NL

Foodpairing: een disruptieve visie op de voedingssector

Foodpairing

Vanuit het project Exponential Academy begeleidt Antwerp Management School, samen met POM West-Vlaanderen en TUA West, West-Vlaamse bedrijven bij hun evolutie naar een disruptie-bestendige onderneming. Een van deze bedrijven is Foodpairing®, dat voor 100% de kaart van innovatie trekt. In deze blog lees je het verhaal van co-CEO Bernard Lahousse, die via voeding mee een antwoord wil geven op twee grote maatschappelijke uitdagingen: klimaatverandering en obesitas.

“We staan voor een echt kantelpunt in de voedingssector, ons hele voedingssysteem kraakt.” Doemdenken krijgt echter geen kans bij Bernard Lahousse, co-CEO van Foodpairing®: “Het zijn fantastisch boeiende tijden. Er liggen heel wat kansen voor nieuwe technologieën en processen, van het zaad op het veld tot de producten in de winkel of bij ons thuis.” Met Foodpairing® heeft hij alvast een aantal van die kansen gegrepen. Het bedrijf is dit jaar quasi verdubbeld in personeelsbezetting en blijft de internationale voedingsindustrie uitdagen met radicaal vernieuwende concepten. Intuïtie is daarbij vervangen door een combinatie van consumentengedrag, machine learning en big data: analyses van voeding tot moleculair niveau. Een recept dat werkt.

Foodpairing

“De voedingsindustrie is een belangrijke sector in België, met een niet te onderschatten maatschappelijke opdracht als je alleen al kijkt naar de gezondheidsproblemen van vandaag. Maar het ontbreekt aan echte, radicale vernieuwing. In New York is dat compleet anders, daar heb je een hele foodcommunity, waar iedereen elkaar vanuit verschillende achtergronden en invalshoeken vooruitduwt. Er mag bij ons gerust nog een stuk meer geëxperimenteerd worden met foodtechnologie, customer experience,…”

7967194574_257834e53e_o.jpgSamen met Peter Coucquyt en Johan Langenbick startte Bernard Lahousse acht jaar geleden met Foodpairing® vanuit de idee dat voeding een ideale manier is om een antwoord te geven op twee grote maatschappelijke uitdagingen: klimaatverandering en obesitas. “Het slechte nieuws is dat voeding uiteindelijk een gewoonte is en gewoontes niet zo gemakkelijk zijn om te doorbreken. Het goede nieuws is dat technologie ons daarbij kan helpen: hoe gemakkelijker het ons gemaakt wordt om gezond te eten, hoe groter de kans dat we onze patronen veranderen. Met Foodpairing® willen we algoritmen maken die vertrekken van je persoonlijke smaak (wat lust je?) en van je gezondheid (wat heb je nodig?)”.

“Intuïtie is daarbij niet meer de basis, we werken volledig data-driven, met aandacht voor de chemie van de voeding, de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker en de context. Zo worden procesparameters gekoppeld aan de chemie en consumer liking om nieuwe recepten te maken. Je moet wel eerst ten gronde snappen hoe het werkt, anders kan je nooit goede recepten ontwikkelen.

Kantelpunt

We hebben ook nood aan veel data, maar dan nog blijft het een uitdaging: mensen blijven een stuk onvoorspelbaar. Gemoedsgesteldheid, omgeving,… hebben allemaal invloed op wat iemand al dan niet lekker vindt. Voorlopig waren we vooral actief in Europa en de VS, maar we onderzoeken nu ook andere continenten en proberen daar het specifieke consumentengedrag in kaart te brengen via het monitoren van recepten, sociale media,…”

"We staan voor een echt kantelpunt in de voedingssector, het zijn fantastisch boeiende tijden."

“We hebben nu ook een R&D-team dat gespecialiseerd is in machine learning. Ik doe niet mee aan het doemdenken dat dit een hoop jobs zal kosten, integendeel, het zal nieuwe kansen creëren. Ik kijk positief naar de toekomst. We staan voor een echt kantelpunt in de voedingssector, het zijn fantastisch boeiende tijden. Ons hele voedingssysteem kraakt: er is veel te veel restafval, het transport betekent een veel te grote ecologische overlast,… Maar dit levert ook net heel wat kansen op voor nieuwe technologieën en processen: van het zaad op het veld tot in de rekken van de winkel of bij ons thuis. Kijk maar naar Amazon, hoe die nu Whole Foods overnemen en voor disruptie zorgen in de retail. Het heeft geen zin om daar angstig op te reageren. We moeten gewoon zorgen dat we mee blijven, al is dat niet zo evident gezien de gigantische versnelling op de markt en in de technologie.” 

