5 attitudes waarmee je elke ambitieuze droom bereikt

Students & Alumni Corporate

vic swerts.pngEind juni zullen de masterstudenten van AMS weer afstuderen en zullen we opnieuw een inspirerend voorbeeld van buiten onze school belonen met een Honorary Master. Vorig jaar viel deze eer te beurt aan Vic Swerts en definieerde AMS zijn carrière aan de hand van de '5 d's'. Jan Jacobs, oud-student Master in Publiek Management, was erbij en reflecteert nu zelf aan de hand van deze 5 concepten. Jan is Algemeen Directeur van Iona vzw en werkt daarnaast als coach. Op zijn website lees je allerlei artikels over het bereiken van je dromen.

Op de Graduation Ceremony Executive Masters 2016 van Antwerp Management School mocht ik na 2 jaar intensieve studie mijn masterdiploma in ontvangst nemen. Het was al lang een ambitieuze droom van mij. Vic Swerts gaf een keynote over hoe hij zijn eigen droom realiseerde en kreeg een Honorary Master in Innovation and Entrepreneurship voor zijn 50-jarige carrière.

Succesvol doelen realiseren

Baron Vic Swerts vertelde in de keynote dat hij ooit startte met ondernemen uit noodzaak, voor “den brode”. Hij wou geld verdienen om een gezin te kunnen starten en vervolgens om een bepaalde welvaart te creëren voor zichzelf. Het pakte iets anders uit: Soudal is een bouwspecialiteitenproducent en intussen een wereldspeler in voegkitten, polyurethaanschuim en lijmen. Het bedrijf telt meer dan 2100 werknemers en kent een jaaromzet van ruim een half miljard euro. Een gigantisch bedrijf dus. Ondanks zijn 76 jaar denkt hij nog niet aan opgeven. Hij tekende net bij voor nog 20 jaar extra, vertelde hij al lachend. Maar hij kent als geen ander de wetten van succesvol doelen realiseren.

En het klopt. Als je mij 10 jaar geleden zou vertellen dat ik een gezinnetje zou hebben met drie kinderen én aan het hoofd zou staan van een prachtige onderneming met 100 medewerkers, een bloeiende praktijk zou hebben, een boek zou geschreven hebben, een masterdiploma met onderscheiding zou behaald hebben in het publiek management, een marathon zou hebben gelopen, … dan zou ik gezegd hebben dat je goed gek bent. Maar de realiteit (en tot mijn eigen verbazing) is dat ik het intussen wel allemaal bereikt heb. Ik ben daar ontzettend trots op én dankbaar voor.

Ook voor mij waren het tot voor kort allemaal dromen die ik ooit had. De ervaring leert me dat elk resultaat ooit een droom was en de weg ernaar bestaat uit enkele belangrijke stappen.

5 attitudes

Dromen

Elk succesvol resultaat start met een wens, een verlangen, een droom. Het begint dus met weten wat je wil en hier ook eerlijk in zijn (met jezelf en met anderen). Om in contact te komen met je wensen en je verlangens is het belangrijk om hier ook de ruimte voor te scheppen. Drukbezette mensen die van het ene naar het andere hollen, zijn vaak niet in contact met wat ze echt willen. Of ze zijn vaak bezig met wat andere mensen verwachten of vragen. Het maken van een “Bucket List” en ook een “Fuck-it List” is alvast een goed begin.

Denken

Als je alleen maar droomt, maar niets onderneemt … dan zal er ook nooit iets van in huis komen. Een volgende stap is om te bedenken hoe je jouw droom op zo’n slim mogelijke manier kunt realiseren. Er zijn vast al mensen die je zijn voorgegaan. Hoe hebben zij dit aangepakt? Wil je bijvoorbeeld een marathon lopen, dan staat het internet vol met goede tips om te trainen en om dankzij de juiste voeding en drinken jouw eerste marathon te lopen. En wil je nog een niveau hoger, dan is een coach zeker en vast een goed idee. Dus, hoe ga jij jouw droom realiseren?

Durven

Iedereen die iets onderneemt, komt in conflict met zichzelf. Want, een droom realiseren is ook uit jouw comfortzone komen en doen wat eerst onmogelijk leek (anders zou het toch geen droom zijn?). We voelen ons het best in onze comfortzone en dat maakt het dus moeilijk, we plooien iedere keer terug naar dat wat we kennen en wat vertrouwd aanvoelt. Durven is dus zeker en vast een belangrijke stap in het groeiproces en het realiseren van jouw droom.

Doen

Zonder doen blijft een doel voor altijd een droom. Het is simpel: geen actie, geen resultaat. Je moet ergens van start gaan en werken voor jouw droom, want vanzelf komt het niet (tenzij je nog in sprookjes gelooft). Bovendien zitten anderen niet te wachten op de realisatie van jouw droom. Dus anderen zullen je niet helpen. Sterker nog, vaak zijn anderen een rem voor jouw droom. Dus wil jij dat jouw droom een doel wordt en vooral een succesvol resultaat? Start dan met doen!

Doorzetten

Ieder succes bestaat uit 1% inspiratie en 99% transpiratie. Wilskracht en daadkracht zijn belangrijk. Iedereen komt ooit op een punt waarbij men geen zin meer heeft, het wordt zwaar en je denkt zelfs aan opgeven. Je vraagt je af waarom je het nog zou doen. Ik moet ook spontaan denken aan mijn eerste marathon die ik liep, na km 32 was het ontzettend zwaar en iedere cel in mijn lichaam dacht aan opgeven. Maar toch zette ik door en nu ik eraan terugdenk kan ik niet geloven dat ik ooit aan opgeven dacht. Opgeven is geen optie. Tenzij doorzetten schadelijk is uiteraard voor jezelf of anderen.

Dankbaar

Baron Vic Swerts gaf nog een extra “D”. De “D” van “Dank u”. Hij wou hier vooral zijn dankbaarheid uiten voor de erkennig die hij kreeg. Anderzijds is dankbaar zijn ook een belangrijke stap of “wet” van succesvolle mensen. Dankbaar zijn voor alles wat op je pad komt, positief denken en een hoger doel dienen. Dankbaar zijn voor de mensen die je omringen, die in je geloven, die je ondersteunen. Want eerlijk gezegd, mijn successen zouden er nooit zijn zonder al die mooie mensen rondom mij.

Meer inspiratie?
Lees hier meer AMS alumniverhalen en hier meer tips van Jan!