Het einde van spotgoedkope bestellingen vanuit China

Supply Chain & Logistics COVID-19

Veel – vaak jonge - online shoppers kopen regelmatig erg goedkope producten online, voornamelijk bij Chinese online verkopers zoals AliExpress (onderdeel van Alibaba) en Wish. Met een paar klikken op de website van een Chinees e-commerceplatform kan de prijsgevoelige consument een gsm-hoes bestellen voor 2 euro, een goedkoop 'juweel' voor 1,5 euro of zelfs een opblaasbaar zwembad voor 10 euro. Deze platformen zijn eigenlijk zowat concurrenten van harddiscounters zoals Action geworden. De spotprijzen zijn zelfs inclusief verpakking en verzending, hoewel de consument soms tot 60 dagen op het pakje moet wachten. Om dit zo goedkoop te kunnen, maken vooral Chinese e-commerceplatforms gretig gebruik van goedkope verzendtarieven die China Post hen kan aanbieden. Deze bestaan enerzijds uit zeer goedkope verzendtarieven via luchttransport “in postzakken” tot in het land van bestemming en anderzijds uit de spotgoedkope ‘last-mile’ service van nationale posterijen voor de bezorging tot bij de consument thuis.

Dit artikel verscheen eerder in De Tijd

Deze goedkope “dropship markt” zal de komende maanden zeer sterk onder druk komen te staan, omdat vier belangrijke nieuwe factoren die ganse supply-chain sterk door elkaar zullen schudden

Bijna geen bellyspace

Factor 1: Vanwege de Covid19-situatie wordt er bijna geen “bellyspace” (vracht verscheept in de buik van een passagiersvliegtuig) op de markt aangeboden. Deze vrachtruimte was pre-Covid19 goed voor meer dan de helft van de totale wereldwijde vrachtcapaciteit. Dit capaciteitstekort resulteert in torenhoge vrachttarieven. De gemiddelde luchtpostposttarieven vanuit China naar bestemmingsluchthavens in Europa zijn onlangs gestegen van ongeveer 0,75 USD/kg tot 7,5 USD/kg, een vertienvoudiging dus. Bovendien krijgen momenteel de medische en B2B-volumes logischerwijze voorrang. Grote stapels postpakketten met bestemming Europa liggen nu op verzending te wachten in Guangzhou, Shenzhen en Shanghai.

Freight2

Figuur 1: Passagiersvliegtuig A330 van Lufthansa gebruikt als vrachtvliegtuig. Bron: https://www.aircargonews.net/airlines/airlines-fill-passenger-seats-with-cargo-to-meet-demand/

Nieuwe belastingregeling voor "dropshipping"

Factor 2: De Europese Unie heeft onlangs een nieuwe belastingregeling goedgekeurd voor "dropshipping", de “direct-to-consumer” leveringen. Vandaag wordt alleen btw geheven op zendingen met een waarde van meer dan 22 EUR, en zijn invoerrechten verschuldigd boven een waarde van 150 EUR. Een standaardprincipe dat verschillende - voornamelijk Aziatische - verkopers gebruiken, is dat ze de pakketten per luchtpost verzenden, ervan uitgaande dat de kans op een waardecontrole door de douane vrij klein is. Vanaf 1 januari 2021 moet het btw-bedrag echter al worden toegepast vanaf 0 EUR. Dit betekent dat alle geïmporteerde “goedkope” goederen, zoals bijvoorbeeld de GSM covers, in België minstens 21% duurder worden.

Verhoging "injectie" -tarieven voor intercontinentale postzendingen

Factor 3: The Universal Postal Union heeft onlangs de spelregels veranderd. Binnen de UPU worden wereldwijde postregels en -verdragen besproken en overeengekomen met alle nationale posterijen. Een groot deel van de Chinese bestelde online zendingen worden bij de consumenten bijna gratis thuis geleverd via deze nationale posterijen, zoals Bpost. Dit fenomeen vindt haar oorsprong in een 50 jaar oud verdrag dat China nog altijd beschouwt als een “derdewereldland” in de UPU. Die status houdt in dat nationale postbedrijven Chinese pakketten van minder dan 2 kg bijna gratis moeten afleveren aan huis. Deze regel zal echter veranderen vanaf 1 juli 2020. De Trump-regering dwong de UPU afgelopen september om de afspraken waar vooral “freeriders” zoals China van profiteerden, te veranderen. De nieuwe regel is dat postoperatoren binnen de UPU over een periode van 5 jaar de "injectie" -tarieven voor intercontinentale postzendingen kunnen verhogen. Volgens prognoses zullen de posttarieven in 2025 met minstens 150% gestegen zijn.

Freight1

Figuur 2: Een typisch Chinees postpakket. Bron: https://www.trackchinapost.com/about-china-post-parcel-tracking/

Lokale last mile-spelers

Factor 4: Het gebruik van lokale last mile-spelers (zoals bijvoorbeeld GLS, DPD, UPS, …) in plaats van klassieke posterijen als back-upoplossing is geen optie. De last mile-tarieven van deze operatoren liggen aanzienlijk boven de huidige UPU tarieven. Door de hoge “Corona-volumes” die ze te verwerken kregen de voorbije Corona-maanden lijkt het erop dat deze pakketspelers niet tegen lage verzendkosten extra volumes willen aantrekken,.

De cocktail van deze vier factoren zal leiden tot de "perfecte storm" binnen de markt van de goedkope intercontinentale online bestellingen. Eerst en vooral zullen de consumenten die graag spotgoedkoop online shoppen op Chinese platformen binnenkort dieper in de geldbeugel moeten tasten. Daarnaast zullen de online spelers die de voorbije jaren gefocust hebben op een meer lokale en/of continentaal logistiek model (zoals bijvoorbeeld Zalando, Amazon, Bol, …) beter stand kunnen houden, omdat ze maar zeer beperkt onderhevig zijn aan deze giftige cocktail.

Het business model van deze Chinese online spelers zonder Europese hub, loopt dus ten einde. Voor Alibaba zal het van vitaal belang zijn om hun nieuwe hub in Luik zo snel als mogelijk operationeel te krijgen – met lokale voorraden – willen ze de Europese strijd voor de onlineshopper blijven aangaan. Amazon is hier in Europa intussen al volop mee bezig.

Deze blog belicht een van de trends die in de vorige post 'Four major trends opening doors to a sustainable and resilient post COVID-19 supply chain' werden gedefinieerd.