De masterclass Business Strategy & Leadership brengt je naar de ‘next level’

Filip Roelandt is directeur business development bij de Syntra West Groep. Zijn organisatie was zich in pre-coronatijden strategisch aan het voorbereiden op de digitaliseringsgolf. Zelf was hij ook klaar om een volgende strategische stap te zetten in zijn zelfontplooiing. De Masterclass Business Strategy & Leadership bleek de ideale blend te zijn om zowel voor zijn organisatie als voor zichzelf op een gefundeerde manier de ‘next level’ te bereiken.

Filip Roelandt werkt al vijftien jaar bij Syntra West, een fantastische, dynamische onderneming waar hij nog steeds niet op uitgekeken is. Toch vond hij het tijd om eens buiten het kader van de eigen organisatie te kijken en radicaal nieuwe inspiratie op te doen. Hij dacht eerst aan een MBA, maar viel uiteindelijk als een blok voor de Masterclass Business Strategy & Leadership van AMS: “Dat verhaal klopte voor mij perfect en het kwam ook precies op het goede moment. Ik was op zoek naar nieuwe, strategische kennis, als volgende stap in mijn zelfontwikkeling. Tegelijk waren we bij Syntra West met een strategie-oefening gestart rond de impact van digitalisering op onze eigen werking en die van onze klanten.

AMS_Business_strategy_certificaat_uitreiking-6a

De masterclass van AMS was de perfecte overbrugging van wat voor mij een tweespalt leek: zelfontwikkeling én organisatieontwikkeling. Was de masterclass beperkt geweest tot digitale strategie, dan was ik op mijn honger blijven zitten. Maar nu kreeg ik gewoonweg alles wat ik zocht samen in één masterclass: het digitale aspect, business strategy en leadership.”

"Als een opleiding zoiets kan teweegbrengen, dan ben je echt getriggerd om met de feedback aan de slag te gaan."

Die drie dimensies waren op zich al een eyeopener: “De eerste sessie was een training in het NeuroTrainingLabTM. Ik stond daar vooraf behoorlijk kritisch tegenover. Ik vroeg me echt af wat ze uit de registratie van onder meer je hersenactiviteit zouden kunnen afleiden. Het werd een aha-erlebnis zoals ik er nog nooit in mijn leven één gehad heb. Het laat je heel mooi zien wie je bent en hoe je met bepaalde situaties omgaat. Je krijgt er ook persoonlijke feedback bij die je meteen in de praktijk kan gebruiken. En hoewel je uiteindelijk zowat letterlijk je hersenpan opent en de mensen van AMS je analyseren, voel je je op geen enkel moment bedreigd. Het is confronterend, maar positief confronterend. Als een opleiding erin slaagt om zoiets bij mij teweeg te brengen, dan ben ik ook echt getriggerd om met de feedback aan de slag te gaan.”

"De theorie wordt heel persoonlijk gemaakt. De lessen beginnen bij Amazon, maar eindigen bij je eigen organisatie."

Het luik digitalisering bleek al even doeltreffend: “Als het over digitalisering in een organisatie gaat, denkt iedereen meteen dat dat thuishoort bij de IT-dienst. Maar niets is minder waar. Business en IT gaan samen. Dat hebben we bij AMS heel duidelijk meegekregen. Als je wil dat je digitale transformatie slaagt, dan moeten business en IT een team vormen en samen de strategie bedenken en uitrollen.” Ook het luik strategie leverde stof tot nadenken én doen: “De sessies rond strategie waren absoluut inspirerend. Je krijgt op korte tijd ongelooflijk veel backgroundkennis aangereikt. In het begin lijkt het chaotisch, maar al snel merk je dat alles aan elkaar vasthangt en dat je alle elementen die je meekrijgt ook effectief nodig hebt voor een goede strategie. De theorie wordt ook heel ‘persoonlijk’ gemaakt. De lessen mogen dan wel beginnen bij Amazon, maar ze eindigen bij de eigen organisaties van de deelnemers. Je stapt de opleiding buiten met het gevoel dat je een beetje expert bent in farma, verzekeringen,… door alle verhalen en cases van de medestudenten die je meekrijgt.”

"De proffen pushen niet alleen kennis, er wordt ook ‘getrokken’ vanuit de deelnemers."

Zo zijn we meteen bij de vierde en vijfde dimensie aanbeland. Want voor Filip Roelandt maakten niet alleen de drie luiken van de masterclass het verschil, ook de groep en AMS als organisatie zorgden voor een belangrijke meerwaarde: “De proffen pushen niet alleen kennis, er wordt ook ‘getrokken’ vanuit de deelnemers. We hadden een fantastische groep die heel vlot expertise deelde. Dat maakt dat je niet alleen leert van de proffen, maar ook van elkaar. Uiteindelijk ben je geen student van 18 jaar meer als je aan zo’n opleiding begint: iedereen zit daar met een ambitie, professioneel en persoonlijk. Als je dan binnen die groep voelt dat er vertrouwen is en dat je kan ontspannen, dan krijg je echte meerwaarde, nog los van de opleiding zelf. Die groepscreatie, daar zorgt AMS als organisatie mee voor. Het voelt als een traditionele business school, maar ze zijn helemaal niet afstandelijk. Vanuit de backoffice van AMS word je heel persoonlijk begeleid en faciliteren ze ook sterk dat groepsgevoel dat zo belangrijk is.”

“Dat alles samen maakt van de masterclass een geheel dat 100% klopt. Ook al is de opleiding best intensief en brengt ze behoorlijk wat ‘huiswerk’ met zich mee, je krijgt er achteraf zoveel voor terug, niet alleen voor jezelf als mens, maar ook voor de organisatie waarin je actief bent.”

Benieuwd wat deze masterclass voor jou kan betekenen?

Download de brochure 'Business Strategy & Leadership'