China13.png

China is al lang niet meer het land van massaproductie: ze zijn op zoek naar toegevoegde waarde en komen daarvoor ook naar Europa. De One Belt One Road Dialogues speelt daarop in en brengt Europa en China samen om te werken aan de toekomst. Decaan Paul Matthyssens en Dorinela Munteanu, directeur International Business bij AMS, vertellen ons over de urgentie van de ontwikkelingen rond de New Silk Road en doen een warme oproep aan overheden en logistieke bedrijven om zich hierover te laten informeren. "Het is een fantastisch verhaal dat geschreven wordt.”

De New Silk Road is een belangrijk project van de Chinese overheid. “Het wordt door veel andere landen nog als propaganda gezien, maar het zal zeker een internationale impact hebben”, zegt Dora. Upgrading in de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat de behoefte aan knowledge workers exponentieel groeit samen met de loonkosten en vanuit de opkomende middenklasse is er een grote vraag naar eigen merken ontstaan. Naarmate het aantal merkproducten toeneemt, gaat China een nieuwe markt willen zoeken in het Westen.

"Guanxi is een relatienetwerk van vertrouwen waarbij een businesspartner nieuwe partners aan je voorstelt omdat je jezelf jarenlang hebt bewezen als een betrouwbare relatie."

China12.jpgDeze ontwikkelingen betekenen dus dat het cruciaal is dat Europa, en daarmee Antwerp Management School, de relatie met China onderhoudt. “Maar volgens mij zitten we wel in de guanxi van China”, zegt Paul. “Guanxi is een relatienetwerk van vertrouwen waarbij een businesspartner ook nieuwe partners aan je voorstelt omdat je jezelf jarenlang hebt bewezen als een betrouwbare partner. Het gaat om langetermijnengagement waarbij de partner zijn eigen netwerk ook wordt geopend voor ons.” De One Belt One Road Dialogues is als business summit een perfect voorbeeld van hoe je die relatie stimuleert.

De Europese reactie

De markt in Europa moet nu op de juiste manier reageren: qua logistiek en marketing staan er enorm veel opportuniteiten voor de deur, maar we moeten er volgens Paul voor openstaan. “Alles hangt samen en het parapluconcept is One Belt, One Road. Het gaat om verschillende productiegebieden die via verschillende wegen worden geconnecteerd maar allemaal draaien ze om dezelfde optiek: China wil volop richting toegevoegde waarde, betere producten en een nieuwe afzetmarkt. Het is een fantastisch verhaal dat geschreven wordt.”

"Er studeren daar meer ingenieurs af per jaar dan wij in heel Europa samen hebben."

Moeten we daar in het Westen schrik van hebben?  “Ja, best wel. Er studeren daar meer ingenieurs af per jaar dan wij in heel Europa samen hebben. Maar je moet er niet voor wegduiken, je moet er net van profiteren door tewerkstelling te creëren: distributie en logistiek, packing en unpacking bedrijven. We stemmen onze economie af op de nieuwe producten en technologieen en onderhouden onze eigen kwaliteitsmerken, denk Van de velde, Delvaux etc.” De reden dat de Belgische markt tot nu toe nog niet gereageerd heeft, ligt volgens Paul grotendeels aan de versnipperde politieke bevoegdheden van Handel en Infrastructuur.          

"Belgische logistieke bedrijven zouden op z'n minst moeten begrijpen wat er gaat gebeuren."

“Als jouw bedrijf actief is in de spoorwegen, transport, havens, wegenbouw of andere gerelateerde activiteiten dan moet je op z’n minst begrijpen wat er gaat gebeuren. Niet enkel in China overigens, maar in alle ASEAN-landen,” voegt Dora toe. Daar zullen de markten de komende jaren fenomenaal groeien, en er is nog veel nood aan nieuwe infrastructuur, expertise, training. China ziet die opportuniteit en speelt daar volop in. Europese bedrijven zouden hier aan mee moeten doen.