“We sleutelen vanuit Foodpairing® en onze nevenbedrijven dan ook continu aan nieuwe producten en businessmodellen. Binnen Foodpairing® ligt de focus heel sterk op consumer flavour intelligence. In de nevenbedrijven werken we aan de ontwikkeling van nieuwe plantenvariëteiten tot robotics voor persoonlijke dranken. De initiële webtool voor chefs is er nog steeds en wordt momenteel vernieuwd, maar Foodpairing® is al zo veel meer geworden.”

"We werken wel B2B, maar onze technologie bereikt uiteindelijk altijd de consument en die staat dan ook voorop in ons proces."

“We hebben ondertussen ook verschillende businessmodellen. We stellen bijvoorbeeld onze API open voor applicaties van derden om mee te interageren. We gebruiken deze formule al bij verschillende bedrijven, in de drankensector of in de bakkerijsector. Zo hebben we een algoritme ontwikkeld voor een broodrecept dat altijd werkt. De volgende stap is dan om de persoonlijke voorkeuren van de klant eraan te koppelen. We werken wel B2B, maar onze technologie bereikt uiteindelijk altijd de consument en die staat dan ook voorop in ons proces.” 

"Groei op zich is niet onze ambitie, maar we willen wel ons steentje bijdragen om een betere wereld te creëren."

“We hebben acht jaar geïnvesteerd om de technologie op punt te stellen; het momentum is er nu om te versnellen. De komende maanden verdubbelen we quasi in personeelsbezetting: we gaan van 18 naar 30 à 35 mensen. Daarvoor hadden we extra kantoorruimte nodig en zijn we verhuisd van Brugge naar Gent. Groei op zich is niet onze ambitie, maar we willen wel ons steentje bijdragen om een betere wereld te creëren, hoe naïef dat misschien mag klinken.”

Best practices

“Als werkgever hebben we ook een sociale verantwoordelijkheid: zorg dragen voor onze mensen zit in ons DNA. We willen goede data science mensen binnen halen en hen ook bij ons houden. Het vinden van de juiste mensen is een grote uitdaging. Ze moeten een stuk ondernemerszin hebben en zowel thuis zijn in data science als in het biochemische aspect. Dit is geen evident profiel. Het onderwijs in België speelt nog veel te weinig in op die cross-overs. Iedereen moet kunnen programmeren en daar merken we de achterstand in ons onderwijs versus het buitenland. We rekruteren daarom ook vaak in het buitenland. De voertaal bij ons is het Engels. Omwille van praktische redenen, maar het laat ook mooi onze ‘global philosophy’ zien.”

"Wat cruciaal is gebleken, is focus."

7967255630_26cf4a47d5_o.jpgUit die acht jaar ervaring vallen ongetwijfeld heel wat lessen te trekken? “Ik zou niet meteen zaken anders doen. We hebben regelmatig fouten gemaakt, maar dat is ook nodig, daar leer je het meeste uit. Wat cruciaal is gebleken, is focus. We hadden dat zelf onvoldoende in het begin. We zaten ook in een luxepositie, want wereldwijd waren we toen zowat de enigen die met dit soort technologie bezig waren. Dat is heel leuk, maar je loopt meer risico om van alles en nog wat uit te proberen, waardoor je focus mist en niet snel genoeg vooruit geraakt.”

"Ik mis ambitie bij onze foodtech start-ups."

“Het start-upklimaat is sowieso aan het verbeteren, er zijn genoeg investeerders te vinden die bereid zijn om in je verhaal mee te gaan. Maar ik mis ambitie bij onze foodtech start-ups. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden in agritech en foodtech, maar op internationale beurzen en events zie je nog veel te weinig Vlaamse start-ups. En internationaal gaan is nochtans belangrijk: onze markt is te klein om te kunnen doorgroeien.”

"Het vraagt tijd en energie om een duurzame samenwerking op te zetten, maar het helpt om je netwerk uit te breiden."

“Het is ook belangrijk om continu in te zetten op kennis en innovatie. We hebben indertijd veel steun gekregen van IWT en VLAIO om zaken uit te proberen. We werken ook samen met kennisinstellingen, zowel in Vlaanderen als in het buitenland. Het vraagt tijd en energie om een duurzame samenwerking op te zetten, maar het helpt om je netwerk uit te breiden. We willen sowieso met Foodpairing® een echte wereldspeler worden die substantiële invloed heeft en die met de grootste bedrijven samenwerkt, zodat we maatschappelijk echt een verschil kunnen maken.”

Via content en events houden we je graag op de hoogte van disruptieve ontwikkelingen bij Vlaamse ondernemingen.

Ontdek Exponential Academy!