Onlangs verwelkomde Antwerp Management School zo'n 250 fulltime masterstudenten van over de hele wereld. Tijdens de Onboarding Days konden ze onder andere kennis maken met Design Thinking. Dit begrip omvat een procesmatige en efficiënte manier om met complexiteit om te gaan en oplossingen te vinden door het traditionele lineaire denken opzij te zetten en nieuwe methodes toe te passen. Antwerp Management School beschouwt Design Thinking als een van de belangrijkste competenties voor toekomstige professionals en introduceert het daarom al bij de nieuwe studenten, een nieuwe generatie ‘design thinkers’.
Wat is het?
We leven in een wereld waarin alles met alles verbonden lijkt te zijn en we hebben moeite om te begrijpen wat de gevolgen van onze beslissingen en daden zijn in de complexe context waarin ons bedrijf zich bevindt. Dit leidt maar al te vaak tot een besluiteloosheid en inactiviteit waardoor we de werkelijkheid ondergaan in plaats van hem te creëren. Omgaan met complexiteit is iets wat ontwerpers al sinds de industriële revolutie doen. Ontwerpers zijn van oudsher ‘gespecialiseerde generalisten’, die de onzekerheid van het ‘niet alles weten’ hebben leren accepteren en methodieken hebben ontwikkeld die ondanks de complexiteit waarin ze zich bevinden steeds resultaatsgericht zijn.
De designer
Een ontwerper die een koffiezetapparaat moet ontwerpen weet niet én alles van kunststoffen én alles van elektriciteit én alles van normeringen. Toch slaagt hij erin een vermarktbaar product te ontwikkelen, en heeft hij een bewezen eigen toegevoegde waarde (impact) op het eindresultaat. Een ontwerper van een dienst heeft het zo mogelijk nog moeilijker. Ontwerp maar eens een dienst voor het loket burgerzaken van een middelgrote gemeente. Door dat ene loket lopen minimaal driehonderd individuele diensten. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de meest complexe product-dienstcombinaties die onder innovatieve businessmodellen naar een enorm gediversifieerd publiek gebracht moeten worden.
De beginner
Onze nieuwe studenten zijn tijdens hun Onboarding Days voor het eerst –en binnen het tijdsbestek van één dag- doorheen het volledige proces van onderzoek en ontwerp gegaan. Er waren 3 verschillende soorten opdrachten, waarvan er een ‘de opdracht met de rolstoel’ was.
I DON’T need help! To the roof of the MAS
What are the main drivers for a disabled student for choosing a meal or meal service? What problems does he encounter using public transport, and accessing public buildings? What frustrations and emotions does he/she have in the process?
|
Na hun onderzoek gingen de studenten in een prototypingsessie op zoek naar een product of service die de gebruikers zou helpen voor het door onderzoek en empathie vastgestelde probleem. Deze uitkomsten werden gepitcht naar elkaar. Een oplossing voor de rolstoelopdracht was bijvoorbeeld een ‘mobility-app’, die naast de snelste en kortste weg, de rolstoelvriendelijkheid van routes weergeeft (‘als de vuilbakken buiten staan, is het voetpad niet vrij’) en een waarderingsfunctie voor publieke gebouwen bevat. Ook een Wheelchair Awareness Day behoorde tot de ideeën.
Design Thinking volgens de student
"Tijdens de Onboarding Days heb ik kennis gemaakt met Design Thinking door een probleem te zoeken met betrekking tot ongezond eten onder studenten. Natuurlijk hebben we ook een oplossing bedacht, maar zoals Albert Einstein heeft gezegd: “als ik één uur de tijd heb om een probleem op te lossen, gebruik ik 55 minuten om het probleem te definiëren en 5 minuten om een oplossing te bedenken.” Design Thinking was geen nieuw begrip voor mij, desalniettemin zal het een belangrijk aspect vormen in mijn master. Je gaat niet zoeken naar een bewuste behoefte, maar naar onbewuste wensen. Daarin kun je je onderscheiden en innoveren." - Kyra Koeken, Master of Innovation & Entrepeneurship