Innovatieve Arbeidsorganisatie: de zoveelste managementhype?

Liesbet Becu is interimmanager en helemaal in voor opdrachten die grote organisaties wendbaarder maken. Mensen de ogen openen, zekerheden in vraag stellen en organisaties in beweging krijgen. Daar doet ze het voor. De masterclass Innovatieve Arbeidsorganisatie gaf haar alvast een sterke basis mee: “Ik voel heel hard aan wanneer processen of structuren niet juist zitten. De masterclass gaf me de taal om dat buikgevoel concreet te benoemen.”

Liesbet Becu stond voordien bij CM aan het hoofd van een ondersteunende dienst met 24 medewerkers. Toen CM de switch wou maken naar agile werken, was het niet evident om de juiste aanpak voor dit verandertraject te vinden. Horizontaal of verticaal? Elke invalshoek wrong naar haar gevoel en bracht weer nieuwe vragen met zich mee. Pas nadat Liesbet Becu CM had verlaten voor een andere uitdaging en ze de Masterclass Innovatieve Arbeidsorganisatie bij Antwerp Management School ging volgen, vond ze de antwoorden die ze zocht.

“De masterclass was een heel fijne ervaring. Ik voel heel hard aan wanneer een aanpak niet werkt maar ik kan het niet altijd benoemen. De masterclass heeft me taal gegeven, en ook historiek. Tijdens de eerste dagen van de opleiding leer je waarom onze maatschappij en organisaties eruitzien zoals ze er nu uitzien. En waarom dat niet altijd werkt, ook al blijft iedereen hardnekkig aan dezelfde structuren uit het verleden vasthouden. Dat was een verademing voor mij, een bevestiging van mijn buikgevoel. Ik kreeg ineens taal en bewijs voor mijn intuïtie.”

"Nu weet ik hoe ik zaken moet benoemen en aanpakken."

“De masterclass blijft niet hangen in academische onderbouw. Je krijgt ook de kans om aan de slag te gaan met concrete cases. Het is fijn om te zien hoe bedrijven zich openstellen voor een groep studenten en eerlijk getuigen over de zaken waar ze tegen aanlopen. Vanuit die getuigenissen werkten we in onze groep aan oplossingen. Het is inspirerend om van gedachten te wisselen met mensen die weten waarover het gaat, om samen mogelijke oplossingen te bedenken en uit te werken. Bij het verandertraject van CM had ik die taal en bagage nog niet. Nu weet ik hoe ik zaken moet benoemen, welke methodieken ik kan gebruiken en hoe ik er moet aan beginnen.”

"In grote organisaties kan je echt iets veranderen, muren doorbreken en mensen de ogen openen."

“Grote organisaties zijn vaak zonder dat ze het beseffen uitgegroeid tot logge structuren. Die structuren worden meestal niet meer in vraag gesteld omdat de organisaties vaste waarden zijn geworden en zelfreflectie niet nodig is. Maar als je ziet hoe snel onze maatschappij vandaag verandert, dan zijn er geen vaste waarden meer. Plots moeten grote organisaties zien op te boksen tegen kleine start-ups die veel flexibeler zijn. Ik krijg vaak de vraag of het niet vervelend is om met zo’n zware structuren aan de slag te gaan, maar ik vind dat net heel fijn: daar kan je pas echt iets veranderen, muren doorbreken, en mensen de ogen openen.”

"Succesvol ben je wanneer je heel graag doet wat je doet. Innovatieve Arbeidsorganisatie kan daar mee voor zorgen."

“Ik ben zelf net 40 geworden. Ik kan me niet voorstellen dat ik nog meer dan 25 jaar tegen mijn zin zou moeten werken. Met het gedachtegoed van Innovatieve Arbeidsorganisatie kan je mensen weer goesting geven in hun job en ervoor zorgen dat ze die goesting ook vasthouden. We moeten af van de idee dat succes betekent dat je veel geld verdient en een dure wagen op de oprit hebt staan. Succesvol ben je wanneer je heel graag doet wat je doet. En daar kan een innovatieve arbeidsorganisatie mee voor zorgen, daar ben ik absoluut van overtuigd.”

"Dit is niet de zoveelste managementhype, dit is een blijver."

“Ik ben een echte believer van Innovatieve Arbeidsorganisatie geworden. Dit is niet de zoveelste managementhype die enkele jaren in is en daarna plaats moet maken voor weer een ander model. Innovatieve Arbeidsorganisatie bestaat al tientallen jaren en is sterk wetenschappelijk en proefondervindelijk onderbouwd. Dit is een blijver. Het moet alleen nog meer bekend raken. Ik heb de masterclass dan ook al aan heel veel mensen aangeraden. Méér mensen moeten anders naar hun organisatie gaan kijken. Alleen zo kunnen ze wendbaar blijven. Ik volg trouwens nu ook de masterclass Change Management bij Antwerp Management School. Op die manier kan ik organisaties niet alleen helpen bij het herdenken van hun structuren maar ook bij het doorvoeren van verandering.”

Download de brochure Innovatieve Arbeidsorganisatie

AMS_campagne_IAO_banners_dame10