Alumni stories, DEEL TIEN: "Water is the next big thing"

Students & Alumni

alumni stories 10.jpg

De DrugLijn en Stichting tegen Kanker de handen in elkaar met ‘Tournée Minérale’ en roepen ze iedereen op om mee te doen. Onze alumnus en gecertificeerd watersommelier Nils Segers is bij uitstek onze ambassadeur deze maand om de voordelen van water te laten ervaren.

• Slaap beter
  • Heb meer energie
  • Laat je huid stralen
  • Verlies gewicht
  • Spaar geld uit
  • Geen kater, meer tijd
  • Steun kankeronderzoek!

Ben je student of alumnus van AMS? Sluit je bij ons team aan en steun het onderzoek naar kanker!

Persoonlijke ontwikkeling

Nils volgde in 2013-2014 onze 3Continent Master in Strategic Marketing. “Ik heb het altijd interessant gevonden om mijn blik op de wereld te verruimen en vond studeren in het buitenland dan ook heel verrijkend.” Op de vraag wat hij uit dat globale perspectief geleerd heeft, antwoordt hij: “Bij Antwerp Management School ben je via de Leadership & Career Development Track bewust bezig met je ontwikkeling. Ik kreeg de vraag wat ik zou doen als ik de lotto zou winnen. Ik zou hetzelfde blijven doen. Je moet niet wachten tot er een berg geld ligt om te leven te leiden wat je zou willen leiden. Ik ben heel hard gaan werken en groeien en heb toen ontdekt wat ik graag wilde doen.” Nils wilde iets doen om mensen te helpen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. “Geluk is geluk omdat je het kan delen.”

Zijn omgeving vertelde Nils dat hij iets met zijn passie voor water moest gaan doen. “Toen in Duitsland de eerste internationale Engelstalige opleiding tot watersommelier ontstond, ben ik die gaan volgen. Puur uit interesse eigenlijk. Terug thuis ben ik die kennis weer met mijn omgeving gaan delen, maar ineens merkte ik dat heel veel mensen hele concrete vragen hadden. Water is ook gewoonweg heel natuurlijk voor mensen. Bij je geboorte bestaat je lichaam voor 80 procent uit water.”

Duurzame waardecreatie

Voor iemand die niet op geld zou wachten om zijn dromen te realiseren, deed hij toch iets opmerkelijks. “Ik was zelfstandige in de technologiesector met een goed inkomen. Maar echt gelukkig werd ik er niet van en ik deed twee keer met EuroMillons mee. Diep vanbinnen wou ik echt iets met dat water doen. Toen herinnerde ik me aan mijn eigen stelling en besloot niet meer te wachten.” Toch sloeg hij niet in een keer het roer om, maar bleef parttime werken. “Er komt nog elke maand geld binnen. Je hoeft niet als een gek te springen als je voor jezelf wilt beginnen. Winst moet ook niet het doel zijn, maar waarde creëren voor mensen. Als je een duurzame relatie kunt opbouwen met mensen dan zal je je doel altijd bereiken, maar het is niet onverstandig om een vangnet te hebben. Ondernemen is niet blind risico nemen.”

Voor de korte termijn zit het dus wel snor. Voor op langere termijn gunt Nils zichzelf nog wat vrijheid. “Ik heb wel indirecte concurrenten, maar niemand heeft een vergelijkbaar bedrijf in België. Natuurlijk heb ik een plan voor waar ik heen wil, maar daar wil ik niet te streng aan vasthouden. Ik wil flexibel blijven. Partnerships hebben bijvoorbeeld ook voor- en nadelen. Maar samenwerken maakt het wel boeiender, dus ik zou dit ooit wel met meer mensen willen doen. Ook zou ik best met scholen willen samenwerken om kennis over water te delen, maar ik ervaar nu dat ik niet overal tegelijk kan zijn.”

The next big thing

Hoe je van zo’n persoonlijke missie nu een succesvolle business maakt, is natuurlijk nog niet evident. “Ik luister en praat veel met mensen. Ik wil dat ze me vertellen wat ze belangrijk vinden. Zo toets ik de markt af zonder te veel risico te nemen. Op dit moment wil ik dat niemand die ik ontmoet heb naar buiten wandelt met de gedachte ‘water is maar water’. De laatste jaren komt water heel hard op. De I-generatie is daar erg mee bezig. Ik ben van de FOMO-generatie, maar zij van de JOMO-generatie: Joy of Missing Out.” Toch is het ook juist die generatie over wie we in de media tegenwoordig veel incidenten met comazuipen lezen. Nils nuanceert dat beeld: “De meeste jongeren leven heel bewust. Zij leren dat ook aan hun ouders. Die beweging is een voelbaar momentum voor water. De nadelen van alcohol en frisdrank worden steeds meer bekend, maar daar wil ik niet tegen strijden. Ik ben gewoonweg vóór water.”

Ik geloof dat de populariteit van mineraalwater nog enorm gaat toenemen en ik hoop dat ik een verschil kan maken. Ik wil bijdragen aan meer positivisme, dat mensen er nog meer voor elkaar gaan zijn. Dat wil ik doen door het bewustzijn te vergroten over wat water kan doen, via alle mogelijke kanalen en momenten. Ik hoop dat ik naar het eind van 2017 fulltime hiermee bezig kan zijn.  Water gaat gigantisch hip worden, net zoals paar jaar geleden koffie heropleefde. Water is the next big thing.”

Benieuwd naar wat Nils nog meer te vertellen heeft over water? Lees het hier!