NL

Design thinking is dood... Leve design thinking!

Strategy & Innovation

160719_Design_Design_is_dead_header.jpg

Design thinking, je had er misschien al van gehoord en … ik ben oprecht benieuwd wat je eerste reactie was bij het horen van deze op zijn minst wollige term. Als de term design al niet voor voldoende polemiek zorgde in het verleden – het is nog steeds een uitdaging om elk inhoudelijk gesprek niet te laten verzanden in een oeverloze discussie over de definitie van design - schept het woord ‘thinking’ nu niet bepaald meer klaarheid. ‘Thinking’ lijkt een richtingloze individuele activiteit, een soort intellectuele vrijetijdsbesteding eerder dan een praktisch inzetbare methodiek.  En laat tijd nu een luxe zijn die je niet in overvloed hebt…

Het is perfect mogelijk dat je, misschien wel mede dankzij de ongelukkige woordkeuze, al hebt besloten dat design thinking (DT) niets voor jou is.

Maar wat als ik je vertelde dat design thinking de methode bij uitstek is om je te helpen bij:
- Het omgaan met complexiteit in een steeds veranderende wereld
- Het beheersen van (cocreatie)processen in multidisciplinaire omgevingen
- Gebruikersinzichten vertalen naar jouw aanbod
- Strategie, producten en diensten in een homogeen herkenbaar geheel te brengen
- Het vertalen van jouw innovatie-inspanningen in relevante klantenwaarde
- ….

Wat als ik je vertelde dat grote bedrijven als 3M en PepsiCo de strategische keuze voor design thinking reeds maakten en dat ook voorlopers in Vlaanderen zoals Barco, Niko, Beaulieu, Van Hoecke Automation, of xerox kiezen voor DT als bron van innovatie, en dus investeren in opleidingen of samen met Flanders Inshape nadenken over hoe DT het best kan landen in hun bedrijven.

Herken je geen van deze uitdagingen? Twijfel je aan het inzicht van deze bedrijven? Stop dan met lezen, (de meerwaarde van) DT is inderdaad niets voor jou.

 

Design thinking… wat is het?

In essentie is design thinking een manier om met complexiteit om te gaan. We leven in een wereld waarin alles met alles verbonden lijkt te zijn en we hebben moeite om te begrijpen wat de gevolgen van onze beslissingen en daden zijn op de onoverzichtelijke context waarin ons bedrijf zich bevindt. Dit leidt maar al te vaak tot een besluiteloosheid en inactiviteit waardoor we de werkelijkheid ondergaan in plaats van hem te creëren.

‘Enter design thinking’

Omgaan met complexiteit is iets wat ontwerpers al sinds de industriële revolutie doen. Ontwerpers zijn van oudsher ‘gespecialiseerde generalisten’, die de onzekerheid van het ‘niet alles weten’ hebben leren accepteren en methodieken hebben ontwikkeld die ondanks de complexiteit waarin ze zich bevinden steeds resultaatsgericht zijn. Zij zijn in staat processen gekenmerkt door een veelheid aan onzekerheden in multidisciplinaire omgevingen te doorlopen en er met resultaat uit te komen.

De definitie van design thinking die we bij Flanders Inshape hanteren is deze van Thomas Lockwood uit 2009.

’Design Thinking is essentially a human-centered innovation process that emphasizes observation, collaboration, fast learning, visualization of ideas, rapid concept prototyping, and concurrent business analysis, which ultimately influences innovation and business strategy.
The objective is to involve consumers, designers, and business people in an integrative process, which can be applied to product, service, or even business design.’’

Een ontwerper die een koffiezetapparaat moet ontwerpen weet niet én alles van kunststoffen én alles van elektriciteit én alles van normeringen én alles van…. Toch slaagt hij erin een vermarktbaar product te ontwikkelen, en heeft hij een bewezen eigen toegevoegde waarde (impact) op het eindresultaat. 

Een ontwerper van een dienst heeft het zo mogelijk nog moeilijker. Ontwerp maar eens een dienst voor het loket burgerzaken van een middelgrote gemeente. Door dat ene loket lopen minimaal driehonderd individuele diensten van vuilniszakken ophalen, identiteitskaarten bestellen tot …. Toch doen ontwerpers dit elke dag.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de meest complexe te ontwerpen product-dienstcombinaties die onder innovatieve businessmodellen naar een enorm gediversifieerd publiek gebracht moeten worden… ook de ontwerper puft even, maar gaat aan de slag en komt op het eind met resultaat.

Laat dit nu net de skillset zijn die we in de boardroom nog te veel ontberen… In onderstaande afbeelding zien we hoe de vereiste skills van ons management in de komende vijf jaar volgens het world economic forum zullen gaan wijzigen.

160719_Design_Design_is_dead.png

 

Ontdek de Masterclass Business Design Thinking!