NL

Diane Von Furstenberg en het succes van Belgische modeontwerpers

Strategy & Innovation

Diane 2.png

Fashion is big business. Er gebeurt van alles in deze industrie in Antwerpen en dat wordt ook steeds breder erkend. Diane Von Furstenberg, geboren in Brussel en nu toonbeeld van de American dream, kreeg op 30 maart een eredoctoraat van UAntwerpen. Daarnaast kent België veel kleine succesvolle modeontwerpers. Die hebben meer met deze topontwerpster gemeen dan je wellicht zou denken.

 

Diane Von Furstenberg

Als dochter van een Russische vader en joodse moeder met Griekse roots, geboren te Brussel alvorens haar geluk te gaan zoeken in Parijs en later New York, is ze het uithangbord van succesvolle migratie en een inspiratie voor tal van jonge ontwerpers. Ze is het kind van volhouders en verzetsstrijders, maar misschien als ontwerpster nog wel het meest van al een van de vele nazaten van de epische liefdesgeschiedenis tussen Antwerpen en de mode.

"Antwerpen is een symbolische plek omdat ik er een van mijn eerste internationale boetieks heb geopend." - DVF

Tegenwoordig is Diane Von Furstenberg vooral sociaal actief. Ze zet zich in voor diversiteit, vrouwenrechten, is peetmoeder van het Vrijheidsbeeld en zet zich in Antwerpen in voor het Red Star Line Museum. "Ik herkende me meteen in het verhaal over VS-immigranten. Antwerpen is ook een symbolische plek omdat ik er door mijn schoonzus een van mijn eerste internationale boetieks heb geopend." Diane heeft voor persaandacht gezorgd die nodig was om van het Red Star Line Museum een succes te maken.

Ze heeft zich doorheen haar hele leven al geëngageerd voor gelijkheid en wil zich nog meer engageren voor vrouwen en minderheden. Haar eredoctoraat ontving ze dan ook omdat ze zoveel meer is dan een succesvolle modeontwerpster. Ze vond haar succes in Amerika, maar in België – haar geboorteland – is de mode-industrie ook een force to be reckoned with.

 

Ingrediënten voor succes

De succesverhalen van de Belgische mode zijn alom bekend maar spreken nog steeds tot de verbeelding. Als jonge ontwerper is de weg die voor je ligt echter altijd een pak complexer en chaotischer dan wanneer je van de top kunt terugkijken op een glansrijke carrière. Sofie Jacobs schreef haar doctoraat over “Het succes van Belgische modeontwerpers” bij Antwerp Management School en weet er alles van. Ze onderzocht 54 cases en haalde daaruit een aantal tips en strategieën voor modeontwerpers die op zoek zijn naar succes.

"Persoonlijk succes is een subjectieve graadmeter, maar zeer belangrijk. Denk aan bekendheid, de mogelijkheid om te doen wat je wil, zelfstandigheid… Succes is meer dan een getal." - SJ

De drie belangrijkste zaken die leiden tot meer succes waren volgens haar het vinden van een evenwicht tussen exploreren en exploiteren, de mogelijkheid om voltijds te ontwerpen maar wel in het bezit te zijn van aanzienlijke ondernemerschapsvaardigheden en de dominante businesslogica in de modeindustrie te volgen – voor persoonlijk succes- of te doorbreken en een risico te nemen – voor zakelijk succes. Daarbij maakte ze onderscheid tussen zakelijk en persoonlijk succes. Sofie: "Die laatste is erg subjectief, maar minstens even belangrijk. Denk aan bekendheid, de mogelijkheid om te doen wat je wil, zelfstandigheid … Succes is meer dan een getal."

Om dat persoonlijke succes te bereiken is het belangrijk om het evenwicht tussen exploiteren en exploreren te vinden. Enerzijds moet je zorgen dat je bedrijf goed draait (exploiteren), maar anderzijds wil je blijven ontdekken en moet je risico’s durven nemen (exploreren). Dat is een gevoel van onafhankelijkheid en vrijheid dat bij jonge createurs vaak het onderspit moet delven door werkdruk of werkonzekerheid. Volgens Sofie kun je voor dat eerste deel het best te rade gaan bij collega’s. “Kijk eens om je heen hoe andere ondernemers dat doen, vraag hen om advies. Ook gratis workshops kunnen erg verrijkend werken. Zorg dat je blijft leren en blijft ontdekken.”

"Diane is een echte ondernemer, open-minded en niet schuw om risico’s te nemen. Mijn onderzoek toont ook aan dat je als kleine onafhankelijke ontwerper moet durven ondernemen om succesvol te worden.” - SJ

Creatief vs. zakelijk

Als ondernemer moet je durven ‘jumpen’. Het is ideaal als je meteen voltijds als modeontwerper gaat werken, je moet je voor de volle 100% durven geven. Diane is wat dat betreft het perfecte voorbeeld. “Uit haar verhaal blijkt dat Diane een echte ondernemer is, open-minded en niet schuw om risico’s te nemen. Ze ging onmiddellijk voluit voor haar passie. In die zin herken ik in haar enkele belangrijke resultaten uit mijn doctoraatsonderzoek. Ook daaruit blijkt immers dat om succesvol te zijn als kleine onafhankelijke ontwerper, durf belangrijk is, naast het vinden van een balans tussen de zakelijke en creatieve kant van je modebedrijf.”

Risico’s nemen is ook erg belangrijk voor je zakelijke succes. Het volgen van de dominante businesslogica is praktisch, maar om blijvend succes te behalen zal je je nek uit moeten steken. “Voor zakelijk succes moet je die logica durven doorbreken”, zegt Sofie. De ultieme combinatie is een durvende modeontwerper, die risico’s durft te nemen en daarnaast een goede kennis heeft van wat het betekent om een ondernemer te zijn. Het is echter niet onbelangrijk om ook je ondernemerschapsvaardigheden aan te scherpen. De kans zit erin dat dat je net dat extra inzicht geeft dat je nodig hebt om faalangst te overwinnen en berekende risico’s te nemen. 

"De Belgische mode is intimiderend voor iemand als ik. Met onder meer Martin Margiela en de Antwerp Six heeft ze geschiedenis geschreven." - DVF

Maar om succesvol te zijn hoef je tegenwoordig heus geen oceaan meer over te steken. Von Furstenberg is zelf erg enthousiast over de Belgische modewereld: “De Belgische mode is intimiderend voor iemand als ik. Terwijl ik zelf eerder per ongeluk in het vak rolde, is the Antwerp school een modeschool die mode serieus neemt. Met onder meer Martin Margiela en de Antwerp Six heeft ze geschiedenis geschreven. België is een klein land, maar barstensvol creatief talent. Dat komt doordat het hier zo grijs en saai is, denk ik. Dat doet je zoeken.”

De boodschap is dus: durf. Antwerp Management School kan jou helpen bij het ontwikkelen van jouw ondernemerschap. Het Kennisnetwerk Creative Industries & Modemanagement focust op ondernemerschap en innovatie binnen organisaties in de creatieve sectoren.Ontdek ons Kennisnetwerk Creative Industries & Modemanagement!

Met dank aan Universiteit Antwerpen voor het beeld en interview met Diane Von Furstenberg.