Vroege maandagochtend in Parijs – Rue Cambon, boetiek hotel Castille, het centrum van het modedistrict in Parijs: hier beëindigen we onze educatieve ‘Antwerpen-Parijs’-reis voor Chinese mode entrepreneurs met een dynamische discussie. Nooit verwacht dat een groep Chinese deelnemers zo levendig kon zijn maar laten we eerlijk zijn: iedereen - deelnemers, organisators, lectors, industrie-collega’s…- heeft iets nieuws geleerd tijdens deze reis.
Het was een verhelderende reis: het was niet het bezoek aan de gevestigde grote merken die onze deelnemers het meest inspireerde maar vooral de authentieke verhalen van collega’s uit Antwerpen, Frankrijk en Italië. Ontwerpers, entrepreneurs, investeerders die nog steeds bouwen, de grenzen van creativiteit, gevestigde waarden en modellen tarten, durvend en zelfs provocerend de toekomst verbeelden, een duurzame toekomst voor de mode-industrie verbeelden.
Meer dan een merk
Mr. Feng Gao is een ware heer met veel ervaring in de handel van Europese luxueuze mode en merken. Vroeger was hij een verdeler van deze merken in China. Nu bouwt hij aan zijn eigen kleinhandelconcept en merken kinderkledij van hoge kwaliteit: YEEHOO, PEEKABOO, INCO PALLINO, Silver Cross, Stokke, Bodri, Traumeland, etc. De merken zijn deel van een groep, waarvan de naam alleszeggend is: Little Star. Little Star is strategische partnerships aangegaan, zoals Tsinghua University, om een wereldwijde collectie van mode, accssoires en meubels te creëren.
Geen recept
Als verzamelaar van jonge merken, heeft Little Star een cluster van unieke producten en diensten gebouwd, die naadloos op elkaar aansluiten. In feite bouwt hij aan meer dan dat – samen met meer dan 1000 werknemers wil hij vormgeven aan een nieuwe levensstijl voor Chinese kinderen en droomt hij ervan om actoren uit het huidige educatieve systeem te beïnvloeden om meer te focussen op creativiteit en op het stimuleren van persoonlijke groei. “Het is de manier van denken die het verschil maakt," zegt hij. “Als creatieve entrepreneur moet je iets in de wereld waarin je klanten leven transformeren, om nieuwe, betere werkelijkheden te scheppen. Er is geen recept voor het maken van een innovatief merk, noch een model. Je moet gewoon je eigen ding doen, beginnen bij het begin, bij de kerncompetenties, je klanten en openstaan om te leren van verschillende industrieën. Er zijn veel mogelijkheden, we moeten gewoon onszelf toestaan om ze te zien, of in de woorden van prof. dr. Gerard Puccio – de juiste balans vinden tussen kennis, verbeelding en evaluatie om creativiteit te bevorderen."
Nieuwe perspectieven ontdekken
Bu Hongxia, ontwerper bij en oprichter van Kairu is Creative Director van twee merken binnen Kairu. AIR U en airu worden verkocht worden in 100 winkels doorheen China. Hongxia geeft de volgende bedenking: “Ik was de eerste om in te tekenen op dit programma, omdat ik het gevoel had dat ik een nieuw perspectief en nieuwe inzichten nodig had. Creativiteit en innovatie zijn sleutels tot de modeindustrie, maar ik heb een soort van vermoeidheid opgemerkt, in het doorbreken van de gevestigde patronen, de standaardmodellen die iedereen volgt in de Chinese modeindustrie. Er zijn veel patronen en clichés en inderdaad, je moet je eigen idee volgen, zelfs tegen de commerciële logica in soms. We geraken echter allemaal wel eens vast in ons eigen idee.
Gevaar van succes
Dit is een van de belangrijkste zaken die ik onthoud: zelfs de beroemde Franse, Italiaanse ontwerpers, gevestigde merken… Ze stuiten op hetzelfde probleem. De grootste bedreiging voor creativiteit komt van je eerder verworven successen en de dominante logica's die insluipen. Bovendien, binnen de Chinese cultuur, veronderstellen mensen dat de leider het meest creatieve idee heeft. Dankzij dit programma en de coaching realiseer ik me dat ook ik mijn ontwerpersteam te veel heb onderdrukt door mijn eigen ideeën op te leggen. Creativiteit en innovatie zijn niet enkel persoonlijk maar kunnen ook een collectieve inspanning zijn en ik, als leider, ben dan misschien niet altijd de meest creatieve persoon in de ruimte.
