Alumni Stories, DEEL ZEVENTIEN: “Deze master gidst je naar een internationale carrière”

Strategy & Innovation

alumni stories MCEB.jpg

Een internationale masteropleiding volgen, werpt zeker zijn vruchten af in de huidige internationale businesscultuur. Steven Bell en Nadine Niknafs, alumni van de Master in China-Europe Business, weten dat als geen ander. Zij startten de opleiding omdat ze zowel in China waren geïnteresseerd als in werken in een internationale setting. Nadine werkt momenteel voor een Australisch performance marketingbureau, SmartBuyGlasses, terwijl Steven zijn eigen e-commerce business heeft opgestart, SKYBA-socks.

Mogelijkheden creëren

China is een groeiende markt. Daarom is het hebben van een masterdiploma gerelateerd aan China zo gewild op de huidige arbeidsmarkt. “AMS biedt een 1-jarige opleiding aan met veel mogelijkheden. Dat is wat mij aantrok,” aldus Nadine. Tijdens de opleiding verkrijg je namelijk niet alleen theoretische informatie, maar kan je ook werkervaring opdoen in een internationale omgeving. Op die manier “geeft AMS je vertrouwen omdat je al ervaring hebt op het moment dat je begint te werken.”  Dat was ook voor Steven het grootste voordeel van deze opleiding: “Je leert niet alleen over businessontwikkeling, maar je ervaart het ook.”

“Je leert niet alleen over businessontwikkeling, je ervaart het ook.”

In de Master in China-Europe Business ligt de focus dus niet enkel op theoretische kennis over business. Een van de andere componenten is persoonlijke ontwikkeling. Zo leerde Nadine met behulp van het Leadership & Career Development Track over haar sterktes en de aspecten waar ze nog aan moet werken. Daarnaast “werden we continu geëvalueerd, waardoor we altijd wisten waar we stonden.” Ook Steven bevestigt de persoonlijke toets die de opleiding met zich meebrengt: “AMS hielp ons ook bij netwerken. Elke dag waren er andere events. Er was heel te doen naast de eigenlijke opleiding.”

Internationale groep vrienden

De medestudenten van Steven en Nadine waren een internationale groep, waarvan de meesten nu werken als expats. De groep is nu dus nog globaler geworden, waardoor Steven naar een alumni-event in Shanghai is gegaan om opnieuw contact op te zoeken: “We blijven elkaar zien, zelfs na het afstuderen en dat is geweldig.” Ook Nadine heeft dankzij de opleiding een internationaal netwerk aan vrienden en “kan altijd op hen rekenen, waar ze ook ter wereld zijn.”

De toekomst: China als uitbreidende markt

Door de Nieuwe Zijderoute glijdt China naar het centrum van internationale business. Dit heeft een invloed op business over de hele wereld. Als bedrijven niet snel genoeg aanpassen, zullen ze het moeilijk hebben om hun hoofd boven water te houden. “China wordt steeds meer ervaren en is globaal gericht,” aldus Steven. “Mensen denken vaak dat een bedrijf in China een Westers bedrijf is, maar het zijn vaak Chinezen die Westerse bedrijven opkopen en dat zorgt voor meer competitie.”

"China wordt steeds meer ervaren en is globaal gericht."

China heeft een levendige markt en is sneller in het ontwikkelen en verbeteren van producten in vergelijking met de westerse markt. Chinezen zijn experimenteel ingesteld: ze staan open voor nieuwe technologie. “Zelfs oma en opa hebben een smartphone,” lacht Nadine.

Master China-Europe Business

Nadine en Steven zijn heel tevreden met hun Master in China-Europa Business en raden deze dan ook aan iedereen aan die een passie heeft voor internationale contacten. Zo getuigt Nadine: “als je echt geïnteresseerd bent in de Chinese markt en je op korte termijn veel verschillende inzichten wilt opdoen, dan is deze master iets voor jou!” Ook Steven kan dit beamen. Ondanks dat de master heel intens is en hij je enorm pusht op heel korte tijd, “is het een heel internationaal programma: het gidst je naar een internationale carrière. Als dat is wat je wil, ga ervoor!”

“Als je echt geïnteresseerd bent in de Chinese markt en je op korte termijn veel verschillende inzichten wilt opdoen, dan is deze master iets voor jou!”

Ontdek deze master!