Mede dankzij de masterclass HRM is mijn pakket verantwoordelijkheden een stukje uitgebreid

Tom Jonkers, Manager Talent Management bij Argenta en alumnus van de AMS masterclass HRM, doorprikt resoluut het cliché dat een academische opleiding ver van de praktijk afstaat. Argenta had al een prima samenwerking met AMS lopen in onderzoek naar toekomstbestendig werk. Toen hij zelf op zoek was naar een opleiding die alle aspecten van het HR-landschap op een heel toegankelijke manier aanraakt, was wat hem betreft de keuze dan ook snel gemaakt.

“Ik ben bij Argenta als Werkvereenvoudiger gestart en geëvolueerd tot Coach Organisatie & Talent, de Argenta-variant van een HR business partner. Ik kreeg daarna de kans om de afdelingen Rekrutering en Leren & Ontwikkelen te trekken, twee topics die mij absoluut interesseren. Nadat ik mij had ingewerkt en de afdelingen performant draaiden, wou ik graag nog breder gaan en een stevige basis in álle aspecten van HR opbouwen. In mijn zoektocht naar de geschikte opleiding ben ik vrij snel bij AMS terechtgekomen. We waren net met de leerstoel Next Generation Work van AMS een samenwerking opgestart. Die liep supergoed. Je merkte dat ze niet alleen veel expertise hadden maar ook de ingesteldheid om die expertise heel concreet naar de bedrijfscontext te vertalen.”

Tom-Jonkers-2

De masterclass heeft mij getriggerd om niet altijd vanuit de contouren van je eigen organisatie te vertrekken.

“Die combinatie van theorie en praktijk vind je ook heel duidelijk terug in de masterclass. Je krijgt een theoretisch kader mee waardoor je beter begrijpt welke historiek en slingerbewegingen er achter de HR-modellen steken die we vandaag allemaal hanteren. De masterclass reikt je tegelijk ook handvatten aan die je dagdagelijks kan inzetten. Vaak heel kleine zaken, zoals handige tips & tricks uit de praktijkgetuigenissen, maar ook grotere handvatten. Wat ik nu bijvoorbeeld fundamenteel anders doe, is af en toe neen durven zeggen tegen een te resultaatsgerichte aanpak. Je hebt een probleem en je wil meteen naar een oplossing gaan binnen je organisatie. De masterclass heeft mij getriggerd om niet altijd vanuit de contouren van je organisatie te vertrekken en om eerst een onderzoeksfase in te lassen. Wat zegt de literatuur over dit probleem? Hoe pakken andere organisaties het aan? Door niet altijd binnen de eigen context te blijven, krijg je andere inzichten.”

Het is verfrissend en leerrijk om met collega’s te kunnen praten, ook al komen ze uit compleet andere sectoren.

“Die kijk op hoe anderen het doen is een hele grote meerwaarde. AMS zorgt bewust voor een divers samengestelde groep. Toen ik de deelnemerslijst voor het eerst zag, keek ik er al naar uit. Een supermarkt, een brandweerorganisatie, een scoutsfederatie: fantastisch toch. Tegelijk had ik angst dat de uitdagingen te weinig herkenbaar zouden zijn. Maar die schrik bleek compleet overbodig. Het is verrassend om te zien hoe iedereen in essentie met dezelfde zaken worstelt. En het is bijzonder verfrissend en leerrijk om daarover met collega’s te kunnen praten, ook al komen ze uit compleet andere sectoren. Zo’n wisselwerking komt natuurlijk niet vanzelf. De samenstelling, het programma, de accommodatie, de catering: alles is erop gericht om een goede dynamiek te stimuleren.”

AMS creëert het gevoel van ‘ik moet daar echt wel bij zijn’.

“Je werkt trouwens niet alleen binnen je eigen groep. AMS zorgt nu en dan ook letterlijk voor ‘breakouts’. Zo kregen we de kans om deel te nemen aan de ‘executive electives’: sessies over nieuwe trends en theorieën vanuit bijvoorbeeld neurowetenschappen en machine learning. Na de inspirerende keynotes bespraken we die trends in kleine groepjes, samen met experten, alumni, studenten van de masteropleiding, enzovoort. Dat zorgde opnieuw voor een hele mooie dynamiek en dat creëert ook het gevoel van ‘ik moet daar echt wel bij zijn’. Een van de deelnemers had zelfs haar baby meegenomen om de sessie toch maar zeker niet te moeten missen. We hebben trouwens nog zo’n sessie tegoed en daar kijk ik al naar uit.”

Ik wil er graag mee voor zorgen dat iedereen zijn loopbaan bij ons duurzaam kan uitbouwen.

“Ondertussen is mijn pakket verantwoordelijkheden bij Argenta een stukje uitgebreid, mede door de masterclass. Naast rekrutering en leren & ontwikkelen, werk ik nu bijvoorbeeld ook met onze management trainees en trek ik mee projecten rond loopbaanbeleid. Eigenlijk ben ik nu bezig met zowat alle zaken die met soft HRM te maken hebben: van aanwerven en begeleiden tot groeien en doorstromen. Ik wil er graag mee voor zorgen dat iedereen zijn loopbaan binnen Argenta kan uitbouwen, op een duurzame manier. Met de masterclass heb ik een breed gamma van HR-topics meegekregen. Ik wil daarin nog verder expertise opbouwen. Ik hou van die variatie en het is zeker mijn intentie om een rol van betekenis te kunnen blijven spelen in het HR-landschap.”

Wil je net als Tom jouw kennis en ervaring naar een hoger niveau tillen?

Deze hands-on masterclass biedt jou de nodige kennis & tools om van menselijk kapitaal een sterke strategische troef te maken.

Ontdek de Masterclass HRM

AMS_HRM_banners4