Valerie.png

De competitiviteit van technologiegedreven bedrijven hangt sterk af van de innovatie die ze kunnen brengen. Succesvolle innovatie is cruciaal om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen. Om efficiënt nieuwe producten of diensten te ontwikkelen zijn klanteninzichten van onschatbare waarde. Bedrijven geven echter aan dat dit proces anders en beter kan. Daarom hebben we binnen Business Design & Innovatie een onderzoeksproject lopen dat specifiek hierop focust: Project Valerie.

Pronails was een van de eerste bedrijven die deelnam aan het project en zit nu in de afrondende fase. We vroegen aan Birgit Serruys, Product Development Manager, wat het project tot dusver opgeleverd heeft.

Pronails

Valerie2.pngMijn collega Debbie Van Lint en ik zijn van Productontwikkeling bij Pronails en we hebben er voor gekozen dit project te doen voor een product dat we al verkochten. Het gaat om een semipermanente nagellak die op dat moment niet zo goed liep en we wilden met dit project doorgronden wat de oorzaak daarvoor is. Uit het project rolden nieuwe strategische beslissingen: welke facetten van het product wil je reduceren, creëren, elimineren of opdrijven? Met die kennis konden we bijvoorbeeld de boodschap, waarom (potentiële) klanten dat product moeten aanschaffen, beter afstemmen op de doelgroep.”

Project Valerie

“Door de coaching in Project Valerie hebben we geleerd hoe te luisteren naar onze klanten en specifieke vragen te stellen zonder een antwoord in de mond te leggen. In het verleden hadden we te veel lange ongestructureerde gesprekken. Klanten willen hun verhaal kwijt en ze appreciëren het wanneer je naar ze luistert, maar niet wanneer je er niets mee kan doen. Verder hebben we ervaren dat als je telkens waarom blijft vragen bij een antwoord, je op een gegeven moment uitkomt bij de ware drijfveer. Daar moet je dus wel naar op zoek.”

Low-hanging fruit

Valerie4.png

“We zagen dat onze klanten ofwel positief ofwel negatief over ons product waren, maar niets tussenin. Zij die negatief waren, vonden dat ons product de nagel beschadigde bij het foutief verwijderen en dat het aanbrengen ervan te lang duurde. Dat zijn dus zaken voor productontwikkeling. Op vlak van marketing focusten we ons erg op het feit dat het de nagel zou beschermen en dat je met dit product meer klanten naar je nagelsalon kan trekken. Het eerste bleek dus niet voor iedereen te kloppen en aan het tweede bleken nagelstylisten geen behoefte te hebben.

De missie van ons bedrijf is: we help you grow. Wij willen de partner zijn voor de nagelspecialiste en die helpen op vlak van professionalisering. Met de juiste kennis kun je hen dus veel beter van dienst zijn. Door deze kennis konden we een product ontwikkelen waarmee de nagellak op een snelle en zachte manier weer van de nagel gehaald kan worden. Het idee voor zo’n nieuw product word je dan eigenlijk in de schoot geworpen, als low-hanging fruit.

Coaching

Valerie3.png“Voor de interviews werkten we met vooraf opgestelde vragenlijsten en hielden ons strak aan de afgesproken tijd. Er was steeds een interviewer en een notulist en achteraf vulden we samen scorelijsten in. We pikten naast dit project ook leuke en concrete ideeën mee voor marketing, sales, productontwikkeling en onze academy. We willen dit vaker gaan doen, want dit kan op elke afdeling gebruikt worden. Voor ons was de grootste uitdaging van dit project om de timing van de learnings te matchen met de urgency van de development.

Flanders Inshape stond erop om mensen van verschillende departementen erbij te betrekken en dan ben je ook meer geneigd om de kennis over de departementen heen te delen en het zelf te gaan toepassen. De coaches zijn heel professioneel en ze kennen hun materie."

Geïnteresseerd in dit project voor jouw bedrijf? Lees hier meer over de doelen van Project Valerie.

Krijg advies op maat van Andries Reymer!

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!