Disruptival The Experience: een terugblik

Strategy & Innovation

EA 1.png

Op donderdag 31 augustus werd voor de allereerste keer Dirsuptival The Experience georganiseerd. Een succesvolle belevingsdag. Zowel deelnemers als kennispartners waren unaniem lovend over het initiatief en kijken alvast uit naar de editie van 2018.  Want die komt er, dat staat nu al vast.

EA 4.pngOpzet voor deze Experience-dag was deelnemers en bedrijven in contact brengen met disruptieve technologieën en denkstijlen die nu al toegepast kunnen worden. We wilden hen concrete inspiratie geven en vooral leren welke toepassingen voor hun mogelijk zijn. Anderzijds was het ook de ideale gelegenheid voor kenniscentra en West-Vlaamse onderwijsinstellingen om hun onderzoek en ontwikkelingen aan een breder publiek te tonen en samenwerkingen te starten.

EA 2.pngHet bleek een schot in de roos. Om de 15 minuten kregen de deelnemers een nieuwe belevenis voorgeschoteld: ze proefden van meelwormen, kregen zelf een VR-bril opgezet, leerden wat een hololens concreet kan doen, wat een hyperspectrale camera kan tonen, konden een sociale robot programmeren of een drone besturen. Je kon bij momenten de kennisoverdracht als het ware voelen! Iedereen was enthousiast en velen vielen van de ene verbazing in de andere. Ook de kennispartners genoten van de gerichte vragen en de leergierigheid van de deelnemers.

EA 8.pngUiteraard droeg ook de locatie sterk bij aan de hele beleving. Voor deze eerste editie waren we te gast bij het Vlaams Luchtvaart Opleidingscentrum in Oostende dat met zijn vliegtuigen, propellers en andere machinerie een ideale mix vormde met de demo’s Disruptival The Experience. Het werd dus een boeiende namiddag voor en door West-Vlaanderen.

Enkele voorbeelden van zaken die we leerden:

• Blockchain werd opeens veel duidelijker en zal zeker zijn toepassing vinden bij enkele bedrijven;
  • De meerwaarde van interactief textiel werd opgemerkt en zal ook bij onze maakbedrijven meer ingezet worden;
  • Vlaskomposieten, een product dat het DNA van de provincie weergeeft, wekte heel wat interesse;
  • Binnenkort vinden we zeker meer projecten rond VR, mixed realities, hyperspectrale camera’s en hololenzen.

EA 7.pngKortom: deelnemers en bedrijven zagen duidelijk mogelijkheden om hun productieproces en/of product meer waarde te geven door deze exponentiële technologieën nu al toe te gaan passen. Het team van Exponential Academy kijkt met een goed gevoel terug op de eerste belevingsdag van het Disruptival. De locatie voor volgend jaar is al in zicht en de eerste plannen worden gesmeed.

Maar eerst komt Disruptival The Conference eraan. Op 15 november 2017 nemen we je mee in een conferentie rond disruptieve businessmodellen en nieuwe denkstijlen zodat je zelf toekomstgericht aan de slag kan. Want al kan je de exponentiële veranderingen niet tegenhouden, je kan je wel focussen op de vele opportuniteiten die dit met zich meebrengt. Die zijn er in overvloed!

Meer info over The Conference? Contacteer An!