"Eens je weet wat mensen drijft, kan je hen veel beter coachen.”

Strategy & Innovation Leadership

‘Opening minds to impact the world’: Jef Van Damme, schepen in Sint-Jans-Molenbeek, kan zich helemaal vinden in de baseline van Antwerp Management School. Op zoek naar een stevige theoretische onderbouw om zelf nog meer maatschappelijke impact te kunnen creëren, kwam hij terecht in de masterclass Bedrijfsstrategie & Leiderschap. Het werd een ‘mind-opener‘ op heel uiteenlopende en ook wel onverwachte vlakken.

Jef-capitale_blog

Jef Van Damme woont al bijna 20 jaar in Molenbeek. Een gemeente met veel uitdagingen maar met minstens evenveel fijne karaktertrekken en hartverwarmende initiatieven. Als Schepen van Openbare Werken, Gemeentelijke Eigendommen, Nederlandstalig Onderwijs en Nederlandstalige Kinderopvang werkt hij er elke dag nauw samen met de administratie. Want beleid maken vanop afstand is niet aan hem besteed. Hij wil graag zélf zien welke impact strategische keuzes hebben op het terrein.

Na bijna 20 jaar carrière wou ik het theoretische kader echt scherp krijgen.

Dat is ook een van de redenen waarom hij voor de masterclass Bedrijfsstrategie & Leiderschap van AMS koos: “Ik volg bewust mijn teams van dichtbij op, wat maakt dat ik in de praktijk dagelijks leiding geef aan mensen. Maar ik heb indertijd Rechten en Europese politiek gevolgd, ik heb dus nooit de academische onderbouw van management meegekregen. Na bijna 20 jaar carrière voelde ik de nood om dat theoretische kader nu echt scherp te krijgen. Ik zou sowieso graag, naast de politiek, in een managementfunctie willen verdergaan, en het liefste in de publieke sector, zodat ik een positieve impact kan blijven creëren.”

In zijn zoektocht naar een geschikte managementopleiding vergeleek hij diverse businessscholen en opleidingen. En hoewel Antwerpen qua afstand niet de voor de hand liggende keuze was, werd het toch AMS: “Zowel het programma als de aanpak van de masterclass waren een match. Bij AMS staat de publieke sector echt op de radar, het is geen marketingtruc. Al van bij het intakegesprek voel je dat ze graag deelnemers uit de publieke sector betrekken. En wat mij ook aansprak, is dat de masterclass breed genoeg is om zowat alle facetten aan te raken die voor mij belangrijk zijn. Het gaat niet alleen om de cijfers, het gaat evenzeer om het coachen en motiveren van mensen.”

Een positieve impact op de maatschappij hebben, dat is ook mijn missie.

De baseline van AMS, ‘opening minds to impact the world’, sluit dan ook perfect aan bij wat Jef Van Damme zocht: “Een positieve impact op de maatschappij hebben, dat is ook míjn missie. En die baseline vind je doorheen de hele masterclass terug. De proffen maken je er telkens weer van bewust dat een organisatie maatschappelijk ingebed is en dat je als manager zaken ten goede kan veranderen in de wereld. Je krijgt daarvoor ook de nodige theoretische kaders aangereikt. Zo staan ze stil bij ‘purpose’: eens je weet wat mensen drijft, wat hen motiveert, dan kan je een team veel beter coachen.”

In de opleiding sneuvelde meer dan één vooroordeel: “Ik ging er bijvoorbeeld van uit dat mensen motiveren in de publieke sector moeilijker is dan in de privésector omdat je weinig extralegale voordelen kan bieden. Maar verrassend genoeg blijkt ‘purpose’ een belangrijkere rol te spelen dan verloning. Ook de idee-fixe dat sectoren heel ver uit elkaar liggen, werd doorprikt. Je komt in de masterclass in een diverse groep terecht, met mensen uit zowel de publieke als uit de privésector. Daardoor word je uit je comfortzone getrokken maar gaandeweg merk je dat we met veel gelijkaardige issues worstelen: de zorg om het klimaat bijvoorbeeld, of de zorg om onze teams.”

Je voelde gewoon de goesting om van elkaar te leren.

De onderlinge uitwisseling van ideeën en ervaringen binnen de groep krijgt ook bewust een plaats in de opleiding: “De proffen zijn heel dynamisch. Je krijgt telkens een pak inhoud mee. Mijn hoofd zat gewoon knalvol na een sessie. Tegelijk werken ze heel toepassingsgericht: we werkten aan onze eigen praktijkcases, gingen op terreinbezoek,… Er werd ook heel open gediscussieerd tussen proffen en deelnemers, zowel in de sessies als tussendoor. Er hing helemaal niet zo’n sfeer van ‘ik weet het allemaal beter’. Je voelde gewoon de goesting om van elkaar te leren.”

De masterclass betekende duidelijk een gamechanger: “Het feit dat ik nu inzicht heb in hoe een organisatie in elkaar steekt en wat mensen drijft, maakt dat ik mijn job op een andere, betere manier kan doen. Het vraagt wel een serieuze investering want je moet telkens tijd onttrekken aan een al superdrukke agenda, maar ik pas nog elke dag bewust en onbewust toe wat ik in de masterclass heb geleerd. Het feit dat iedereen er altijd was en niemand onderweg heeft afgehaakt, zegt op zich al véél over de meerwaarde van deze opleiding.”

Nieuwsgierig of de mastarclass Bedrijfsstrategie & Leiderschap iets voor jou is?

Download de brochure

Wil je kennismaken met de docenten Geert Scheipers & Steven Poelmans?
Bekijk het webinar

BSL_Webinar_blog