Kunst en business, een glasheldere combinatie

Sue Schiepers opende aan het begin van 2017 haar art gallery in Hasselt. Daarmee heeft ze een primeur: deze galerie is de eerste glasgalerie in België. Haar passie ligt bij de kunsten, maar ook in de zakenwereld weet ze haar weg goed te vinden. In 2015 startte Sue de Executive MBA aan Antwerp Management School en de inzichten van het programma gebruikt ze elke dag.

"Ik had al economische bagage, maar nog niet genoeg. De EMBA geeft me de kans om mijn algemene kennis te vergroten."

Sue begon als studente Kunstgeschiedenis en belandde uiteindelijk in Londen om Art Business Management te studeren. Na zes jaar in de culturele sector, wilde Sue de stap naar privé weer maken. Ze werkte in een groot internationaal bedrijf en merkte dat ze toch wat hogerop wilde komen. De EMBA was daar het perfecte middel voor. “Ik had al economische bagage, maar nog niet genoeg. Ik wilde nog wat meer algemene dingen leren. De EMBA geeft me de kans om van alles een beetje te weten, te kunnen proeven van alles.”

“Ik stond ervan versteld van hoeveel mensen op de EMBA geïnteresseerd waren in kunst.”

Culturele vs. zakelijke wereld

Van een botsing tussen de culturele en zakelijke wereld waarin Sue werkte, is nooit sprake geweest. Die twee gaan vaker hand in hand dan je zou denken. Veel van haar medestudenten uit Londen zijn ook eigen art galleries begonnen, of werken nu voor hedge funds. Ook op de Executive MBA kwam ze meer in aanraking met kunst dan ze verwacht had. “Ik stond ervan versteld van hoeveel mensen op de EMBA geïnteresseerd zijn in kunst.”

Voor het opzetten van haar eigen glasgalerie heeft ze al veel van haar EMBA kunnen gebruiken. “Veel mensen onderschatten de zakelijke meerwaarde van zo’n opleiding, maar ik heb heel veel vakken al kunnen toepassen.” Ook in de kunstwereld moet je een businessplan opzetten, een uniek concept hebben, onderzoeken wie je potentiële klanten zijn … Vooral de onderhandelingstechnieken die ze leerde, gebruikt ze nog verrassend vaak. “Onverwacht kijk je terug naar de tips en gebruik je ze vanzelf. Dat was echt zo’n vak dat ik dacht: ik ga dat toch niet kunnen gebruiken.”

Community Project

Er was ook een deel van de opleiding waar ze een beetje tegenop zag: het community project. Dat project heeft als doel een maatschappelijk bewustzijn te creëren bij AMS-studenten. En dat is ook bij Sue wel gelukt. Ze reed vaak langs een psychiatrische inrichting bij haar in de buurt, en was toch wel erg benieuwd. Na een strenge screening, die te verwachten is als je met kwetsbare mensen werkt, mocht ze als vrijwilliger aan de slag. Ze ging twee keer per maand met een van de patiënten op culturele uitstap. Dat was zo’n bijzondere ervaring dat ze het nu nog steeds doet. “Die community projects moeten ze blijven doen! Je moet een beetje uit je comfortzone gaan en dat is net heel leerzaam.”

Ze was in eerste instantie bang dat ze als vrouw anders zou zijn binnen de opleiding. “Ik was er eigenlijk bang voor dat we met de vrouwen van de EMBA zouden samenklitten, maar we zijn opgenomen in de groep en hebben ons verdeeld. Bij ons is daar eigenlijk helemaal niet naar gekeken.” Ze merkte wel op dat er weinig vrouwen zijn onder de studenten en de docenten en dat is jammer. “Ik heb dat toen ook besproken met mijn coach.”

Vrouwen in business

“Ik kan vrouwen alleen maar aanraden om de EMBA te doen.” En die steun van vrouwen onderling is belangrijk. Toen ze bij het bedrijf waar ze destijds werkte aangaf de opleiding te willen volgen, waren het vooral de mannen die haar steunden en de vrouwen die haar waarschuwden. “Dat je dat er nog bij kan doen!” En het is inderdaad veel werk, maar daardoor moet je je zeker niet laten tegenhouden. “Ik denk dat als je je daar voor inzet en je wil dat graag doen, wat maken die paar uur per week dan uit?”

Ondertussen loopt haar galerie goed. Ze haalde in Nederland, België en Frankrijk de pers en heeft zelfs klanten uit Parijs. Voorlopig ziet ze zichzelf in de toekomst vooral aan het succes van haar galerie werken. Maar stiekem droomt ze ervan nog een galerie te openen en zou ze graag een doctoraat doen. “En dan niet specifiek over glas, maar over het leiden van galeries. Over het zakelijke succes van galeries en welke moeilijkheden daarbij komen kijken. Ik heb veel contact met andere galeriehouders en er zijn nog heel veel dingen die verbeterd kunnen worden. Dat zou wel een mooi onderwerp zijn.”

“Ik kan vrouwen alleen maar aanraden om de EMBA te doen. Ik denk dat als je je daar voor inzet en je wil dat graag doen, wat maken die paar uur per week dan uit?”

Onze Executive MBA richt zich tot alle academische en professionele achtergronden, mannen en vrouwen van alle nationaliteiten en alle sectoren. Wij leggen de focus op het ontwikkelen van je technische businessvaardigheden alsook je vermogen om leiderschap, communicatie en strategisch denken te begrijpen.

Ontdek de Executive MBA!