Julie Scherpenseel werd verkozen tot Young ICT Lady of the Year 2020 tijdens She Goes ICT, het evenement van DataNews voor vrouwen die zich onderscheiden hebben in de ICT-wereld. Hoewel het evenement al aan zijn 13e editie toe is, is de behoefte aan positieve rolmodellen nog steeds groot. Het percentage vrouwelijke leiders in ICT blijft overal in de wereld bedroevend laag. Tijd voor een inspirerend gesprek met dit briljante jonge talent over haar ambities, de uitdagingen waar ze tegenaan loopt en natuurlijk de AMS Masterclass Digital Transformation: Strategy & Leadership, die ze op dit moment volgt.
“Young ICT Lady of the Year” is niet de eerste onderscheiding die Julie krijgt, en zal zeker ook niet de laatste zijn. Nadat ze een Master in Business Engineering behaalde aan de Solvay Brussels School of Economics & Management kreeg ze de Prix Eugène de Barsy voor de innovatiefste en creatiefste masterthesis. Na haar opleiding ging ze aan de slag als consultant in gegevenswetenschap bij Accenture, terwijl ze een Postgraduaat in Big Data & Analytics Management volgde aan de KU Leuven. Op dit moment is zij Chief Growth Officer bij ML6.
Hoe voelt het om Young ICT Lady of the Year te zijn?
De selectieprocedure en de presentatie voor een jury van indrukwekkende vrouwelijke leiders waren behoorlijk intens, dus ik voel me zeer vereerd met deze titel. Het verandert niks aan wat ik doe en waar ik voor sta – ik wil nog steeds meer visibiliteit creëren voor STEM-initiatieven en jonge vrouwen helpen om hun carrière in de IT-industrie een zetje te geven. Maar als Young ICT Lady of the Year kan ik mijn stem zeker meer laten horen, wat de reikwijdte en impact van mijn inspanningen verhoogt.
Krijg je vaak te maken met uitdagingen als vrouw in de IT-industrie?
In mijn middelbareschooltijd werd ik beïnvloed door stereotypen zoals “studies burgerlijk ingenieur zijn niet voor meisjes”. Maar nu ik een carrière aan het uitbouwen ben in ICT – een wereld die nog steeds wordt gedomineerd door mannen – voel ik me niet echt benadeeld. Ik ben verzot op de technologiewereld, die razendsnel nieuwe mogelijkheden creëert. Je werkt altijd met gepassioneerde mensen. Toch waren er een aantal uitdagingen, zoals het vinden van een goede balans tussen werk en privéleven, maar die uitdagingen hebben meer te maken met het combineren van verschillende rollen dan met de IT-industrie. Het is belangrijk om die twee van elkaar te onderscheiden. Daarom ben ik zo gemotiveerd om verouderde stereotypen in vraag te stellen en jonge mannen en vrouwen aan te moedigen om een richting te kiezen waar ze enthousiast over zijn.
Wat hoop je te bereiken als Young ICT Lady of the Year?
De IT-industrie worstelt nog steeds met een slechte reputatie. Mensen denken vaak dat IT een saaie tak is, met nerds die de hele nacht code zitten te schrijven, terwijl IT een dynamische, innovatieve branche is met geestdriftige mensen die onze toekomst vorm geven. Als Young ICT Lady hoop ik dat ik deze positieve kant van IT kan laten zien. De toekomst is aan de technologie, en vrouwen moeten daar deel van uitmaken. Daarom steun ik STEM-initiatieven zoals “aiopschool.be”, dat kinderen helpt bij de ontwikkeling van digitale vaardigheden. Ook heb ik de tweede editie op touw gezet van het Young Potential Boostcamp, dat vrouwen met groot potentieel samenbrengt met businessleiders om hun carrière een extra impuls te geven.
Heb je goede raad voor vrouwen die een IT-carrière overwegen?
Als je een passie hebt voor technologie, ga er dan gewoon voor. Het gaat om “carrière maken”, dus daag jezelf uit, werk hard en pak alle kansen die je krijgt. Leg contact met andere mensen in je vakgebied en zoek een mentor die zijn ervaringen wil delen, advies wil geven en je stimuleert om het beste uit jezelf te halen. Heel veel mensen zijn bereid om anderen te helpen en te ondersteunen in hun carrière. Zonder de steun van mijn mentors zou ik nooit zo ver gekomen zijn.
Hoe belangrijk is digitale transformatie volgens jou?
Ik denk dat zelfgenoegzaamheid fataal is op de snel veranderende markten van vandaag. Voor organisaties die relevant willen blijven is digitale transformatie cruciaal. Vroeger was de bedrijfsstrategie eenvoudig: je identificeerde een winstgevende industrie, je bouwde een competitief voordeel en verdedigde dat voordeel tegen elke prijs. In de huidige complexe en turbulente wereld moeten organisaties flexibel en wendbaar zijn – klaar om vlot van het ene voordeel naar het andere over te schakelen. Digitale transformatie is cruciaal om voorop te blijven, en dat is door de coronacrisis op pijnlijke manier bevestigd. Heel wat bedrijven voelen de urgentie, maar het probleem is dat ze niet altijd weten hoe of waar te starten.
En dat is waar de Masterclass Digital Transformation: Strategy and Leadership aan Antwerp Management School op inspeelt. Deze Masterclass maakt deel uit van je Young ICT Lady of the Year prijzenpakket. Hoe gaat het?
De eerste les was geweldig, ik kijk al uit naar de rest van het programma. De wijze waarop AMS verschillende les- en leermethodes integreert is fantastisch. Er zijn de meer traditionele lessen, met ervaren professoren die interessante en interactieve discussies leiden. Maar studenten worden ook verzocht om bepaalde onderwerpen zelf te onderwijzen. Dankzij deze combinatie van verschillende methodologieën verwerf je meer diepgaande kennis over theoretische kaders en hun toepassing.
Dit is de tweede keer dat ik een fulltime baan combineer met een academisch programma. De hoeveelheid tijd en energie die je erin moet stoppen is zeker niet te onderschatten. Maar ik geloof sterk in het belang van levenslang leren en ik vind altijd de energie om iets nieuws te leren.
Met deze Masterclass hoop ik meer tools in handen te krijgen om bedrijven te helpen hun visie op digitale transformatie te kaderen en te communiceren. Als je met strategie en verandering aan de slag gaat, is communicatie cruciaal. Het helpt om de verschillende afdelingen op dezelfde lijn te krijgen, waardoor de visie van het bedrijf vlot kan worden geïmplementeerd.
Zou je deze Masterclass aanbevelen?
Absoluut. Ik ben ervan overtuigd dat deze Masterclass beleidsmakers kan helpen hun digitale transformatiestrategie te consolideren. Hier leren ze om de zaken vanuit een ander perspectief te zien. En ze krijgen advies en tools aangereikt om de bedrijfsstrategie en ICT-strategie op elkaar af te stemmen, wat het digitale transformatieproces versnelt.
Wil je meer te weten komen over deze masterclass?