Master in Real Estate (MRE): constante wisselwerking tussen theorie en praktijk

Real Estate

De vastgoedsector is constant in beweging. Nieuwe technologische en socio-economische ontwikkelingen hebben een grote invloed op hoe mensen en bedrijven gebruik maken van vastgoed. De Master in Real Estate (MRE) integreert relevante thema’s uit de praktijk als aanvulling op de theorie. Hoe we dat doen? Dat vertellen we hier.

De link tussen theorie en praktijk is cruciaal voor elke opleiding. Dat geldt zeker voor de Master in Real Estate (MRE). Omdat wij onze studenten klaarstomen voor een succesvolle carrière in de vastgoedsector integreren we voortdurend actuele thema’s uit de praktijk.

Professionelen uit de vastgoedsector verlenen hierbij graag hun medewerking. Maarten Van Doorslaer, partner bij 2140 Consulting, was vorig jaar co-promotor voor de thesis van een MRE-student, die handelde over tokenizatie. Dit academiejaar zal hij opnieuw enkele MRE-studenten begeleiden bij hun scriptie.

Hoog tijd voor een gesprek!

Trends in de vastgoedsector: digitalisering en tokenizatie

Van Doorslaer ziet vandaag twee grote trends die de vastgoedsector voorgoed zullen veranderen.

1. TOKENIZATIE

Security Token Offering (STO) is een nieuwe methode om aan vastgoedfinanciering te doen. De methode kan gebruikt worden in aanvulling van traditionele financieringsmethodes.

Met STO wordt een vastgoedinvestering in kleine fracties opgedeeld waardoor er meer mensen kunnen deelnemen. Een investering van 300.000 euro wordt bv. opgedeeld in stukken van 100, 500 of 1.000 euro. Op die manier wordt investeren in vastgoed mogelijk voor een veel ruimer publiek in een tijd waarin de prijzen van vastgoed alsmaar blijven stijgen. Tokenizatie maakt gefractionaliseerd investeren in de vastgoedsector makkelijker en is een interessante manier om het kopers- en financieringspubliek te vergroten. Bovendien zijn de tokens (fracties) 24/7 verhandelbaar op de secundaire markt, wat voor instant liquiditeit zorgt voor de investeerder.”

2. DIGITALISERING

“Het vastgoedproces gebeurt tot op vandaag nog steeds heel traditioneel. De officiële registratie, het verlijden van de akte, het verwerken van de overeenkomsten, … Het neemt heel wat tijd in beslag.

De notaris moet er vandaag op toezien dat het afgesproken bedrag wordt overgemaakt van de koper naar de verkoper. Blockchain-technologie en smart contracts kunnen de verificatie van deze transacties automatiseren en het proces aanzienlijk versnellen. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat de bestaande wetten rond registratie niet van invloed zijn op het tokenizatie proces.”

Info uit de markt verrijkt theoretische basis

Van Doorslaer was in 2020 co-promotor voor de thesis van een MRE-student over tokenizatie.

“Ook voor mij was het een mooie ervaring. We hebben vooral input gegeven vanuit de praktijk om het onderzoek van de student te verrijken. Hij is vertrokken vanuit een theoretische opmaak van een tokenizatie project in de vastgoedsector. Wij hebben hem bv. de offertes bezorgd van een actueel STO-project uit de markt. Zo beschikte hij over de juiste informatie om de correcte financiële modellen op te stellen.

Ook het komende academiejaar zal ik samen met AMS studenten begeleiden bij hun onderzoeksprojecten rond tokenizatie.

De combinatie van theorie en praktijk is super waardevol. Ook voor ons, want als de resultaten van een thesis relevant zijn voor onze business, zullen we deze snel implementeren in onze oplossingen.”

Maarten VD

Inspirerende sessies over baanbrekende trends in de vastgoedsector

Op 28 januari was Maarten Van Doorslaer te gast als keynote speaker op het RES-MRE Disruptive Webinar Tokenization in Real Estate.

“Tijdens dit webinar heb ik uitgelegd wat tokenizatie is, wat de voordelen zijn, hoe het tot stand komt, waar je naar moet kijken als je zo’n project wil opzetten en hoe ver de markt vandaag staat. We spreken niet meer over de toekomst. Het gebeurt vandaag. Over heel de wereld zijn er momenteel grote tokenizatie projecten in uitrol.

Dankzij onze deelname aan deze RES-MRE Disruptive Sessions en het partnership met de MRE binnen Antwerp Management School kunnen we onze  kunnen we onze toegevoegde waarde als 2140 Consulting versterken. Er zijn zelfs een aantal concrete projecten uit voortgekomen.”

Wat zijn de RES-MRE Disruptive Sessions?

De RES- MRE Disruptive Sessions zijn inspirerende sessies over actuele onderwerpen in vastgoed. Ze maken deel uit van het curriculum van onze MRE-studenten, maar worden ook opengesteld naar iedereen met interesse in vastgoed. Elke RES-MRE Disruptive Session verwelkomt een keynote spreker uit de vastgoedsector.

De volgende RES-MRE Disruptive Session op 25 mei gaat over de financiering van collectieve woonprojecten.
Registreer je nu.

Hoe theorie en praktijk elkaar versterken

Antwerp Management School zet hard in om invloeden uit de praktijk te verweven in de Master in Real Estate (MRE). Op basis van de bevindingen en de bruikbaarheid in de markt, onderzoekt de programmaleiding hoe de MRE-opleiding in de toekomst zal worden uitgebreid met nieuwe modules rond actuele thema’s zoals tokenization of blockchain. Door ervaringen uit de praktijk te integreren in de opleiding, worden de MRE-studenten nog beter voorbereid op een carrière in de vastgoedsector.

Bekijk het volledige interview in deze video:

Meer weten over onze Executive Master in Real Estate?

MRE Banner