NL

1 op 3 mensen komt ziek naar het werk. Welke boodschap geef jij je medewerkers mee?

Human Resources

Wil je als organisatie niet dat mensen ziek naar het werk komen? Kijk dan even naar de absenteïsme-cultuur in je organisatie: welke (impliciete) boodschap over ziek zijn en werken geef jij je medewerkers mee?

AMS-HR_ziekteverzuim_NL_Social

Heb je een gezondheidsfocus-cultuur?

In een gezondheidsfocus-cultuur komen medewerkers niet werken als ze ziek zijn. Hoe kan jij dat als werkgever signaleren aan je medewerkers?

  • Stuur mensen die komen werken terwijl ze duidelijk ziek zijn terug naar huis
  • Verzet de afspraken van je zieke collega’s
  • Blijf zelf thuis als je ziek bent, rolmodellen zijn belangrijk
  • Zorg ervoor dat collega’s elkaars werk makkelijk kunnen opvangen
  • Toon cijfers over de negatieve effecten van ‘ziek komen werken’

 

Heb je een present-cultuur?

In een present-cultuur komen medewerkers toch werken als ze ziek zijn. Een present-cultuur signaleer je onder andere door:

  • Het belonen van medewerkers die weinig ziek zijn
  • Te verwachten dat mensen hun mails toch opvolgen wanneer ze ziek zijn
  • De drempel om je ziek te melden heel hoog te maken (door bv. 4 instanties te moeten verwittigen, of zelf al je afspraken af te moeten zeggen, of…)
  • Het geven van een compliment aan een zieke of nog niet genezen medewerker die komt werken (“Wauw, sjiek dat je er bent hoewel je nog ziek bent”)
  • Complimenteren van medewerkers die zelden ziek zijn met hun veerkracht/gezondheid (“Covid of geen covid, u krijgen ze niet klein hé?”)
  • Het maken van negatieve opmerkingen over iemand die ziek is (“Is hij weeral ziek?”)

 

Heb je een individuele keuze-cultuur?

Bij een individuele keuze-cultuur kies je zelf of je wel of niet komt werken als je ziek bent. Maar hoe signaleer je dit?

  • De afwezigheid van de signalen die bij 1 en 2 horen
  • Het bekrachtigen van elke individuele beslissing: “Dat bepaal jij zelf.”

 

Wil je meer te weten komen over ziekteverzuim en hoe dit te voorkomen? Schrijf je dan zeker in voor het gratis webinar.

AMS_footer_banner_absenteisme_Footer

 

Op de hoogte blijven van ons onderzoek kan door regelmatig een kijkje te nemen op onze onderzoekspagina.

Antwerp Management School, Bpost, Mensura en B-Tonic (dochteronderneming van Baloise) sloegen de handen ineen in een onderzoeksproject om oplossingen te ontwikkelen voor geslaagde re-integratie én preventie. Door theorie in toepassing te brengen in de praktijk en de impact van interventies te meten, bouwen we een arsenaal van interventies die écht werken. Voor iedereen.