Terug naar het blogoverzicht

Karen Wouters

Coauteur

Antwerp Management School

De winnaarsmentaliteit: narcisme of noodzaak?

Karen Wouters.jpgGoed leiderschap is essentieel voor elke onderneming die succesvol wilt functioneren. Vandaag hebben organisaties echter een heel ander soort leiderschap nodig dan 20 jaar geleden. Leiderschap draait om het hebben van de juiste mindset. Karen Wouters, Academisch Directeur van de opleiding Start to Lead aan Antwerp Management School, gelooft dat een leiderschapsmentaliteit iets is wat je kan leren. Dat gaat ook over het hebben van een winnaarsmentaliteit. En dat heeft niets te maken met arrogantie, maar alles met “living your dreams” of doorzettingsvermogen.

"Om de beste te zijn moet je eerst zelf effectief geloven dat je de beste bent."

Om meer in te spelen op de huidige markt ontwikkelde Karen Wouters een opleiding die de deelnemers uitdaagt succesvolle hedendaagse leiders te worden. Wouters licht een tipje van de sluier op: "leiderschap vandaag is all about having the right mindset. Om de beste te zijn moet je eerst zelf effectief geloven dat je de beste bent. Wanneer je ruimte laat voor twijfel vertrek je al bij voorbaat met de handrem op”. Die zelfzekere houding gaat op zijn beurt dan weer mensen inspireren. Gelukkig is dit “Denken als een winnaar” iets wat je kan leren, aldus Karen Wouters.

Oefening baart kunst

De juiste houding is iets waar je net zoveel aan moet werken als aan ieder ander project. “Mentale veerkracht is maakbaar. Het is dertig procent aanleg en zeventig procent training” Hoe je zoiets dan precies kunt trainen? Voortdurende zelfreflectie is enorm belangrijk, maar ook visualisatieoefeningen geven de doorslag. Karen Wouters past haar eigen tips ook toe in de praktijk: “Als ik zelf een belangrijke speech geef, dan beeld ik me vooraf in dat ik voor een zaal vol mensen sta die helemaal mee zijn en applaudisseren.” Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat dergelijke technieken even effectief zijn als het vooraf oefenen van een presentatie voor een testpubliek. Eenmaal je als leider de juiste houding hebt, zullen mensen je ideeën met overtuiging aannemen. Immers, "Winnen is een selffulfilling prophecy en het is ook aanstekelijk."

De duurzame winnaarsmentaliteit: vallen en opstaan

De grote misconceptie omtrent de winnaarsmentaliteit is dat het gaat om het narcisme van één persoon. Als leider is dit natuurlijk helemaal niet waar het om draait – of om hoort te draaien. Het is echter een reële valkuil volgens Wouters: “Als zelfvertrouwen roekeloos of arrogant wordt dan schiet je jezelf in de voet. Een winnaarsmentaliteit wordt problematisch als je denkt dat jij het allemaal alleen aankan.”

"Een winnaarsmentaliteit wordt problematisch als je denkt dat jij
het allemaal alleen aankan.”

De duurzame winnaarsmentaliteit is tweeledig. Enerzijds moet je een groter doel voor ogen hebben, met name de collectieve vooruitgang van je team, het bedrijf etc. “Als je winnen als iets collectiefs blijft zien, dan zal je ook rekening houden met het perspectief van andere mensen”, aldus Wouters. Dit zal je dan ook helpen om betere keuzes te maken. Anderzijds is het essentieel dat je je fouten niet als onoverkomelijke obstakels ziet, maar als onontkoombare levenslessen. Vaak is dit gemakkelijker wanneer je een belangrijker doel voor ogen hebt dan je eigen ego. “Mensen voor wie alleen de performance telt, zijn sneller van slag als ze het deksel op de neus krijgen. Wie meer gericht is op leren, ziet een tegenslag als een opportuniteit en gaat makkelijker om met verlies. Dat is de houding van iemand met een echte winnaarsmentaliteit.”

"Wie meer gericht is op leren, ziet een tegenslag als een opportuniteit en gaat makkelijker om met verlies. Dat is de houding van iemand met een echte winnaarsmentaliteit.”

Start to Lead

Met Start to Lead richt Karen Wouters zich tot “jonge professionals die leiderschap willen opnemen in hun job en organisatie.” Daarbij gaat het zowel om mensen die voor de eerste keer een team moeten aansturen, als mensen met de ambitie op korte termijn hun impact te vergroten door hun leiderschap te ontwikkelen. “Het is het authentiek en gedeeld leiderschap dat meer op de voorgrond komt te staan” en hierbij wordt het ontwikkelen van de juiste mindset – de echte, duurzame winnaarsmentaliteit – een centraal gegeven. Ben je geïnspireerd en wil je graag meer te weten komen over de opleiding Start to Lead?

Ontdek hoe je een betere leider kunt worden!