Waarom de Master in Human Resources Management een hoge ROI heeft

Students & Alumni

Wie denkt dat Human Resources rond administratie en ondersteuning van personeel draait, hinkt hopeloos achterop. HR is uitgegroeid tot een strategische pijler die zowel de organisatie als de medewerkers helpt bij het maken van een duurzame transformatie. Kies je voor een masteropleiding in HRM, dan kies je voor een bijzonder carrièrepad waarin je mee het verschil kan maken voor mens en organisatie. Voorwaarde is wel dat je de juiste bagage meekrijgt. Bij AMS hebben we alvast koffers én mindset klaarstaan om je een vliegende start te geven.

Waarom kiezen voor HR als carrière?

Volatile, Uncertain, Complex & Ambiguous: VUCA vat perfect de niet te vatten wereld van vandaag samen. Hoe ga je om met alle culturen binnen een internationaal bedrijf? Hoe zorg je voor een teamgevoel wanneer mensen elkaar steeds minder face-to-face zien? Hoe kan je als bedrijf de ‘war for talent’ winnen? Hoe ga je burn-outs tegen? Het zijn maar enkele van de uitdagingen waarvoor organisaties steeds vaker richting HR kijken. En terecht, want HR kan hierin een ongelooflijke toegevoegde waarde bieden. HR niéuwe stijl, wel te verstaan. Een Human Resources die niet zoals vroeger focust op ‘resources’, maar die ‘human’ terug centraal stelt.

consulting skills bootcamp blog HRM

Waarom kiezen voor de Master in Human Resources Management bij AMS?

Peggy De Prins is Academische Directeur van de Master HRM bij AMS en heeft samen met haar collega’s die vernieuwing in het HR-denken helpen realiseren: “HR heeft vandaag een unieke en cruciale rol te spelen: het connecteren van mensen met organisaties zodat beide partijen er sterker uitkomen. We bereiden onze studenten consequent op die verbindende rol voor. We vertrekken vanuit de individuele werknemer, maar maken telkens de brug naar de bredere context van organisatie én maatschappij. Zo bekijken we binnen organisaties niet alleen HR, maar bijvoorbeeld ook finance en strategie en zoomen we in op alles wat te maken heeft met change management en organizational development. Wat de maatschappelijke context betreft, hebben we het onder meer over stakeholdersmanagement. We kijken dus niet met oogkleppen op naar HR, maar we verkennen HR in de diepte én in de breedte. Dat streven naar verbinding, die synthese tussen het menselijke en het zakelijke, zit heel erg in het DNA van onze opleiding en dat maakt ons uniek.”

Met onze Master HRM krijg je een mooie voorsprong mee.

“We trekken het en-en denken niet alleen inhoudelijk door, maar ook in onze aanpak. We zorgen ervoor dat onze studenten niet alleen kennis verzamelen, maar die kennis ook meteen kunnen toepassen. Die vertaalslag naar de praktijk onderscheidt ons van puur academische masters en zorgt voor een voorsprong op de arbeidsmarkt. Zo hebben we als vast onderdeel een residentieel bootcamp waarin studenten gedurende één week een intensieve training in consultancy skills krijgen door experten uit het bedrijfsleven. Ze werken een real life case uit die ze op het einde van de week voor een professionele jury pitchen. Studenten gaan ook acht weken effectief in een bedrijf aan de slag, waar ze een HR-uitdaging moeten aanpakken. Vanaf het academiejaar 2020-2021 gaan we trouwens volledig internationaal en geven we de opleiding in het Engels. De arbeidsmarkt wordt meer en meer internationaal, en we willen zorgen dat onze studenten ook daarop goed voorbereid zijn. We zien dat dat voor onze studenten de kers op de taart is: voelen dat ze goed zijn voorbereid, dat ze weten wat de sector inhoudt en vol zelfvertrouwen kunnen uitstromen richting arbeidsmarkt.”

consulting bootcamp HRM 2

Wat kan je doen met een masterdiploma in HR?

Dat uitstromen kan diverse kanten uit, zo geeft Thomas Marynissen mee. Hij is manager van het FTM Career Center van AMS en volgt de alumni van nabij op. “We zien twee grote stromen: studenten die in een specifieke HR-rol terechtkomen, intern of extern (consultancy), of studenten die een meer generalistische, managementfunctie opnemen. Jobtitels variëren dan ook van HR Business Partner, Learning & Development Advisor en Human Capital Consultant tot Change Advisor en Organizational Developer.”

“Dat zijn zeer uiteenlopende functies, maar onze studenten krijgen dan ook zowel het typische HR- als het bredere organisatiedenken mee. In vergelijking met andere starters hebben ze een enorme bagage, een heel open mindset en een sterk netwerk dankzij de vele contacten met internationale medestudenten, faculty en ondernemers. Je ziet die combinatie echt renderen in hun loopbaan, zowel bij de start als op langere termijn.”

Is een masterdiploma HRM de tijd en investering wel waard?

“De ROI van de opleiding mag je gerust hoog noemen, zowel wat betreft het objectieve als het subjectieve loopbaansucces. Onze alumni starten vaak vanuit een betere en meer uitdagende entry positie mét bijhorend salaris. We zien vooral ook dat ze na twee, drie jaar heel snel kunnen doorschakelen naar de volgende stap in hun loopbaan. Daar begint ons masterprogramma echt volop te renderen. Maar niet alleen de harde return kan tellen, ook het subjectieve loopbaansucces is belangrijk. Onze alumni hebben dankzij de Master HRM een beter zicht op wat HR en het bedrijfsleven inhouden en op hun eigen skills en mogelijkheden. Ze kunnen daardoor sneller de jobs opzoeken die bij hen passen. Ze excelleren in die jobs, worden daarin erkend en krijgen daardoor weer nieuwe opportuniteiten om bij te leren en te groeien. Een echte opwaartse spiraal, waarvan de eerste zet toch wel bij AMS wordt gegeven.”

Wil je ook een Master in Human Resources Management worden?

Lees meer over het programma