Alumni stories, DEEL DRIE: The Street Store

Students & Alumni Strategy & Innovation

160608_MIE_alumni_Lorens_Van_de_Velde_header.jpg

De missie van Antwerp Management School is gebaseerd op drie pijlers: zelfbewustzijn, een mondiaal perspectief en maatschappelijk bewustzijn. Voor deze laatste pijler moet elke groep op AMS elk jaar een sociaal gemeenschapsproject organiseren, als onderdeel van het Leadership and Career Development Track.

Mission-House_365x398.jpg.png

Toen ik vorig jaar bezig was aan de Master in Innovation & Entrepreneurship, was ik deel van een zeer hechte en gedreven groep. Terwijl we bespraken wat we zouden doen voor ons sociaal project, werd het redelijk snel duidelijk dat we iets groot wilden doen. The Street Store is een concept dat ontstaan is in Kaapstad, Zuid-Afrika en dat dakloze en minderbedeelden over heel de wereld wil helpen. Het idee is redelijk eenvoudig: je vraagt mensen om kledingstukken te doneren die, op een bepaalde dag, worden aangeboden aan de minderbedeelden in een echte ‘winkelervaring’. Voor onze groep klonk dit als een goede manier om lokale mensen te helpen en om een positieve impact te hebben op hun leven. De eerste Street Store in Antwerpen was geboren.

Het duurde niet lang voor we ons realiseerden dat dit heel wat werk zou zijn. We moesten een locatie vinden, donaties inzamelen, mond-tot-mondreclame maken bij daklozen, de kleding sorteren, de winkel installeren, en nog veel meer. Desondanks waren we als groep zeer gemotiveerd om deze dag tot een succes te maken.

1 april 2015 toverden we de Cargo zomerbar in Park Spoor Noord om tot een grote winkel. We hadden een massa kleren om weg te geven, maar ook soep, brood, goodiebags, speelgoed, verzorgingsproducten, fotografen voor professioneel uitziende CV-foto’s, en zelfs manicuursters en kappers! Uiteindelijk hielpen zo’n 34 MIE studenten en enkele AMS personeelsleden bijna 400 vrouwen, mannen en kinderen door hen meer dan 2500 kledingstukken, 150 stukken speelgoed, 400 warme maaltijden, 37 haarsnitten, 34 manicures en 200 goodiebags (met tandpasta, tandenborstels, sokken, pennen, post-its,…) aan te bieden.

We kregen ontelbaar veel lachende gezichten terug.

11133793_1557307374529189_8876592637873332613_n.jpg

We kunnen gerust zeggen dat het het grootste sociale project tot nu toe is door AMS-studenten. Dit alles bleef natuurlijk niet onopgemerkt: we werden vermeld in verschillende kranten en op verschillence websites zoals het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen (twee keer), en we werden geïnterviewd door het lokale tv-station ATV. Vergeet zeker niet om eens een kijkje te nemen bij de Alumni Stories-getuigenis van deze week hieronder, met de jongens van Bao House!

Master of innovation and entrepreneurship