Leadin 2.jpg

Het LEAD-IN evenement van 23 mei in het indrukwekkende Antwerp Port House ging niet alleen over zaken doen in China, maar ook over het delen van inspirerende leiderschapservaringen en over verschillende leiderschapsstijlen in de context van China en het Westen. 

Jacques Vandermeiren, CEO van Havenbedrijf Antwerpen, was net terug van de Chinese Belt and Road Summit onder de leiding van de Chinese president Xi Jin Ping en de perfecte gastheer voor dit evenement. Hij opende de avond met een verhaal over partnerships met Chinese bedrijven en het ambitieuze ontwikkelingsplan van het One Belt One Road initiatief. Het panel van experts bestond uit Mr. Bo Ji (assistent-decaan Cheun Kong Graduate School of Business), Mrs. Charlene Wu (Chairlady of the Board – Anbang Belgium Holding), Mr. Bernard Vanhecke (Global VP Talent Management and Learning BEKAERT) en Mr. Dirk Coorevits (Managing Director SOUDAL).

Om de paneldiscussie te starten, deelde Bo Ji, assistent-decaan van China’s top business school, zijn inzichten over Cross Cultural Leadership. Hij vergeleek high context culturen, zoals de Chinese of Japanse, met low context culturen, zoals de Zwitserse, waar de meeste informatie vervat zit in de verbale boodschap en heel weinig in de context. Dat gaf een kort en duidelijk beeld van de verschillen en de invloed op algemene leiderschapsstijlen in China en de Westerse wereld.

"De Amerikanen innoveren, de Chinezen kopiëren en de Europeanen reguleren."

Twee kanten

Het diverse panel gaf een interessant inzicht van twee kanten: Chinezen die zakendoen in de Westerse wereld en andersom. De culturele verschillen en leiderschapsmodellen hebben een invloed op businessstrategieën. Zoals algemeen bekend is, kan de Chinese strategie erg efficiënt zijn bij het uitvoeren van belangrijke projecten en leidt ze snel tot resultaten. Slimme uitvindingen komen uit het Westen, maar de Chinezen kopiëren, verbeteren en schalen ze vervolgens. Dat komt doordat zij zaken sneller durven oppakken, terwijl we in het Westen meer tijd voor overleg nemen. Steeds meer Westerse bedrijven denken eraan om hun innovatie naar China te verplaatsen om snellere resultaten te krijgen en om de voordelen van één markt te gebruiken, in plaats van de gefragmenteerde markt in Europa. In China wordt eerst zakengedaan en daarna volgt het juridische raamwerk. "De Amerikanen innoveren, de Chinezen kopiëren en de Europeanen reguleren."

De succesformule van leiderschap voor buitenlanders in China is om de eeuwenoude gewoontes te respecteren, je flexibel op te stellen en te focussen op de opportuniteiten in plaats van de verschillen. Om je aan te passen aan de cultuur heb je een paar jaar nodig. Leiderschap betekent ook niet alles alleen willen doen, dus beschikbare lokale bronnen moeten gebruikt worden om elkaar aan te vullen. De buitenlandse leider kan zich focussen op vlakken die hetzelfde zijn en waar hij of zij zich comfortabel in voelt. Een goede balans van lokale en buitenlandse talenten in het team kan tot betere resultaten leiden.

 

"Kaopu betekent trustworthy in het Chinees en als je de definitie hiervan leest, zie je toch niet veel verschil met onze definitie in het Westen."

 

Home blindness

Internationale ervaring en bedrijfsomvang maken het verschil in leiderschap en succes in de andere regio. Home blindness wordt benoemd als een fenomeen bij zowel Chinese als Westerse kleinere bedrijven, die niet veel ervaring buiten de eigen thuismarkt hebben. Ze beschouwen hun eigen leiderschapsstijl en modellen als de beste, waardoor de gap tussen leiderschapsstijlen groter is.

Zowel de grotere bedrijven in China als in Europa kunnen hier tegenaan lopen. Goed leiderschap tussen de twee regio’s heeft uiteindelijk te maken met het creëren van vertrouwensbanden en een omgeving waarin getalenteerde mensen zich gerespecteerd voelen en hun beste werk kunnen afleveren. Kaopu betekent trustworthy in het Chinees en als je de definitie hiervan leest, zie je toch niet veel verschil met onze definitie in het Westen.


Antwerp Management School is als geen ander vertrouwd met de opportuniteiten en uitdagingen van handel drijven met China. Dit najaar organiseren we daarom de One Belt One Road Dialogues in Shanghai, een opleiding in workshopformaat die ‘smart collaboration’ tussen de verschillende actoren in beide regio’s aanmoedigt en relevante inzichten voor hun internationale strategie aanreikt.

Ontdek onze One Belt One Road Dialogues!

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!