Masterclass HRM in 3 woorden: kapstokjes, netwerken en open deuren

Lien Demerie is sinds een drietal jaar HR Business Partner bij Logi-technic. Een nieuw gecreëerde functie met heel wat uitdagingen. Uitdagingen die ze maar al te graag aanpakte, ook al had ze niet echt een HR-diploma. Ze ging daarom op zoek naar een inleiding in alle facetten van HRM, kwestie van een breed perspectief op de materie krijgen. Dat perspectief vond ze terug in de masterclass HRM van Antwerp Management School. Het bleek de ideale intro waar ze nu nog regelmatig naar teruggrijpt.

“Ik werk ondertussen een zevental jaar bij Logi-technic. Ik ben er begonnen als HR-coördinator. Ik was verantwoordelijk voor het opvolgen van de HR-aspecten van een groep van zo’n 60 techniekers, van rekrutering tot en met evaluatie. Ik heb dat vier jaar gedaan, en graag gedaan. Toen ik terugkeerde uit zwangerschapsverlof, was ik aan een nieuwe uitdaging toe. Die kwam er in de functie van HR Business Partner. Dit houdt in dat ik de HR-coördinatoren, een vijftiental in totaal, coach in de dagelijkse moeilijkheden van de job en hen begeleid en ondersteun: van rekrutering en evaluatie tot onboarding. In plaats van voor de technische mensen te zorgen, zorg ik nu intern voor de HR-mensen. Het is een functie die ik samen met de Managing Director hebben kunnen creëren. Het was dus even zoeken in het begin, onder andere omdat ik geen HR-basisopleiding had.”

Foto Lien Linkedin 2

Als ik ergens tegenaan loop in de job, dan neem ik er de cursus nog even bij.

“Ik zocht daarom een brede opleiding die heel verschillende aspecten van HR aanraakt, eerder dan een opleiding die een aantal topics in de diepte behandelt. En zo ben ik gaan luisteren bij Antwerp Management School en ben ik uiteindelijk in de masterclass HRM beland. Je krijgt er inderdaad heel veel informatie aangereikt. Die zit vandaag misschien niet allemaal even fris meer in mijn geheugen, maar ik heb dankzij de opleiding wel mijn ‘kapstokjes’: als ik ergens tegenaan loop in de job, dan neem ik er de cursus nog even bij. En dan komt de inspiratie om het zo of zo aan te pakken, meteen terug. Of ik denk terug aan iets wat de gastsprekers ons meegaven of ik ga even aankloppen bij de andere deelnemers.”

Je krijgt meteen ook een heel netwerk aangereikt.

“Want je krijgt niet alleen informatie mee, je krijgt meteen ook een heel netwerk aangereikt. De deelnemers waren zowat allemaal in een HR-gerelateerde functie aan de slag, weliswaar in heel diverse sectoren: van bouwbedrijven over politiezones tot sociale secretariaten. En toch merk je dat je met heel wat gelijkaardige vragen zit en dat je elkaar vooruit kan helpen. We hebben nu nog altijd een WhatsAppgroepje, ook al is de opleiding al even achter de rug. We polsen zo nog regelmatig hoe anderen het aanpakken: vragen over het invoeren van het cafetariaplan of glijdende werkuren bijvoorbeeld worden gewoon in de groep gegooid én beantwoord.”

De masterclass opent deuren en biedt heel wat kansen.

“Niet alleen de deelnemers, maar uiteraard ook de gastsprekers en de docenten van Antwerp Management School zelf zijn bijzonder waardevol in je netwerk. Ze zorgen ervoor dat deuren opengaan en bieden je kansen die zonder de opleiding een pak minder vanzelfsprekend zouden zijn. Zo krijgen we dankzij Antwerp Management School ruimte in HR Square om het verhaal te vertellen over het nieuwe evaluatiesysteem dat we bij Logi-technic hebben uitgewerkt. Mijn eindwerk was voor mij de mentale start om er binnen Logi-technic volop mee aan de slag te gaan. Samen met interne Logi-technic collega’s hebben we een mooi evaluatiesysteem op poten gezet en met succes!  Je mag de investering in de opleiding qua tijd en middelen niet onderschatten, maar je krijgt er als deelnemer en als organisatie veel voor terug.”

De masterclass maakt iedere keer duidelijk de vertaalslag naar de praktijk.

“De opleiding is dus zeker de moeite waard en een absolute aanrader als je het mij vraagt. Het is wel belangrijk dat je al enige HR-kennis hebt en in een HR-functie aan de slag bent. Op die manier kan je de aangereikte kennis meteen in de praktijk toepassen. Want daar is de masterclass expliciet op gericht: naast het groepswerk krijg je heel wat theoretische informatie aangereikt, maar de docenten maken iedere keer duidelijk de vertaalslag naar de praktijk. Zo krijg je de kapstokjes waarmee je de strubbelingen en vragen in je job op een efficiënte manier kan aanpakken.”

Ontdek de masterclass HRM