NL

Een innovatiesprint voor Unicef: win-win voor zowel studenten als Unicef

Strategy & Innovation

De pandemie heeft duidelijk niets afgedaan van het enthousiasme en de creativiteit van onze studenten. De young potentials van de AMS Masteropleiding Innovation & Entrepreneurship trokken vorig jaar samen met studenten strategisch design van POLI.design in Milaan een heuse innovatiesprint. Samen bedachten ze nieuwe businessconcepten voor de Piaggio Group en UNICEF België.

Dirk Jacxsens, Executive Director, en Dominique Ceuppens, Advocacy & Communication Director bij UNICEF, maakten de gedrevenheid en het professionalisme van de studenten van dichtbij mee en waren extra trots toen het winnende team een van ‘hun’ teams bleek te zijn.

Een kernonderdeel van de Master in Innovation & Entrepreneurship is het werken aan twee real-life innovatieprojecten, één van een Belgische en één van een Italiaanse klant. De studenten doen dit in kleine, internationale en multidisciplinaire teams en worden daarin gecoacht door experten in design thinking en innovatie. Tijdens een korte maar intensieve innovatiesprint bedenken en verkennen ze ideeën, vertalen die in een businessconcept en pitchen de resultaten voor een jury van experten en van de twee klanten.

Deze aanpak mag dan al strak afgebakend zijn, de resultaten zijn dat allerminst: de studenten slagen erin om op korte tijd veelzijdige businessconcepten te bedenken die een frisse kijk en nieuwe inzichten bieden. Elk jaar opnieuw is de innovatiesprint een regelrechte win-win voor alle betrokken partijen: de studenten doen internationale ervaring op, ze krijgen 21e-eeuwse vaardigheden in de vingers, en maken kennis met boeiende werkgevers. De bedrijven van hun kant krijgen de kans om te werken met energieke teams van young potentials die zich nog niet laten vangen door ‘hoe de dingen normaal gebeuren’, en dat leidt telkens weer tot originele oplossingen.

IMG_20210618_101313_opt

"We wilden eens een frisse blik in huis halen. Of in dit geval, véél frisse blikken.”

Dirk Jacxsens en Dominique Ceuppens hebben in ieder geval genoten van het traject:

"We zijn altijd op zoek naar innovatieve manieren om onze vrijwilligers actief te betrekken bij het versterken van onze naamsbekendheid. Dat is een hele uitdaging, vooral omdat we in een internationale context werken. Concepten moeten dus makkelijk uit te voeren zijn in verschillende culturen. We hadden zelf al een aantal concepten uitgeprobeerd, maar we wilden wel eens een frisse blik. Of liever, véél frisse blikken, door het samenwerken met verschillende teams van jonge mensen."

"Alleen al het feit dat young potentials uit zowel België als Italië over disciplines heen samenwerken, staat garant voor een multidimensionale en multiculturele aanpak. Als je de impact echt wil maximaliseren, dan is het wel belangrijk dat studenten 100% creatieve vrijheid krijgen. Samen met de coaches van Antwerp Management School hebben we een design brief opgesteld met daarin een voorstelling van onze organisatie en waarden, best practices & lessons learned, en criteria die voor ons doorslaggevend zijn, zoals internationale toepasbaarheid en duurzaamheid. Het is belangrijk om genoeg details mee te geven zodat studenten goed weten in welke context ze werken. Tegelijk moet je ervoor waken dat je hun creativiteit niet verstikt."

 

IMG_20210618_104105_opt

"We waren meer dan aangenaam verrast met de sterke resultaten die alle teams wisten neer te zetten."

"In die zin is het proces absoluut belangrijker dan de resultaten. Of toch bij de start, want na de eerste fase van het bedenken en verkennen van ideeën zaten de studententeams regelmatig met ons samen om feedback te verzamelen, zodat ze stap voor stap hun ideeën konden uitfilteren en omzetten in een businessconcept. Op het einde van het traject presenteerden alle teams hun businessconcept aan de bedrijven en docenten. Om het winnende team te kunnen bepalen hebben we samen met AMS een gedetailleerde scorekaart ontwikkeld. Maar ik moet zeggen dat we meer dan aangenaam verrast waren om te zien hoe alle vijf de teams erin slaagden om sterke resultaten neer te zetten, ook al was de tijd beperkt en maakte COVID-19 het extra uitdagend."

"UNICEF is uiteraard op zich al een inspirerende organisatie om voor te werken. Toch zijn alle studententeams zonder meer tot het uiterste gegaan om een multidimensionale oplossing voor ons uit te denken, inclusief methodologie, doelgroepen, budget, supply chain, mogelijke partnerschappen, enz. Alle teams wisten dan ook nog eens hun businessconcept in een dynamische en overtuigende presentatie te verpakken, wat niet eenvoudig is, zeker niet in een internationale context. Uiteindelijk sprong één team er duidelijk bovenuit: ze volgden niet alleen onze design brief, maar deden er nog een schepje bovenop."

IMG_20210618_101939_opt

“Bij ons sluipt het haalbaarheidsaspect altijd wel binnen in het creatieve proces, bij hen niet."

"We houden zeker ook de andere concepten in het achterhoofd, maar nu zijn we in de eerste plaats aan het nadenken over hoe we het winnende concept de komende jaren in onze branding-strategie kunnen integreren. Het concept moet nog wat worden verfijnd maar het zorgt alvast voor een frisse blik. Wanneer we zelf oplossingen bedenken of met consultants samenwerken sluipt altijd wel het aspect van haalbaarheid binnen in het creatieve proces. Studenten worden nog helemaal niet afgeremd door tradities of door de dagdagelijkse realiteit van een bedrijf. We zijn dus best tevreden met het resultaat, maar belangrijker nog was het mogen samenwerken met vijf teams van jonge mensen. Dat werkt heel stimulerend en inspirerend. Ze zijn allemaal UNICEF-ambassadeurs geworden; sommigen hebben ons zelfs hun cv bezorgd. Dus ja, we kunnen gerust zeggen dat het voor beide partijen een geweldige ervaring was."

Volg onze social media kanalen en verneem binnenkort voor welke bedrijven onze studenten dit jaar zullen werken.  

Wil jij graag innovatie stimuleren binnen jouw bedrijf en onze studenten inschakelen?

Lees alles over de innovatiesprint!

Benieuwd naar onze Master in Innovation & Entrepreneurship?

Ontdek dit programma