"De IT-master geeft quasi onmiddellijk rendement"

Digital & IT

alumni stories caroline.png

Om als IT-persoon of -groep aanvaard te worden door de business als strategische partner is een uitdaging. Dat weet Caroline Van Rompuy als geen ander. Mede daarom startte zij in 2015 de Master IT Governance & Assurance waarvan ze medio 2017 zal afstuderen. “Ik werkte als de Europese CIO voor een Amerikaanse multinational en ben begin dit jaar overgestapt naar Agfa-Gevaert om er CIO op groepsniveau te worden. Deze master heeft ongetwijfeld bijgedragen tot de beslissing om deze stap te nemen.”

Haar keuze voor deze master is duidelijk: “Ik heb voor dit traject gekozen omdat ze de corporate governance-module (in Maastricht) bevat. Die is belangrijk voor mijn werk in een multinational en voor audits. Daarnaast geeft het een goed inzicht in het leiden van een bedrijf en hoe je daarin IT-governance kan integreren. Ik hoor wel van verschillende medestudenten uit de andere twee IT-trajecten dat de DEMO-module ook zeer interessant was omwille van de totaal andere manier van denken. Die module zou ik graag een volgende keer volgen.”

"De opleiding voldeed 200% aan mijn verwachtingen: absoluut niet twijfelen dus."

Diversiteit

Vooral de diversiteit en differentiatie binnen de opleiding waren voor Caroline een verassende leerschool. “De andere deelnemers leren kennen en met hen samenwerken is volgens mij even belangrijk als de inhoud van de master zelf. De deelnemers komen uit totaal verschillende bedrijven: van grote multinationals tot kleine Belgische KMO’s en overheidsbedrijven. De sectoren zijn ook totaal verschillend: productiesector zoals chemie of automotive, dienstensector, bouwsector, verzekeringen, etc. Je leert de specifieke IT-vraagstukken kennen van al deze verschillende bedrijven en je herkent ook de gemeenschappelijke IT-vraagstukken.”

"Het geeft een goed inzicht in het leiden van een bedrijf en hoe je daarin IT-governance kan integreren."

Door deze diversiteit in kaart te brengen wordt er ook voldoende aandacht besteed aan het scheppen van een meer algemeen totaalbeeld. Ook het multiculturele karakter van de groep wist Caroline te waarderen: “Je leert van elkaars gedrag en cultuur. Het geeft een enorm netwerk, dat je kan gebruiken in je dagelijks beroepsleven. Bovendien is niet alleen het netwerk van medestudenten belangrijk maar ook het netwerk van professoren en experts in de vakgebieden heeft een toegevoegde waarde.”

Vrouwen in IT

Het kleine aantal vrouwen in IT zit haar niet meteen dwars. “Ik laat me leiden door mijn enthousiasme in mijn werk, niet door mijn vrouw-zijn. Ik ben leergierig en zie graag resultaat. In de IT-wereld zit je dan perfect, je kan innoveren en projecten opleveren aan je business.” Toch ziet ze wel dat samenwerken met vrouwen een interessant effect kan hebben: “Het is opmerkelijk hoe vrouwen de dynamiek van een mannelijk team veranderen en hoe dit nieuwe perspectieven biedt.”

Uit de drie verschillende vakgebieden zijn Caroline nog concrete uitspraken bijgebleven: “Op security-vlak is dit zeker: Never waste a good incident. Op businesscasevlak: Intangibles bestaan niet, iedere intangile heeft zijn prijs. En op IT-governancevlak: Het is een samenspel van goede structuren, processen en relationele mechanismen om de meeste waarde voor het bedrijf uit je IT te halen.”

"De andere deelnemers leren kennen en met hen samenwerken is volgens mij even belangrijk als de inhoud van de master zelf."

Return on investment

Caroline merkt dat ze nog dagelijks gebruik maakt van wat ze in de opleiding heeft opgepikt. “De inhoud was zeer rijk. Alle topics die werden aangereikt kan ik in de praktijk toepassen. Hoe verdedigen wij ons beter tegen cybersecurity? Hoe zet ik een risk taxonomie op? Hoe zet ik een goede business case op voor het bedrijf? Hoe maak ik de intangibles tangible om het IT-budget zo efficiënt mogelijk te gebruiken? Hoe zet ik goed portfoliomanagement op? Hoe meet ik of de IT-organisatie goed werkt? Hoe zet ik een goed IT-governancemodel op? Hoe communiceer ik met belangrijke stakeholders zoals de bedrijfsleiders, directiecomités en de raad van bestuur? Hoe zet ik goede IT-operationsprocessen op? Hoe auditeer ik belangrijke IT-processen?

"Absoluut niet twijfelen en eraan beginnen als je in jezelf wil investeren, je carrière verder wil uitbouwen of je huidige functie verrijken.”

Er is zeer veel referentiemateriaal aangereikt dat je nadien nog kan gebruiken. Via de interactie met medestudenten leer je andere bedrijven kennen en ook het kennismaken met de universiteiten van Tilburg en Maastricht geeft een bredere kijk”.

Voor toekomstige deelnemers heeft Caroline de volgende boodschap: “De opleiding voldeed 200% aan mijn verwachtingen: absoluut niet twijfelen dus. Begin er zeker aan als je in jezelf wil investeren, je carrière verder wil uitbouwen of je huidige functie verrijken. De master geeft quasi onmiddellijk rendement voor jezelf en je bedrijf.”

Ontdek onze executive Leading Digital Transformation programma’s. Daarin leiden we executives op om de brug tussen Business en IT te kunnen leggen.

Ontdek de opleidingen