chicken or egg.jpgIn ons digitale tijdperk worden er aan de lopende band nieuwe technologieën ontwikkeld, maar in hoeverre zorgen die technologieën voor innovatie in het bedrijf of is het juist andersom? Onze professor Steven De Haes verhelderde dit voor CxO Magazine. Wij bundelden voor jou zijn 7 belangrijkste stellingen over digitale innovatie.

 

1. “Men heeft vaak de mond vol van ‘digitale transformaties’, maar de focus ligt vaak sterk op “sexy” front-end innovations, terwijl er ook veel mogelijkheden liggen binnen de interne werking van organisaties en hun relaties met partners.”


2. “Digitale transformatie is geen eenmalige ingreep. Het is een reis met vele stappen. In al de keynotes die over digitale transformatie gegeven worden, beperkt men zich veel te vaak tot klassieke voorbeelden als Uber en Airbnb.”


3. “Organisaties moeten niet enkel in de technologie investeren, maar ook de competenties opbouwen om de juiste keuzes te maken voor die investeringen. Helaas worden de digitaliseringsprojecten nog al te vaak opgezet als louter IT-projecten en dan moeten de bedrijfsmensen uiteindelijk vaststellen dat het resultaat niet is wat ze gevraagd hadden.”


4. “De vraag is welke digitale transformaties we nodig hebben in de context van een specifieke bedrijfsstrategie en/of bedrijfsmodellen. Dat is primair een bedrijfswaarde-vraag en dus de verantwoordelijkheid van de bedrijfsvoerder zelf. De sturing van de technologie moet bij de bedrijfstop starten, en die bedrijfsmensen meer IT-onderlegd maken is al een belangrijke eerste stap.”


5. “Change management wordt heel belangrijk, want de bedrijfscultuur moet aangepast worden aan het werken met die nieuwe technologieën, niet omgekeerd.”


6. “Uit jaarverslagen blijkt dat er over IT en digitaal wordt gesproken, maar vaak enkel als er een incident is geweest, en dat is een zeer reactieve aanpak. Digitale transformatie vereist precies een proactieve benadering waarbij je vanuit je bedrijfsstrategie en macro-economische omgeving kijkt naar wat er aan het veranderen is en hoe technologie een invloed heeft op je klanten, op je leveranciers, op de concurrentieverhouding. Daar is nog een hele weg te gaan.”


7. “De manier waarop organisaties die transformaties moeten realiseren, is wezenlijk niet verschillend van de tijd van business process re-engineering of e-business, de managementvaardigheden zijn identiek. Maar de technologieën – Internet of Things, Big Data, de cloud, connectiviteit – hebben nieuwe mogelijkheden gecreëerd die er vroeger niet waren, en daarop snel en gepast inspelen is dan ook fundamenteel.”


Ontdek onze executive Leading Digital Transformation programma’s. Daarin leiden we executives op om de brug tussen Business en IT te kunnen leggen. 

Ontdek de opleidingen

New Call-to-action

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!