatief denken om in overlegmomenten en vergaderingen de creativiteit wat aan te zwengelen."

 

Het hands-on karakter van de opleiding is volgens Tim de grote meerwaarde. “De link wordt altijd gelegd naar je eigen dagdagelijkse praktijk. Wat je leert kun je direct toepassen. Zo zorgt de evaluatiemethodiek van de papers er ook voor dat je gaat reflecteren over je eigen organisatie. Daarnaast gebruik ik de laatste tijd ook vaak methodieken in creatief denken om in overlegmomenten en vergaderingen de creativiteit wat aan te zwengelen.” Tim merkt op dat het didactische ‘luisteren en noteren’ niet iets is waar veel professionals nog een boodschap aan hebben. Het is vooral interessant om dingen te horen die geworteld zijn in de praktijk. “Zeker de getuigenissen in de lessen zijn vaak heel interessant. Verder geeft het contact met medestudenten je ook alternatieve perspectieven.”

 

 

Het leiderschapstraject

Aan één bepaald gesprek met een medestudent, denkt Tim nog vaak terug. “Tijdens het leiderschapsproject zei iemand me ‘jij bent geen echte manager, maar wel een echte leider.’ Dat was heel confronterend, maar wel op een positieve manier. Het heeft me doen inzien dat ik om mezelf verder te ontwikkelen als manager, moet putten uit dat aangeboren talent dat in me zit. Ik wil de basis kennen van zaken zoals financieel management en procesmanagement, maar voor mij is dat niet de prioriteit. Liever wil ik binnen het managementverhaal m’n eigen weg vinden als leider.”

 

"Als publiek manager was ik me er altijd van bewust dat je de technische vakken moest beheersen, maar ik dacht eigenlijk heel weinig na over mijn rol als manager of leider. Tijdens het leiderschapstraject kreeg ik daar veel zelfinzicht over."

 

in beide programma's (postgraduaat en master) kon Tim dus het leiderschapstraject enorm waarderen. “Het geeft enorm veel inzicht op een heel interactieve manier. Als publiek manager was ik me er altijd heel erg van bewust dat je de technische vakken moest beheersen, maar ik dacht eigenlijk heel weinig na over mijn rol als manager of leider. Zelfinzicht daarover krijg je alleen door middel van veel interactie en tijdens het leiderschapstraject krijg je daar echt de kans toe. Het was een grote meerwaarde die ik niet had verwacht.”

Benieuwd geraakt? Ontdek het postgraduaat!