Ervaringen met de MEITA: waarde uit IT-investeringen

Digital & IT

dilbert.png

Eerder schreef ik over mijn eerste ervaringen met de executive Master Enterprise IT Architecture (MEITA) aan Antwerp Management School. Die blog schreef ik na het opening seminar in Corsendonck waar een voorproefje werd gegeven van de opleiding en een eerste kennismaking met de medestudenten plaatsvond. Inmiddels hebben we de eerste module Business & IT Strategy and Leadership van de opleiding afgerond.

Deze bijdrage werd eerder gepubliceerd op de LinkedIn pulse van Ronald Bas, afbeelding via dilbert.com

Business & IT Strategy and Leadership

Zoals de naam van de module en bijgevoegde afbeelding van Dilbert al aangeeft, speelde strategie een belangrijke rol bij deze module. De strategie van een organisatie, zowel die van de business als die van de IT, vormt een belangrijk uitgangspunt voor enterprise architecture, vandaar dat deze module direct aan het begin van de executive master is gepositioneerd.

"Laten we het erop houden dat de IT-afdeling niet de beste reputatie heeft binnen deze organisaties…" Click to tweet

De basis van de module vormde het uitgangspunt dat zorgvuldig ingerichte governance voor alignment tussen de business en IT zorgt, wat vervolgens leidt tot meer waarde uit IT-investeringen. Klinkt logisch, toch? Uit verschillende onderzoeken blijkt echter in de praktijk dat organisaties moeite hebben met het inrichten van de juiste governance voor de organisatie. Laten we het erop houden dat de IT-afdeling niet de beste reputatie heeft binnen deze organisaties…

Groepsopdracht

Waar we tijdens de eerste lessen een behoorlijke lading theorie over ons uitgestort kregen, mochten we de theorie ook in praktijk brengen middels een groepsopdracht. Voor de groepsopdracht werd er gekeken naar de situatie met betrekking tot governance, alignment en waarde uit IT-investeringen bij een bedrijf van een van de groepsleden. In mijn geval betekende dat we bij DAF aan de slag mochten. Een zeer interessante omgeving voor iemand die vooral in de telecomhoek actief is, al was het maar vanwege het immense fabrieksterrein waar de trucks worden gefabriceerd. Verder brachten de verschillende interviews bij DAF interessante inzichten naar voren, die we hebben samengebracht in een adviesrapport die het sluitstuk van de module vormde.

Oh ja, ook niet onbelangrijk, de groepsopdracht en daarmee de module Business & IT Strategy and Leadership hebben we succesvol afgerond. Met dank aan mijn groepsgenoten voor de samenwerking en DAF waar we de opdracht uit mochten voeren. Nu gaan we door met de module Agile Enterprise Engineering and Architecture aan de TU Delft. Kortom, we duiken nu dieper de wereld van enterprise architecture in… wordt vervolgd!

Ontdek onze executive Leading Digital Transformation programma’s. Daarin leiden we executives op om de brug tussen Business en IT te kunnen leggen.

Ontdek de opleidingen

New Call-to-action