Alumni stories, DEEL ZES: 7 redenen om business te studeren in Antwerpen

Students & Alumni Strategy & Innovation

160726_MIE_alumni_business_in_antwerp_header.jpg

Dus je hebt besloten om business in het buitenland te studeren, maar je weet niet echt of Antwerpen wel de juiste stad is voor jou. Laten we je een beter zicht geven op de vele redenen waarom de stad aan de Schelde een geweldige plek is om te wonen en om business te studeren.

Port_of_Antwerp.jpg

De haven van Antwerpen

De haven van Antwerpen is na Rotterdam de tweede drukste haven in heel Europa. Dit betekent dat er een bloeiende arbeidsmarkt is verbonden met de havenactiviteiten, evenals vele mogelijkheden om internationale contacten te leggen en om deel te nemen aan de internationale handel en het bedrijfsleven. De haven van Antwerpen is een moderne, productieve, duurzame, en vooral bloeiende grond voor nieuwe bedrijven en zakelijke kansen.

startup.jpgOndernemerschap

Over zakelijke kansen gesproken, België is een land vol met startups, en van alle steden wordt de Antwerpse startup scene beschouwd als de meest creatieve. Onlangs nog was de stad gastheer van Belgiës eerste Startup Fair, die mogelijkheden voor start-ups voorzag om potentiële kopers, collega's en klanten te ontmoeten. De stad biedt ook een aantal ruimtes voor nieuwe ondernemers om hun bedrijven te huisvesten.

fashion.jpg

Fashion

De stad Antwerpen is over de hele wereld bekend voor zijn rebelse mode. Met een modemuseum, het MoMu, en een invloedrijke modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten is het ModeNatiegebouw het kloppende hart van de Antwerpse modewereld. Gelegen in het centrum van het Fashion District, is het ook de zetel van het Flanders Fashion Institute. In de vroege jaren ‘80 stuurde de Academie de Zes van Antwerpen de wereld in: zes ontwerpers die de wereld van de mode met hun avant-garde standpunten zou veranderen over wat de mode zou kunnen en moeten zijn. De mode-industrie is ook een van de grootste werkgevers in de stad Antwerpen.

(Lees meer overde impact en de toegevoegde waarde van de mode in Antwerpen)

Diamant

Een andere grote werkgever in Antwerpen is de diamantindustrie. Gelegen in de diamantwijk vlakbij het Centraal Station, ligt het grootste diamantdistrict van de wereld. Ongeveer 84% van 's werelds ruwe diamanten zijn op een gegeven moment in Antwerpen gepasseerd. De diamanthandel is één van de vele redenen waarom Antwerpen zo'n multiculturele en internationaal aangesloten plek is om zaken te doen.

sporten.jpgStad van studenten

Met een universiteit, drie hogescholen, en een aantal andere instellingen voor hoger onderwijs, is Antwerpen als stad zeer gericht op studenten. Bovendien hebben de meeste musea en bioscopen studentenkortingen, net als vele restaurants en bars. Als het gaat om culturele evenementen, krijgen de studenten ook vaak kortingen. Er zijn 70 actieve studentenverenigingen in Antwerpen, evenals een overvloed aan sportclubs, die vrijwel het hele jaar door tal van activiteiten organiseren.

AdobeStock_52255936.jpeg

Cultuur en toerisme

Antwerpen is de culturele hoofdstad en de grootste stad van Vlaanderen, het Nederlands-sprekende deel van België. Het is een bloeiend centrum voor het bedrijfsleven en de handel sinds de zeventiende eeuw. Deze rijkdom en groei kan worden aanschouwd doorheen de hele stad in zowel zijn moderne en historische architectuur, de kunst en musea. Antwerpen is de thuisbasis van de oudste dierentuin in België, een operahuis en vele theaters. Het Centraal Station is onlangs uitgeroepen tot het mooiste station ter wereld, en het stadhuis heeft een hele verdieping, 'Het Schoon Verdiep', dat de zestiende-eeuwse stijl volledig heeft bewaard.

Nachtlevenparty.jpg

Musea en theater zijn niet echt je ding? Geen zorgen! Antwerpen heeft ook een bruisend nachtleven. Het feit dat er zo veel studenten wonen in Antwerpen garandeert dat er elke avond wel ergens een feestje zal zijn. Een goede plek om te zien welke feestjes en festivals er worden gegeven op een bepaald moment is via thisisantwerp.beDat is een website die gebeurtenissen en aanbevelingen verzamelt van de lokale bevolking. Hierdoor kan je zeker zijn dat de feestjes en festivals waar je naartoe gaat goedgekeurd zijn door de lokale bevolking.

Al deze redenen maken duidelijk dat er gewoon geen betere stad bestaat om business te studeren dan Antwerpen: je krijgt geweldige businesskansen in een jonge, dynamische stad met een lange, interessante geschiedenis en een bloeiende culturele scène. Wat wil je nog meer?

Elk jaar nemen jonge creatieven deel aan onze master in innovatie en ondernemerschap aan de Antwerp Management School. Antwerpen is de perfecte omgeving voor jonge ondernemers om zichzelf en hun bedrijf te ontwikkelen. Moos Tieten, alumnus van het programma en mede-oprichter van Flavr - een online platform voor de verkoop van huisgemaakte maaltijden - vertelt zijn verhaal in de video hieronder:

Master of innovation and entrepreneurship