Introductie in Design Thinking met mobiliteitsuitdagingen van Stad Antwerpen

Sustainable Transformation Strategy & Innovation

DT onboarding 4.jpg

Van 4 tot 6 september was het zover: de 'onboarding days' van Antwerp Management School voor de voltijdse masterstudenten. Ze werden onmiddellijk ondergedompeld in innovatie en probleemoplossend denken via design thinking workshops. Deze workshops werden begeleid door de expertisecentra Business Design & Innovation en Smart Mobility. Het thema was: mobiliteit in Antwerpen. In opdracht van Stad Antwerpen gingen de studenten aan de slag om de problemen omtrent mobiliteit op te lossen vanuit het standpunt van een bezoekende toerist of zakenman.

Drie dagen lang gingen ze in de voormiddag op pad met de observatieapp van 'Experience Fellow' waar ze GIS-gebaseerde foto’s maakten van hun ervaring of van eventuele problemen onderweg. Dit leverde een mooie dataset bijeen over de bereikbaarheid van o.a. het MAS, de Park&Ride op linkeroever en de Park&Ride van Luchtbal. In de namiddag werkten ze in cocreatie via Lego Serious Play en andere innovatieve brainstormtechnieken slimme mobiliteitssystemen uit om de mobiliteit voor toeristen te verbeteren.

DT onboarding 3.jpgEen algemene vaststelling was dat alle ticketinformatie voor openbaar vervoer of andere routes (als die er al was) alleen in het Nederlands beschikbaar was. Een terechte opmerking over de toegankelijkheid van de stad voor toeristen en internationale zakenmensen. Daarnaast konden ze de tickets niet bestellen via SMS, omdat deze service enkel beschikbaar is voor Belgische nummers. Ook was het moeilijk om goede toeristische informatie te vinden van leuke monumenten, eetgelegenheden en hoe er te geraken. Ten slotte kwam ook naar voren dat er nog werk was aan de toegankelijkheid van de stad voor mensen met een handicap.

De studenten gingen dus op zoek naar creatieve oplossingen, waarvan we jullie onze top drie niet willen onthouden:

1. Find Your Local

Toeristen hebben vaak geen internetverbinding. Via informatiepalen doorheen de stad is alle toeristische informatie beschikbaar in verschillende talen. Met slimme filters kun je plekken als monumenten, musea, ov-haltes, eetplaatsen, hotels, … in een aantrekkelijke interface opzoeken. Met een simpele klik kan je deze informatie inclusief routebeschrijving met NFC of Bluetooth downloaden op je smartphone en deze vervolgens offline raadplegen. Daarnaast kan je hier een taxi bestellen en de daarvoor geschatte ritprijs zoeken, ov-tickets kopen of een parkeerticket valideren. Het laatste maakt het mogelijk om de kost van implementatie te drukken. Wanneer parkeerautomaten versleten zijn, kunnen ze eenvoudig vervangen worden door een Find Your Local. Deze 'Locals' zijn ook deels zelfbedruipend via een advertentieruimte gelijkaardig aan deze van City Beacon.

2. CityTinder

Het plannen van een citytrip met een app wordt al langer gedaan, maar het kan een pak interactiever en leuker. Zo swipe je via de CityTinder doorheen de vele mogelijkheden binnen de stad die je wilt bezoeken. Zo duid je bijvoorbeeld aan wanneer en in welk soort restaurant je wil eten. Op basis van een aantal opties zoals de bezoeksduur en interesses krijg je automatisch een selectie van de mogelijkheden. De app berekent dan de optimale route, vervoersopties en de kostprijs ervan. Nooit meer een citytrip plannen op voorhand, je doet het gewoonweg onderweg naar je bestemming.

3. BlindNavigationBart Wolput.jpg

Met deze app kunnen blinden en slechtzienden beter navigeren doorheen de stad. Via een trilfunctie in de schoenen worden ze via de meest autoluwe locaties gestuurd om zo veilig en eenvoudig mogelijk op hun eindbestemming te komen. Duidt eenvoudig aan welke plekken je wilt bezoeken en de route wordt berekend. Zo wordt de stad ook op toeristisch vlak toegankelijk voor slechtzienden en blinden.

Ben jij even enthousiast als wij? Heb je interesse in Business Design Thinking?

Ontdek de Masterclass Business Design Thinking!