Alumni stories, DEEL TWEE: AMSlife

Students & Alumni Strategy & Innovation

160601_MIE_alumni_Franco_Prontera_header.jpg

RBLS heeft vier oprichters. Drie van ons, Benjamin, Maarten en Franco behaalden het diploma van Master in Innovatie & ondernemerschap aan AMS vorig jaar. Hoewel we allemaal een verschillende achtergrond hebben, merkten we na verloop van tijd dat we een gemeenschappelijk kenmerk hadden: een sterke ondernemersgeest. Na een paar nachten brainstormen in Patje's, de bar aan de overkant van AMS, besloten we om een bedrijf te starten met ons drieën. Na enige tijd sloot zich een vierde mede-oprichter aan: dr. Mixel

Onze aanpak was simpel: we zouden de kennis die we hadden opgedaan bij AMS verkopen – over innovatie, sales en marketing – bij start-ups of andere kleine bedrijven die moeite hadden om hun product te verkopen of op de markt te brengen. In de tussentijd zouden we wat websites en platforms verkopen, om een gezonde cash flow in het bedrijf te houden.

rbls.png

Onze ‘Marketing innovations’ professor toen, Thorsten Strauss, was een mentor aan het worden voor RBLS, en hij heeft die positie van mentor vandaag nog steeds. Hij stond en staat er nog steeds altijd voor open om feedback en tips te geven over onze aanpak om ons bedrijf te doen groeien en onze producten te verkopen.

Op een avond, we hadden een late-night brainstorm met Thorsten over de moeilijkheden van het AMS marketing team en over nieuwe manieren om meer studenten aan te werven volgend jaar, is het idee van AMSlife ontstaan. Toen we de marketinguitdaging bekeken vanuit een ‘probleem’-gezichtspunt, zagen we dat authenticiteit hetgene was dat we zelf misten toen we onszelf inschreven bij AMS.

Natuurlijk, als je je wil inschrijven in een school, kan je naar hun website surfen en alles lezen over de inhoud van het programma, de praktische zaken en soms zelfs getuigenissen van alumni. Maar wat hier miste, waren de echte verhalen. De verhalen verteld vanuit het perspectief van de student, hoe zij het jaar ervaren hebben, door hun eigen ogen. Wat ze deden tijdens de les en na de les, waar ze heen gingen voor een biertje, of waar ze samen studeerden tijdens de examenperiode. Het zijn dat soort dingen die potentiële studenten willen weten als ze zich informeren naar een school.

Dus het idee was daar: een blogachtig platform waar studenten artikels, foto’s en zelfs video’s konden posten van hun verblijf. Want wij, van RBLS, hadden nog steeds problemen om onze eerste ‘grote’ klant te vinden, en deze kans was dus perfect voor ons. We konden iets opbouwen voor onze eerste klant met een respectabele  naam, en nadien konden we het gebruiken als een referentiepunt.

Uiteraard vereist zo’n platform een sterke en actieve gemeenschap om het te doen werken. Afgezien van de technische ontwikkeling van het platform, vonden we ook enkele AMS studenten die graag actieve ‘ambassadeurs’ wilden zijn en die ons wilden helpen content te creëren voor de lancering. Veel dank gaat uit naar Louis Warlop en zijn hele team. Zonder hen zou AMSlife nooit een succes zijn geweest. Door hun inzet en toewijding is er een succesvolle lancering en verdere ontwikkeling van het platform gekomen.

Tot op vandaag zijn we nog steeds heel trots op AMSlife, ons eerste gemeenschapsplatform. Het was een erg waardevolle en leerrijke ervaring en een product waar we nog naar kijken met goede herinneringen. Tot nu toe heeft AMSlife bijna 100 artikels gepubliceerd, 300 foto’s en 5 video’s, aantallen waar zowel AMS als RBLS erg trots op mogen zijn!

Neem een kijkje op student blog AMSlife.

Hieronder vind je de tweede video van Alumni Stories, waarin Yannick van der Gucht met ons deelt hoe hij een diverse en internationele groep van toekomstige innovators ontmoette en hoe hij de kennis van zijn jaar aan AMS gebruikte om Seal Jobs op te richten.

Master of innovation and entrepreneurship