DSC_0058.jpg

Het IWT TETRA project “Interne hefbomen voor het creëren van succesvolle PSS” is niet alleen leerzaam voor studenten Productontwikkeling, maar biedt ook de deelnemende bedrijven de nodige inzichten. PSS (Product-Service Systemen) worden voor bedrijven steeds belangrijker om zich te kunnen onderscheiden. Op 22 december werd de PSS Design/Strategic Rollout Toolkit gepresenteerd in de Winkelhaak. Bij de ontwikkeling en toepassing van deze toolkit stonden verschillende bedrijven – waaronder BORGInsole – aan de basis. (Bekijk het fotoverslag)

BORGInsole

“Een product niet zomaar als product aanbieden”, zegt Gratienne Sioncke, dat is een van de belangrijkste inzichten geweest. In 2015 was ze nog vrouwelijk ondernemer van het jaar, en nu doen zij en BORGInsole enthousiast mee aan het PSS gerichte project. Ze is voorzitter van de case study bedrijven waarop de tool gebaseerd is. Haar bedrijf is gespecialiseerd in de productie van zolen en biedt podologen eigenlijk een “totaalpakket” aan. Ze leveren hen scanners en camera’s, produceren zolen, etc. Sinds kort, gemotiveerd door het IWT TETRA project, kunnen podologen ook een licentie van hun SoleApp huren. Daarmee ontwerpen ze zelf de zool, die BORGInsole vervolgens maakt. Die zool is niet zomaar een product, maar een oplossing voor een probleem, “wij verkopen een oplossing.”

Service

Daarnaast is het belangrijk dat service niet stopt wanneer een klant een aankoop heeft gedaan. Podologen die producten van BORGInsole gebruiken, kunnen intekenen op een “verlengde garantie op de fabrieksgarantie”, wat betekent dat ze altijd updates en upgrades van hun systeem ontvangen, zodat ze er optimaal mee kunnen blijven werken. Ze willen daarnaast ook dat hun tool niet zomaar gebruiken, maar ze goed leren gebruiken. Daarom bieden ze nu ook opleidingen aan. Zo worden hun klanten experts van het product, in plaats van consumenten.  

Toolkit

De toolkit geeft bedrijven de kans om met een frisse blik naar zichzelf te kijken. Dat heeft voor Gratienne Sioncke verassend goed gewerkt. Binnen de deelnemende bedrijven werd door middel van een workshop de dialoog geopend. Zo kwamen ze er bij BORGInsole achter dat de managers en de directie toch wel op dezelfde lijn zaten. “De dag van vandaag spreken onze managers daar nog altijd over”, ze noemen het zelfs een van de topmomenten van 2016 binnen hun professionele ontwikkeling. Alle ideeën werden samengebracht op een simpele, maar visuele manier: enorm veel post-its, die ze in kolommen op de kast plakten. Op deze manier worden de verschillende perspectieven binnen een bedrijf samengebracht. Voor een succesvol product service-systeem is het namelijk van belang dat het idee doorheen het hele bedrijf verspreid is. “Die post-its hangen nog altijd bij ons op de kast.”

Meer weten? Download de Strategic Rollout Toolkit.

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!