De meest invloedrijke vrouwen ter wereld hebben een MBA op zak

Strategy & Innovation

Het zakelijke magazine Forbes is heer en meester of eigenlijk meesteres in het creëren van lijstjes van de meest succesvolle zakenvrouwen: de meest invloedrijke vrouwen ter wereld, dé top 100 zaken vrouwen, top 20 vrouwelijke CEO’s van 2016, etc. Zo verzamelden wij ook een aantal inspirerende vrouwen die hun succes onder andere te danken hebben aan hun MBA.

Een Master of Business Administration is echter nog een zeldzaamheid onder vrouwen in het bedrijfsleven. Is dit zonde? Ja. Een aantal gevolgen van dit probleem:

• Slechts 4% van de topfuncties bij multinationals wordt door vrouwen ingevuld (makers.com)
  • Vrouwen verdienen 26% minder dan mannen in dezelfde functie. (newsweek.com)
  • Vrouwelijke directeuren blijven op z’n langst 7 à 8 jaar in hun functie. (director.co.uk)
  • Hoewel 30% van de bedrijven wordt opgezet door vrouwen, genereert het slechts 5% van de zakelijke investeringen (mashable.com)

Reden genoeg om te zorgen dat je voldoende zakelijke kennis hebt om je andere kwalificaties en diploma’s te laten zegevieren. Neem dus een voorbeeld aan deze invloedrijke MBA’ers:

#5 Meg Whitman (1956)

meg-whitman.jpg

Functie: CEO @ Hewlett Packard
MBA:
Meg Whitman studeerde wiskunde aan Princeton University, maar stapte over naar economie
nadat ze tijdens de zomer advertenties voor een magazine had verkocht. Ze behaalde haar bachelordiploma met lof in 1977. Vervolgens behaalde ze haar MBA van Harvard Business School in 1979. Van 1998 tot 2008 was ze CEO van de populaire veilingsite eBay die van startende onderneming tot multinational uitgroeide. Sinds september 2011 is Whitman voorzitster en CEO van het technologiebedrijf Hewlett-Packard.

#4 Susan Wojcicki (1968)

Functie: CEO @ YouTube - Googlesusan-wojcicki.jpg MBA: Wojcicki studeerde geschiedenis en literatuur aan Harvard, waar ze met onderscheiding afstudeerde in 1990. Ze behaalde haar master in de economie aan de Universiteit van Californië - Santa Cruz in 1993 en haar MBA aan de UCLA Anderson School of Management in 1998. In 1999 werd zij Google's eerste marketing manager. Bij de opkomst van - het toen nog relatief onbekende - YouTube, stelde zij de aankoop ervan voor aan het bestuur van Google.

#3 Sheryl Sandberg (1969)

sheryl-sandberg.jpg

Functie: COO @ Facebook
In 1987 werd Sandberg toegelaten t
ot Harvard College en in 1991 studeerde zij af met een BA in de economie. Ze kreeg de "John H. Williams"-prijs voor beste afgestudeerde in de economie. In 1993 ging zij naar de Harvard Business School en in 1995 behaalde zij daar haar M.B.A. summa cum laude. Sinds 2008 vervult ze bij Facebook sinds 2008 de functie van Chief Operating Officer. In juni 2012 werd zij verkozen tot lid van de raad van bestuur en werd daarmee de eerste vrouw in deze functie.

#2 Mary Barra (1961)

mary-barra.jpg

Functie: CEO @ General Motors
MBA:
Barra studeerde elektrotechniek aan General Motors Institute (nu Kettering University), waar ze haar bachelordiploma behaalde. In 1990 behaalde zij een Master in Business Administration aan Stanford Graduate School of Business. Sinds 1 januari 2014 is ze CEO van General Motors en daarmee de allereerste vrouwelijke directeur van een grote autofabrikant.

#1 Melinda Gates (1964)

melinda-gates.jpg

Functie: Co-Chair @ The Bill & Melinda Gates Foundation
MBA:
In 1986 behaalde ze twee Bachelordiploma's aan de Duke University informatica en economie. Een jaar later haalde ze haar Master of Business Administration. Bij

Microsoft was ze als projectmanager en leerde ze Bill Gates kennen. Samen stichtten ze de Bill Melinda Gates Foundation, een weldadigheidsorganisatie, waarmee ze veel prijzen voor hun doelen wonnen. Persoonlijk ontving ze in 2009 een eredoctoraat van de universiteit van Cambridge.

Begin jouw droom & ontdek onze MBA!