Referentiekader
Gedurende de sessies en discussiemomenten over creativiteit en sectorkruisende innovatie leerde ik hoe belangrijk het is om te beseffen dat we alle nieuwe indrukken filteren volgens onze eerdere ervaringen en referentiekader en daardoor het potentieel van nieuwheid limiteren of niet zien. Antwerpen en de ‘Antwerpse 6’, het begrijpen van de creatieve geest van de Antwerpse mode is mijn droom sinds dat ik een student was in China.” Ze pauzeert voor een seconde en lacht: “En nee, ik ben niet echt geïnteresseerd in het kopiëren van de ontwerpen of van bedrijfsmodellen van Antwerpse of Europese modeontwerpers. Het zou gewoonweg niet werken. Ik wil enkel een nieuw perspectief of verschillende perspectieven om naar mode te kijken, te ontdekken en deze impresssies te verwerken in mijn collecties en modellen. Ik moet al deze indrukken en inzichten van de lezingen, discussies en coaching verwerken. Ik wil dit vervolgens verwerken in mijn eigen karakteristieke werk en collecties.”
Innovatiemodellen
Jin Zhao, oprichter en manager van Guangzhou Cenwu Daily-Use Products CO, gespecialiseerd in lifestyle producten – voegt toe dat wat haar werkelijk bijbleef de ‘innovatiemodellen’ waren, afhankelijk van het ontwikkelingsniveau van je onderneming. En dat innovatie gaat over het ‘openbreken’ van je eigen model om het dan te herscheppen in een nieuwe vorm.
Antwerpen is gewaagder
Li Lili – een jonge entrepreneur in op maat gemaakte herenmaatpakken, werkt met luxueuze Italiaanse stoffenfabrikanten en merken en bedient een specifieke niche binnen de markt in het zuiden van China: een klantenkring van ongeveer 200 klanten, veelal bedrijfsleiders. “Wij koesteren en begeleiden deze klanten bij het maken en kopen van maatpakken maar we willen ook een hoog serviceniveau bieden. Dankzij dit programma en de specifieke en verfijnde aanpak die AMS heeft voorgesteld, realiseerde ik me hoe belangrijk ‘ervaring’ is. Antwerp Management School bood middels dit programma een echte 'totaalervaring' door het amalgaam van lezingen, coaching, bedrijfsbezoeken en ontmoetingen met collega-ontwerpers en entrepreneurs, de voortreffelijke en goedgekozen culinaire uitstapjes en, natuurlijk, de winkelescapades.
Deel van het geheel
Op dezelfde manier leerden we ook dat het product in onze sector, en zelfs het merk, slechts deel is van het volledige pakket. De magie van de winkels, de stad en de cultuur hebben een transformerende kracht. Ik leerde dat je open moet staan voor schoonheid om het te kunnen zien, het zit in de details en het ligt in de verbeelding. De boodschap van de sessie over sector-kruisende innovatie wordt vervolledigd door Jasnarok’s verhaal. Haar verhaal van technologie en mode lijkt futuristisch maar we zien al werkelijk de toepassingen van nanotechnologie in kleren met vele voordelen voor de gebruiker. Jasna heeft het lef om te dromen voorbij de grenzen van de modeindustrie en in het algemeen merken we dat de ondernemende en creatieve vibe in Antwerpen en België heel anders is dan in Parijs. Het is simpelweg gewaagder.”
We eindigen met enkele sleutelwoorden: vakmanschap, branding en premium kwaliteit, ervaring, ontwerpgericht denken, openheid voor verandering en nieuwe ideeën… en heel veel geknuffel… (Is dat weer de Chinese cultuur?) En heel veel foto’s natuurlijk.
Meer over fashion en ondernemerschap in onze stad?
Lees ook over de impact en toegevoegde waarde
van de modeindustrie in Antwerpen!