Antwerpse files.png

Al jarenlang is België recordhouder wat het aantal files betreft. Een record dat we maar blijven verbreken en waaraan we stilaan een ondraaglijke kater overhouden. Verliesuren door files, stijgende stress, personeelsverloop bij bedrijven, fijnstof, enz. Naast Brussel scoort ook Antwerpen zeer hoog op de Europese filelijst. Volgens een artikel in De Morgen blijkt uit een recent rapport van de Europese Commissie dat, als België de Europese normen voor luchtkwaliteit wil halen, het gebruik van de auto ontmoedigd moet worden.

Een harde realiteit voor het land van de (salaris)wagen. Wetende dat vandaag 70% van de pendelaars de wagen gebruikt voor woon-werk en dienstverplaatsingen én dat er in 2016 129.542 nieuwe bedrijfswagens de weg opreden (een stijging van maar liefst 12,4%!), wekt de indruk dat we met de kraan open dweilen, ondanks een breed aanbod aan alternatieven. Met deze blog willen we niet ingaan op de parafiscale oorzaak hiervan. Wel willen we aantonen dat het anders kan.

 

Vermindering uitstoot

De stad Antwerpen neemt alvast heel wat maatregelen. De invoering van een lage emissiezone is bijvoorbeeld een stap in de goede richting. Daarnaast wil de stad het aantal wagens in de spits met 25.000 verminderen. Hiervoor werd de website ‘Slim naar Antwerpen’ opgericht. Daar kan de reiziger informatie terugvinden over alternatieve vervoersmiddelen en berekenen hoe hij zich op een bepaald moment het snelst verplaatst. Bedrijven kunnen er onder andere een mobiliteitsscan aanvragen en/of gebruikmaken van een aantal diensten.

Ondernemingen die een stap verder willen gaan, kunnen terecht bij ‘Lean&Green Personal Mobility’. Hierbij worden bedrijven gecoacht bij het definiëren van hun doelstellingen en bij het opstellen van een concreet actieplan dat hen minimaal 20% CO2-reductie garandeert binnen een periode van maximum 5 jaar.  Aangezien 10 à 20% van de bedrijfskosten te maken hebben met mobiliteit, kan dit een enorme besparing opleveren.

 

Opmars bedrijfsfiets

Een voertuig dat steeds vaker ingezet wordt bij een dergelijke optimalisatie van het mobiliteitsbeleid, is de (elektrische) bedrijfsfiets. De Vlaamse overheid investeert fors in fiets-o-strades. De provincie Antwerpen telt er momenteel al 23. Mede hierdoor zijn verplaatsingen tot 12 kilometer richting Antwerpen centrum tijdens de ochtendspits, sneller met de fiets. Zo blijkt uit de resultaten van het project TransMob, waarbij data van een testpanel van 500 gebruikers geanalyseerd werden.

Bedrijven die de overstap naar de bedrijfsfiets willen maken kunnen alle nodige informatie terugvinden op BikeForm.be: informatie over verschillende soorten fietsen, contactgegevens van aanbieders, financiële en fiscale toelichtingen, enz. Zeker interessant is dat deze website over een simulatietool beschikt waarmee werknemers een eerste inschatting krijgen over de besparing die een fietsbeleid kan opbrengen.

Heel handig allemaal, maar uiteraard kan de implementatie van bedrijfsfietsen alleen slagen als dit op een doordachte manier wordt uitgevoerd, gedragen door de hele organisatie. Klinkt ingewikkeld, maar op http://elmoatwork.be staat een zeer duidelijk en overzichtelijk stappenplan dat uitlegt hoe je de doelstellingen en strategie kan bepalen, welke randvoorwaarden er zijn, hoe je deelnemers kan rekruteren, enz.

Auto delen – ritten delen

Volgens autodelen.net is het aantal mensen dat gebruikmaakt van allerhande autodeelsystemen  in een jaar tijd verdubbeld. Vooral jongeren zouden het niet meer nodig vinden om een eigen auto te bezitten. “Ze zijn opgegroeid met files en de klimaatverandering. Ze willen een auto kunnen gebruiken, maar hoeven die niet te bezitten.”, klinkt het. De grootste aanbieder met eigen vloot is Cambio. Zij beschikken over 350 standplaatsen over heel België. Onder de rubriek ‘ritten delen’ en carpoolen scoren vooral Blablacar en Carpool.be.

Openbaar vervoer

Ook voor het openbaar vervoer is er een belangrijke rol weggelegd. Veel ‘non-believers’ nemen een enigszins wantrouwende houding aan tegenover de bus, trein en tram: te ingewikkeld, slechte verbindingen, enz. Want ja, onbekend is onbemind. Nochtans beschikken zowel de NMBS als De Lijn tegenwoordig over gebruiksvriendelijke apps waarmee je heel eenvoudig je route kan plannen.


Kantoorbus

Nog een innovatie die we sinds kort op de Vlaamse wegen zien, is de kantoorbus ‘Office On Wheels’.

Dit is een autocar die alle faciliteiten van een klein kantoor aan boord heeft en die werknemers van en naar het werk brengt. Doordat de werkdag van de gebruikers start van zodra ze aan boord stappen, zet deze bus reistijd om in werktijd. Vooral voor werknemers van bedrijven gelegen op moeilijk bereikbare bedrijventerreinen, kan deze kantoorbus een siginficante tijdswinst opleveren. Momenteel telt Vlaanderen nog maar één ‘Office On Wheels’. Wij verwachten dat dit aantal binnenkort zal toenemen.

 

Flexwerk en thuiswerk

De best manier om files te vermijden blijft uiteraard: flexwerken en thuiswerken. Ruim 30% van de Vlaamse organisaties biedt hun werknemers de gelegenheid om op regelmatige basis elders te werken. Bij de kleinste ondernemingen loopt dit zelfs op tot 60%. De markt van coworking- en businesscentra zit dan ook in de lift. Vooral in Brussel, Antwerpen en Gent zien we tal van succesvolle initiatieven ontstaan.

Voldoende alternatieven voor de wagen dus. Niet voor iedereen, uiteraard. In bepaalde gevallen en/of beroepen blijft een wagen onontbeerlijk. Toch hopen we dat jij je tenminste afvraagt: ‘Zou ik mij eigenlijk niet beter anders verplaatsen?’. Want daar ligt de échte uitdaging: mensen ertoe bewegen om bewust om te gaan met mobiliteit, om eerst te denken en dan pas te verplaatsen. We raden je aan het eens te proberen. Je zal beslist een ervaring rijker zijn!

Oproep aan Jan en Piet

Door subsidies, fondsen en fiscale voordelen beter af te stemmen op onze hedendaagse realiteit, kan Vlaanderen een stevige duw in de rug geven. Met een duidelijk kader voor het mobiliteitsbudget in het verschiet - dat voorlopig helaas beperkt zal blijven tot bezitters van een salariswagen - zijn we alvast in blijde verwachting. Daarnaast rekenen we op de overtuigingskracht van Jan en Piet die zich dagelijks in en rond Antwerpen verplaatsen: trek je werkgever aan de arm en zorg ervoor dat hij jou uit de file haalt!

Heb je hierbij hulp nodig? Expertisecentrum Smart Mobility staat tot je dienst!

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!