OR Coffee volgde het traject Road to Growth: "Weten waar we naartoe willen"

Strategy & Innovation

or_coffee

Wanneer de koffiebars als paddenstoelen uit de grond rijzen, ben je maar beter die ene rode met witte stippen. Dat is waar Tom Janssen en Katrien Pauwels van OR Coffee elke dag opnieuw naar streven. Ze waren dan ook pioniers in hun vakgebied. Al in 2001 begonnen ze hun eigen koffiebranderij en -winkel in Aalst, en in 2009 openden ze in Gent de eerste Belgische espressobar. Intussen hebben ze vier filialen: twee in Gent en twee in Brussel. Hun geheim? Blijven bijleren en groeien. Dat deden ze onder meer via Road to Growth*.

Het perfecte, dampende kopje op tafel zetten. En een gelukzalige glimlach aan hun klant ontlokken. Dat drijft koffieaddicts Tom en Katrien. Wat bijna twintig jaar geleden begon als wild idee – het ondernemerskoppel leerde elkaar kennen in een IT-bedrijf – is intussen uitgegroeid tot een flink vertakte onderneming. Wapenfeiten: een branderij, vier koffiebars, een boek (Puur Koffie), een webshop, een baristaschool én dochteronderneming Cup-A-Lot.

Dat laatste – en jongste – bedrijf draait vooral rond direct trade-koffie. Tom: “We kennen onze boeren heel goed en gaan geregeld bij hen langs. Zo rijpte bij ons het idee om méér te doen met de groene bonen die we bij hen aankopen. Met Cup-A-Lot verdelen we die ethisch verantwoorde kwaliteitskoffie onder branderijen in Europa.”

Uit de ondernemerscocon treden

Samen houden Tom en Katrien dus heel wat balletjes in de lucht. Daarom vinden ze het belangrijk om op gezette tijdstippen de balans op te maken. “Ons bedrijf groeit en de beslissingen die we onder elkaar nemen, gebeuren vaak heel spontaan”, vertelt Tom. “Dat we met ons tweetjes in die cocon zitten, is natuurlijk fijn. Maar het is absoluut noodzakelijk om af en toe een stapje achteruit te zetten. Alleen zo leer je bij en kun je je onderneming verder optimaliseren.”

tom_en_katrien

Het duo volgt daarom geregeld cursussen en opleidingen, los van elkaar. “Ik stapte in het voorjaar van 2018 in Road to Growth van UNIZO omdat ik voelde dat het tijd was voor een nieuwe boost”, zegt Tom. “Telkens als ik een externe begeleiding volg, geeft me dat weer inspiratie. Als je een onderneming runt, en die gezond wilt houden, moet je ervoor openstaan om bij te leren van anderen. Anders verval je al gauw in je vaste gewoontes en blijf je daarin steken. Dan geraak je niet meer vooruit.”

“Als je een onderneming runt, en die gezond wilt houden, moet je ervoor openstaan om bij te leren van anderen. Anders verval je al gauw in je vaste gewoontes en blijf je daarin steken."

Wat Tom uit Road to Growth haalt? “Dat het bedrijf ook zonder mij niet failliet gaat”, lacht hij. “Nee, even serieus: Ignace, mijn coach, deed me beseffen hoe belangrijk het is om even letterlijk afstand te nemen van je bedrijf. Al is het maar voor één of twee dagen. Het geeft je de kans om dingen van de andere kant te bekijken.”

Eerst afstand nemen, dan knopen doorhakken

Of hij dat advies ter harte heeft genomen? Wees maar zeker. En hoe: Tom trok een maand naar Azië voor een fietstochtje – ahum – van Lhasa naar Kathmandu. “En ja hoor! OR was er nog altijd toen ik terugkeerde. Terwijl ik de tijd had gehad om na te denken. Toen ik terugkwam, heb ik meteen een paar belangrijke beslissingen genomen.”

“Zelfs als je heel trouw aan je business bent, ben je genoodzaakt om af en toe dingen te veranderen. Daarbij heeft Ignace me doen stilstaan. De volgende stap is nu OR private label uitbouwen. We willen met een bepaald recept om koffie te branden aankloppen bij ketens, restaurants, cateringbedrijven, … dat zit in de pijplijn. En ik denk er ook over na om extra personeel aan te werven.”

Hoe hij Road to Growth heeft ervaren? “Ik had er een heel positief gevoel bij. Het is een heel persoonlijke, een-op-eenbegeleiding waar je enorm veel uithaalt. Het outsidersperspectief biedt je nieuwe inzichten. Als koffiebranderij is het belangrijk om bezig te zijn met nieuwigheden, profilering, … Maar de juiste keuzes maken, valt me soms moeilijk. Ignace bekeek die dingen vanuit een andere invalshoek dan ik. Daar zijn voor mij interessante dingen uit voortgekomen. Ik weet nu weer glashelder waar ik naartoe wil met mijn bedrijf. En ik barst van de plannen, maar meer kan ik voorlopig helaas nog niet kwijt (knipoogt).”

Ontdek Road to Growth

*De begeleiding Road to Growth is een samenwerking tussen UNIZO, Antwerp management School en Graydon. AMS ontwikkelde de tools en methodiek die de Road to Growth-coaches bij bedrijven toepassen en zal in een later stadium verder onderzoek doen op basis van de resultaten uit deze trajecten.

logo_v2    logo   graydon-logo-png-transparent