traffic past.png

Mobiliteit is 'booming business'. Massa’s innovaties en toekomstscenario’s vechten om een prominente plaats te kunnen bemachtigen binnen ‘De Toekomst van Mobiliteit’. Terwijl we de files letterlijk voor onze ogen zien groeien –met alle gevolgen vandien– lijken we meer dan ooit af te stevenen op hét momentum voor de grote ommezwaai. Om de vinger aan de pols te houden, zakte Expertisecentrum Smart Mobility eind februari af naar het evenement ‘Mobility of the Future’. Hierbij onze belangrijkste bevindingen.

'Mobility of the Future' is een evenement waarbij je meteen wordt ondergedompeld in de (technologische) mobiliteitsinnovaties. Op het testparcours kon je de nieuwste last-mile oplossingen uittesten. Binnen- en buitenlandse sprekers lieten hun visie en ideeën over de toekomst van mobiliteit los op het publiek en de jeugd experimenteerde gretig met datasets.

Om prominent aanwezig mee te spelen in de toekomst van mobiliteit is er meer nodig dan een duidelijke visie of slimme ICT. Minstens even belangrijk is het momentum waarop de innovatie gelanceerd wordt: de maatschappij moet er klaar voor zijn om de verandering toe te laten. 

Iedereen in een autonome wagen

De conferentie voor het grote publiek werd op gang getrapt door de Amerikaanse mobiliteitsgoeroe Lukas Neckermann, auteur van boeken als The Mobility revolution en Smart Cities, Smart Mobility. Hij sprak over gedeelde en zelfrijdende wagens en is er van overtuigd dat we tegen 2040 allen in autonome wagens zullen rondrijden. Meer nog: deze zelfrijdende droom zal volgens hem leiden naar zero emissions, zero accidents en zero ownership. Zowel op politiek, economisch als op technologisch vlak zijn alle hindernissen reeds genomen, de laatste grote uitdaging is echter de sociale acceptatie. De sleutel ligt volgens Neckermann in het sensibiliseren van het grote publiek. Hij vroeg de aanwezigen om zijn goede boodschap van veilig en efficiënt geautomatiseerd vervoer te verkondigen.

Duurzame fietsverplaatsingen

Mikael Colville-Andersen van Copenhagenize Design Company was een complete tegenhanger van Neckermans overtuigingen. Hij hield een hevig pleidooi om niet af te wachten totdat de zelfrijdende wagen alles oplost, maar om ons duurzamer en gezonder te verplaatsen met behulp van de fiets. Hij drong erop aan om het ontwerp van straten uit handen te nemen van ingenieurs en over te dragen aan ontwerpers.

De kern van zijn pleidooi was dat we de stad moeten herontwerpen zodat de fiets en de fietser centraal staan. In Kopenhagen heeft dit in elk geval zijn vruchten afgeworpen. Maar liefst 62% van de werknemers fietst er dankzij de fietsvriendelijke weginfrastructuur dagelijks naar het werk. 21% komt met het openbaar vervoer en 8% te voet. Slecht 9% doet deze verplaatsing met de wagen. De cijfers in Vlaanderen liggen helemaal omgekeerd, met de wagen op kop in de rangschikking.

Klaar voor Mobility As A Service

In de namiddagsessies kwamen verschillende presentaties aan bod over stadsmobiliteit en -ontwerp, slimme en duurzame mobiliteit en geconnecteerde en autonome voertuigen. Nils lichtte de evolutie binnen stedelijke mobiliteit toe. Deze wordt enerzijds gestuurd door infrastructurele aanpassingen zoals de implementatie van voetgangerszones, lage-emissiezones en fietsinfrastructuur. Anderzijds wordt het versterkt door de alomtegenwoordigheid van de smartphone en nieuwe mobiliteitsoplossingen zoals deelfietsen en –auto’s, carpool-apps.

Bekijk hier de presentatie van Nils

De combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat het stedelijke mobiliteitslandschap klaar is voor een omschakeling naar Mobility As A Service, of kortweg MaaS.  Het MaaS-concept biedt een persoonlijk mobiliteitspakket aan, aangepast aan de individuele mobiliteitsnoden, gebaseerd op een technologisch model. Dit concept wordt door meer en meer mobiliteitsexperts aanzien als de toekomst van mobiliteit en kan –door zijn persoonlijke en geïndividualiseerde benadering– ooit een volwaardig alternatief worden voor het privaat autobezit.

4 miljoen euro voor veelbelovende mobiliteitsinitiatieven

De conferentie werd afgesloten door minister van Digitale Agenda Alexander De Croo, die zijn pas gelanceerde Smart Mobility-oproep uit de doeken kwam doen. Samen met minister van Mobiliteit François Bellot heeft Alexander De Croo 4 miljoen euro voorzien om beloftevolle mobiliteitsinitiatieven een financiële duw in de rug te geven. De ministers richten zich in deze oproep tot projecten die leiden tot  een betere integratie van onze transportnetwerken, in lijn met een intermodaal, duurzaam, digitaal en verbonden mobiliteitsbeleid. Het is duidelijk dat ze Mobility As A Service in gedachten hadden bij het lanceren van de oproep. 

Het netwerkmoment op het eind van de drukke dag werd uiteraard goed benut, vooral omdat de avondspits volop aan de gang was. Op naar de volgende editie, samen met Askim en Jasper van Junction, maar dan wel op een plek die aanmoedigt om met het openbaar vervoer te reizen!

Naast deze nieuwe datagedreven innovaties zal ook de nieuwe privacywetgeving GDPR haar stempel drukken op nieuwe oplossingen voor mobiliteit en logistiek.

GDPR in mobiliteits- en logistieke uitdagingen

Reacties