82% minder autoritten door flexwerken

Sustainable Transformation Human Resources

reistijd.png
Te weinig Vlamingen maken gebruik van de groeiende mogelijkheden om tijd- en plaatsonafhankelijk (TPOW) te werken. Nochtans kan flexwerken een beduidende bijdrage leveren tot de inperking van structurele files. Om deze manier van werken verder te integreren bij bedrijven, starten het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) en Flanders Synergy met het project ICOMflex. De Vlaamse ochtend- en avondspits. Een vaste waarde binnen het woon-werkverkeer. Hoewel vele verplaatsingen vermeden, uitgesteld of ingekort kunnen worden, gebeurt dit slechts met mondjesmaat.

ICOM-flexproject

Nochtans: als we met zijn allen zouden flexwerken, kunnen we het fileleed reduceren. Zo zou er via ICOMflex tegen 2020 jaarlijks een reductie van 15000 voertuigverliesuren op het Vlaamse wegennet gerealiseerd kunnen worden. 1 op 2 Belgen verkiest thuiswerken Recente studies tonen aan dat 7 op 10 Belgen niet langer dan één uur onderweg willen zijn naar het werk. 1 op 3 Belgen gelooft dat hij op termijn thuis zal werken en 1 op 2 Belgen wil het nu al graag.

Op vrijdag 25 november organiseerde de Antwerp Management School een themadag rond flexwerken en Het Nieuwe Werken. Op deze themadag werden de resultaten van het ICOM-flexproject voorgesteld en verschillende faculty van de Antwerp Management School lezingen geven in het kader van duurzame woon-werkverplaatsingen.

Impact van flexwerken op mobiliteit

Later op de middag leerde Nicole Van Doninck van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit ons meer over de impact van flexwerken op het verplaatsingsgedrag van werknemers. Het is immers bijna het doel van flexwerken om de mobiliteitsproblematiek mee op te lossen. Uit het onderzoek is gebleken dat vooral werknemers die thuis werken, en normaal gezien met de auto gaan werken zich ook veel minder verplaatsen in de auto.

impact flexwerken.png

Het onderzoek van VIM bracht onder andere de volgende resultaten over wijzigingen in de verplaatsingen bij thuiswerkers.
- 45% doet minder, 6% doet meer verplaatsingen (maar slechts 1%
meer km) met OV
- 51% doet minder, 7% doet meer autoverplaatsingen
Treinreizigers:
- 38% maakt minder verplaatsingen met de wagen
Autoreizigers:
- 82% maakt minder verplaatsingen met de wagen (en meer te
voet en met de fiets)

Een deel van het onderzoek betreft haalbare modellen voor de exploitatie van flexwerkplekken. Lees hier de white paper.