mobiliteitsbudget.v=1

Al jarenlang is België recordhouder wat het aantal files betreft. Een record dat we maar blijven versterken en waaraan we stilaan een ondraaglijke kater overhouden. Vooral voor onze bedrijven vormt mobiliteit een groeiende verliespost. Denk maar aan de hogere brandstofkosten, verliesuren door files, stijgende stress, ontevredenheid, personeelsverloop, enz. 

Bijna 70% van de werknemers gebruikt de (bedrijfs)wagen voor woon-werkverkeer of zakelijke verplaatsingen. Uiteraard is dit niet de enige oorzaak van alle verkeersopstoppingen op onze wegen, ook op vlak van goederenvervoer en infrastructuur is er ruimte voor verbetering. Maar als we het gebruik van de (bedrijfs)wagen kunnen verminderen, zetten we alvast een stap in de goede richting: een klein aantal minder auto’s op de baan leidt al tot een gevoelige vermindering van de files.

 

Zelf bepalen

Dus kunnen we maar beter op zoek gaan naar een manier waarop verplaatsingen meer gespreid worden over verschillende transportmodi. Het mobiliteitsbudget biedt die mogelijkheid. Het is een budget waarmee de werknemer zelf kan bepalen welke (combinatie van) vervoersmodi het meest geschikt is voor zijn persoonlijke situatie. Is dat een bedrijfswagen? Geen probleem. Maar is het handiger om een wagen te combineren met een (vouw)fiets of een abonnement voor het openbaar vervoer? Dan moet dat ook mogelijk zijn zonder dat de werkgever verdrinkt in allerhande administratieve en (para)fiscale regelneverij.

Met andere woorden: het is hoog tijd voor een mobiliteitsbudget! Een budget waarmee alle voordelen die nu gepaard gaan met een bedrijfswagen, doorgetrokken worden naar andere vervoersmodi. Zal dit dan bijdragen tot minder autogebruik? Zeker. Dat blijkt uit een onderzoek van het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit, tegenwoordig Smart Mobility bij AMS) waarbij meer dan 50 bedrijven werden bevraagd en bij 30 bedrijven analyses plaatsvonden.

 

Theoretisch mobiliteitsbudget

Binnen dat kader maakten 123 werknemers uit 12 verschillende onderneming gedurende 6 à 12 maanden gebruik van een theoretisch mobiliteitsbudget. Wat blijkt? 45% van de testpersonen ging zich wel degelijk anders verplaatsen. Als indicatie kan dat tellen. Meer nog: toen we de deelnemers vroegen of ze hun vervoerswijze zouden veranderen als het ongebruikte deel van het mobiliteitsbudget als bruto- of nettoloon zou uitbetaald worden, antwoordde respectievelijk 39% en 56% positief.

 

Leasingmaatschappijen

De leasingmaatschappijen hebben de boodschap alvast begrepen. Naast de wagen, nemen zij steeds vaker andere vervoersmodi op in hun aanbod en bieden zij tools aan die het faciliteren ervan eenvoudig maakt voor werkgevers en werknemers. De markt is er dus meer dan klaar voor. Nu de overheid nog. Wij doen dan ook graag deze oproep: vorm de complexe (para)fiscale regelgeving om naar een eenvoudig systeem dat geen extra administratie genereert.

Ons project biedt hiervoor zeer concrete aanbevelingen. Op basis van de eerste simulaties blijkt alvast dat een dergelijk mobiliteitsbudget kan leiden tot een win-win-win voor de werkgever, de werknemer en de overheid.

Dit artikel is verschenen als opiniestuk in Het Belang van Limburg.

Ontdek meer over onze expertise in Slimme Mobiliteit!

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!