NL

Als reactie op het coronavirus is de cover van het aprilnummer van het Italiaanse Vogue-magazine helemaal wit: het volgende aprilnummer zou groen moeten zijn.

Sustainable Transformation Creativity & Fashion Management COVID-19

Blog_Fashion_Vogue Italia April 2020

Wit staat symbool voor respect, hoop, en licht na duisternis. Maar bovenal is wit, volgens het magazine, “geen overgave, maar een blanco blad dat wacht om beschreven te worden." We moeten deze periode gebruiken om buiten de geijkte paden te denken en betere oplossingen te vinden voor de onmisbare mode-industrie, die zo velen van ons vreugde, stijl en liefde voor kleding bezorgt. En hopelijk is de cover volgend jaar groen.


<Het coronavirus geeft de mode-industrie de kans om haar waarden te herdenken en te hervormen.>

 

De impact van het coronavirus op de mode-industrie

De mode-industrie is een geglobaliseerde industrie die sterk afhankelijk is van intercontinentale supplychains, continue consumentenbestedingen en regelmatige collectiewissels. Nu de wereld in lockdown gaat, financiële markten verstoord worden en consumenten thuis moeten blijven, ziet de globale mode-industrie sinds begin 2020 de marktkapitalisatie gemiddeld met bijna 40% dalen. Omwille van de verwevenheid van de industrie en haar waardeketen, zal die impact nog veel groter zijn dan wat we zelf kunnen horen of zien. Want die verwevenheid zorgt voor productieproblemen, gebrek aan grondstoffen en verlies van banen. Mensen die in lageloonlanden zoals India, Cambodja of Bangladesh werken, krijgen het het hardst te verduren, want werkloosheid daar brengt honger en ziekte met zich mee.


<Het is geen verrassing dat de daling van de marktkapitalisatie met 40% ook na de pandemie zal aanhouden, met als gevolg financiële moeilijkheden over de hele globale waardeketen.>

Daarnaast zal de verspilling, eigen aan de mode-industrie, nog meer escaleren: sterk verminderde prijzen voor de lente- en zomercollectie van 2020 om de voorraad kwijt te raken, overvolle magazijnen met onverkochte voorraad, extra manieren om de voorraad weg te werken zoals het verbranden van onverkochte kleding, focus van de consument op budget en ‘fast fashion’ winkels. Dit steekt scherp af tegen de voorbije jaren, waarin, volgens de Global Fashion Agenda, transparantie, duurzaamheid (in de afgelopen twee jaar vervijfvoudigde het aantal duurzame modeproducten) en traceerbaarheid een belangrijke rol speelden voor de consument.

markus-spiske-BTKF6G-O8fU-unsplash

Een geïntegreerde waardebenadering als reactie op de huidige uitdagingen

Deze huidige uitdagingen onderstrepen het belang van duurzaamheid en veerkracht: het vermogen om crisissen te overleven en disrupties zoals een pandemie, waterschaarste of andere klimaatgerelateerde disrupties door te komen, is cruciaal. Om de mode-industrie veerkrachtiger te maken, raden we aan om te focussen op de vijf innovatietrajecten van het ‘Integrated Value Framework’. In dit kader vertrekken we vanuit systemen: we kijken naar de waardeketen als een geheel waarin alle systemen en alle stakeholders met elkaar verbonden zijn.


<De mode-industrie is als een spelletje Jenga: als je één blokje verwijdert of vervangt en de toren verstoort, dan heeft dat een invloed op alle andere blokjes.>

Het doel is om vanuit de huidige crisis tot een ‘nieuw normaal’ te komen, waarin de mode-industrie veiliger is, meer gedeeld, duurzaam en ‘smart’, en meer voldoening geeft.

Veilig
Oplossingen die ons beter beschermen en die ons sterker en flexibeler maken. Zoals kledingstukken die zijn uitgerust met een temperatuurmechanisme om een gezonde lichaamstemperatuur te behouden in verwarmde omgevingen of tijdens temperatuurschommelingen. Daarnaast kunnen kledingstukken zoals veiligheidsvesten voorzien van RFID-tags, ons helpen bij noodhulpverlening of bedrijfsongevallen.

Smart
Oplossingen die ons meer verbonden, intelligent en responsief maken, zoals blockchain (digitale grootboeken die een registratie van transacties of ‘blokken’ openbaar tonen), waardoor je toegang krijgt tot actuele productinformatie van merken, retailers en leveranciers. Dit draagt bij tot een volledige traceerbaarheid en transparantie doorheen de hele waardeketen. Oplossingen gebaseerd op augmented reality, zoals 3D kleren passen en 'try before you buy'-programma’s in virtuele paskamers, maken bovendien productie op bestelling mogelijk waardoor er minder voorraad nodig is.

shutterstock augemented reality fashion

Gedeeld
Oplossingen die ons inclusiever, eerlijker en efficiënter maken, zoals het verhuren van mode of modebibliotheken, waardoor klanten voor een bepaalde periode kleding kunnen lenen en delen. Kleding en accessoires worden vaak weinig gedragen – iets wat ook typisch is voor andere items die goed scoren in de deeleconomie. Dergelijke oplossingen maken dat niet of weinig gedragen kledingstukken toch gedragen worden en niet in de kast blijven hangen.

Duurzaam
Oplossingen die zorgen voor een duurzame, hernieuwbare en overvloedige mode. Volgens de Ellen MacArthur Foundation wordt elke seconde wel ergens een vrachtwagenlading textiel gestort of verbrand, terwijl 95% kan worden hergebruikt. Het is dan ook geen verrassing dat afvalvermindering een van de grootste uitdagingen voor de industrie is. Cruciaal zijn het verminderen van afval door textiel tot nieuw garen te recyclen, en het inzetten van zero waste-ontwerptechnieken of andere circulaire principes, zoals biologische afbreekbaarheid en duurzame materialen.

organic cotton

Voldoening gevend
Oplossingen die ons gezonder, gelukkiger en meer gewaardeerd maken. Voor werknemers in de waardeketen betekent dit onder andere een leefbaar loon, werknemersrechten en de ethische productie van kledingstukken. Voor consumenten betekent dit kledingstukken die ons welzijn verbeteren, zoals ‘smart’ kleding, het komaf maken met het gebruik van gevaarlijke chemicaliën en een focus op diversiteit en inclusie.

De toekomstige groene cover van Vogue Italië moet symbool staan voor respect voor onze planeet en voor de mensen die in de textielwaardeketen werken, voor gezond consumentisme dat de grenzen van onze planeet niet overschrijdt, voor het bieden van een leefbaar loon en rechten aan werknemers, voor het hanteren van eerlijke prijzen, voor het minimaliseren van textielafval, voor het niet gebruiken van schadelijke materialen maar het overstappen op duurzame materialen, en voor transparantie en traceerbaarheid zodat we precies weten welke materialen worden gebruikt en waar ze vandaan komen, en wie onze kleren heeft gemaakt.

 

Rozanne Henzen is onderzoeker, duurzaamheid is haar onderzoeksdomein. Ze geeft over dit thema les in onze Master in International Fashion Management. 

Meer weten over deze master?