HBR.jpg

In onze toenemende digitaliserende economie, is informatietechnologie (IT) fundamenteel geworden om organisaties te ondersteunen, te handhaven en te laten groeien. Succesvolle organisaties benutten het digitale innovatiepotentieel ten goede, maar begrijpen en beheren ook de risico’s en beperkingen van technologie. Vroeger kon de board IT-beslissingen delegeren, negeren of vermijden, maar de nieuwe, disruptieve technologieën worden in toenemende mate gevoeld op bestuursniveau. Nieuwe onderzoeken roepen op tot meer betrokkenheid van de board bij de enterprise governance en identificeert serieuze gevolgen voor gedigitaliseerde organisaties zonder betrokken board.

In deze context, co-creëerden we onlangs een onderzoeksprogramma over wat, waarom en hoe non-executive boards hun verantwoordelijkheid kunnen opnemen voor het beheer van digitale assets. De partners in dit onderzoeksprogramma zijn KPMG Belgium, Samsung Belgium, Cegeka Belgium, Universiteit Antwerpen en Antwerp Managenemt School.

In een recent Harvard Business Review artikel (“Boards Can’t Wait for CEOs to Prioritize Digital Change”, HBR, September 2017), vult Ram Charan de resultaten van ons onderzoek aan met enkele interessante, voorgestelde maatregelen die directies kunnen nemen om de CEO te ondersteunen in de uitdaging die digitale transformatie met zich meebrengt. We delen deze tips graag met jou.

1. Maak de andere directieleden bewust van de gevolgen van digitalisering

Boards zouden tijd moeten vrijmaken om zich samen met de CEO tot de potentiële voordelen en risico’s van digitale transformatie te richten voor de organisatie of voor de sector. Zo’n gezamenlijke sessie kan een gevoel van urgentie creëren. Als het nodig is, kunnen externe experten ingezet worden om zaken te onderstrepen.

2. Wees er zeker van dat je de juiste CEO hebt

Na het vorige punt is de noodzaak om de juiste CEO te hebben duidelijk. Wees er zeker van dat je CEO digitale transformatie als een uitdaging ziet die ook mogelijkheden met zich meebrengt en niet enkel problemen.

3. Moedig de CEO aan om de nodige expertise aan te werven

Het kan zijn dat de CEO zich niet kan inbeelden in welke mate een digitaal platform exponentiele groei kan genereren. Hij of zij moet kunnen zien hoe het bedrijf kan worden hertekend rond een digitaal platform. Dat beeld kan worden verrijkt door enkele nieuwe mensen aan te werven.

4. Wees bereid om de CEO te verdedigen bij tegenslag

Digitale expertise is duur. Bedrijven kunnen dus een stijging van de bedrijfskosten verwachten. Daarom is het belangrijk dat de CEO de stakeholders kan overtuigen dat de verandering winstgevend zal zijn op lange termijn. Boards zouden hun CEO’s moeten helpen om dit toe te lichten en na te denken over stimuli om de vereiste KPI’s te bereiken.

5. Houd rekening met koudwatervrees

Sommige werknemers en directieleden zullen een bepaald plan steunen tot de aanvangsdatum in zicht komt. Op dat moment zullen ze beginnen twijfelen om de sprong te wagen. Boards moeten deze zorgen serieus nemen en ze regelmatig evalueren.

Een succesvolle digitalisering valt of staat met de juiste CEO. Maar een CEO die er alleen voor staat kan niks doen. Hij of zij moet ondersteund worden door de board en experten op gebied van digitalisering.

Lees onze research briefings, toolkits and case studies hierover

New Call-to-action

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!