Voet aan de grond

Eind oktober vangen de One Belt One Road Dialogues aan, een driedaagse opleiding in Shanghai, het vertrekpunt van de nieuwe zijderoute, die doelt op kennisuitwisseling en het voorzien van netwerkopportuniteiten. Dat logistieke bedrijven via de summit ook echt voet aan de grond zullen krijgen in China mag duidelijk zijn.

"Door onze netwerken daar kunnen zullen we met business-, overheidsvertegenwoordigers en de deelnemers bekijken hoe hun business kan inspelen op de huidige ontwikkelingen."

China7.png“Wij bekijken samen waar de projecten lopen, hoe de fysieke infrastructuur in elkaar zit en ook wie de investeerders zijn. Rond deze vragen heeft AMS al een studie voor de Haven van Antwerpen ontwikkeld en dat soort inzichten willen we op een kleinere, gepersonaliseerde schaal ook aan onze deelnemers meegeven. Door onze netwerken daar kunnen we echt met overheidsvertegenwoordigers, andere topspelers en de deelnemers bekijken hoe hun business kan inspelen op de huidige ontwikkelingen. We zullen de haven van Shanghai bezoeken, en spreken met vertegenwoordigers van de Asian Infrastructure Bank, Cosco en internetgigant Alibaba. Ook als je zelf niet actief zaken wilt doen met China, zul je alsnog te maken krijgen met hun concurrentie omdat ze deze kant opkomen. Hoe wil je daar mee omgaan?”

"Ook als je zelf niet actief zaken wilt doen met China, zul je alsnog te maken krijgen met hun concurrentie omdat ze deze kant opkomen. Hoe wil je daar mee omgaan?”

Door de ligging van AMS in de historische havenstad is deze nadruk op import en logistiek voor de hand liggend. Maar Paul wijst erop dat opportuniteiten niet gecreëerd kunnen worden zonder de coöperatie van grote spelers in het veld. “Wat ik denk is dat er van alle niveaus hoge ambtenaren mee zouden moeten gaan op onze missie naar Shanghai. Maar ook C-levels van B Logistics, Proximus, de havens en de grote operators in de havens moeten zich engageren, zodat we samen een platform hebben en een Belgische strategie kunnen opmaken. AMS wilt dat organiseren, die policy mee beginnen weven, samen met de Haven van Antwerpen en Jacques Vandermeiren. Wij zorgen dan dat er stevige draden zijn en dat er iets opgebouwd kan worden, maar het platform moet er wel eerst zijn."

Digitale infrastructuur

De infrastructuur is belangrijk, maar ook de internetinfrastructuur speelt een cruciale rol. “De Digital Silk Road bestaat ook”, licht Dora toe. “In China is de internetstrategie volop in ontwikkeling. De mensen zijn digitaal anders bezig. Ze gebruiken ‘We-Chat’ op een andere manier dan wij apps gebruiken, namelijk voor alles. Het is echt een operation system voor je privéleven. Daardoor ligt het gebruik van het digitale netwerk ook veel hoger dan in Europa. Via de New Silk Road-projecten willen ze die expertise delen met Europa.Tegelijkertijd kunnen onze Europese bedrijven toegang tot de Chinese en Aziatische markten via de ‘digitale handelsroutes’”.

"Ook de internetinfrastructuur speelt een cruciale rol. Het gebruik van het digitale netwerk ligt in China veel hoger dan in Europa."

Volgens Dora kan het belang van de ontwikkelingen niet genoeg benadrukt worden. “Ze willen zo inspelen op Belgische en Europese ondernemers. De relaties zullen intensiever worden. De VS heeft zich uit TTIP teruggetrokken. China gebruikt dat om zich te profileren, ze gaan verder op de gestarte investeringsgolf, met de Silk Road als symbool. Ofwel doe je mee, of je mist opportuniteiten.

De New Silk Road staat voor een nieuwe stap in de Europees-Chinese relatie. AMS organiseert met ‘One Belt One Road Dialogues’ een unieke business summit om Belgische bedrijven in te leiden in de Chinese inner circle om zelf relaties te kunnen gaan uitbouwen. Benieuwd hoe die relatie tussen AMS en China tot stand kwam? Dat lees je hier!

Ontdek de One Belt One Road Dialogues!

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!