Alumni Stories – DEEL ACHTTIEN: Een DNA van innovativiteit en ondernemerschap

Students & Alumni Strategy & Innovation

Alumni stories MIE 2.jpg

Selfiesticks verkopen naast je fulltime baan? Dat klinkt veel minder spannend dan het eigenlijk is. Miguel Michiels en Ifran Qureshi (beiden 29) volgden in 2009-2010 de Master in Innovation & Entrepreneurship en werken allebei bij LeasePlan. Daarnaast startten ze samen een onderneming, MMIQ, waarin het ze steeds lukt de trends voor te zijn.

In 2010 bestonden er nog niet zoveel opleidingen die specifiek focussen op ondernemen en innovatie. Toen Miguel en Ifran de master van AMS ontdekten, waren ze dus meteen verkocht. “Na 4 jaar TEW, vrij theoretisch, was dit een perfecte voorbereiding om de stap naar het bedrijfsleven te zetten”, zegt Miguel. De opleiding wakkerde hun zin om te ondernemen verder aan en een paar jaar later sprongen ze samen in het diepe.

"dit was de perfecte voorbereiding om de stap
naar het bedrijfsleven te zetten."

Conversation starters

“Een drietal jaar geleden zijn we eigenlijk in het ondernemerschap gerold via een opportuniteit die we voorgeschoteld kregen. Selfiesticks verdelen. We zijn erin geslaagd deze in de markt te zetten voor de hype begon en van daar uit zijn we een distributiebedrijf gestart in ‘conversation starters’ of te wel leuke gadgets.” Door de buitenlandse markten in het oog te houden weten ze wat de volgende trend is, en kunnen de juiste producten op het juiste moment aan de man brengen.

Van Popsockets tot City Heels, binnen hun onderneming MMIQ verkopen ze telkens weer iets anders. Doordat ze allebei net wat andere interesses hebben – Miguel is een sportfreak en Ifran een gadgetfreak – weten ze precies wat er speelt. Hun bedrijf verkeert dus eigenlijk in constante staat van innovatie. En dat innoveren doen ze omdat ze dat leuk vinden, maar vooral ook om stap voor stap dichter bij hun droom te komen. “We waren reeds enige tijd op zoek naar leuke projecten die we naast onze fulltime job konden doen. Allebei hebben we de droom om ooit fulltime ons eigen bedrijf te leiden. Dat is uiteindelijk onze passie.”

Van stad naar product

Voor Antwerp Management kozen ze niet alleen vanwege de unieke opleiding, maar ook vanwege het internationale karakter van de school. Ze zijn daarnaast ook allebei graag in de stad en hebben hun stadsleven recent ook vertaald in een horlogemerk, GMRTY Watches. “We wilden graag betaalbare en hippe horloges maken, die een link hadden naar geometrische figuren en stedelijke architectuur.”

Wat ze vooral hebben geleerd aan AMS is om hands-on te zijn. En dat is wel te merken. Want naast hun jobs, hun bedrijf én hun horlogemerk zijn ze al weer bezig zijn met nieuwe projecten. Na een Master in Innovation & Entrepreneurship is ondernemen dus écht deel van je DNA.

Ontdek onze Master in Innovation & Entrepreneurship!