De bouwstenen van een organisatiearchitect

Gui Boven was voorbestemd om ingenieur-architect te worden maar hij wou ook graag met mensen werken. Het is uiteindelijk dat laatste geworden, al was de zin voor ontwerpen nooit ver weg. Zo bouwde hij figuurlijk meer dan 25 jaar mee aan de werking van diverse organisaties vanuit leidinggevende functies. Ondertussen is hij organisatiearchitect: hij helpt organisaties bij het vormgeven van een duurzame innovatieve arbeidsorganisatie. Zijn bouwstenen vandaag? Visie, strategie, mensen, eigenaarschap, gedeeld leiderschap… De masterclass Innovatieve Arbeidsorganisatie bood hem daarbij een belangrijk houvast.

“Ik ben altijd in organisaties actief geweest maar zonder heel bewust bezig te zijn met het wat en het hoe van een goede organisatie. Het was wel mijn leitmotiv om organisaties te helpen creëren die vlot draaien en waar medewerkers vrolijk van worden, maar ik deed dat zonder wetenschappelijke bagage. Toen de masterclass Innovatieve Arbeidsorganisatie op mijn pad kwam, dacht ik ‘Dat is iets voor mij’. Misschien vanuit een naïef enthousiasme, maar de opleiding heeft me uiteindelijk de inzichten gegeven die ik al lange tijd zocht. Het is voor mij een stuk houvast, een leidraad geworden om organisaties te ontwikkelen.”

DSC_0615

“Ik ben een sterke believer van systeemdenken en de complexiteitstheorie. De formats van innovatieve arbeidsorganisatie vertrekken ook vanuit die achtergrond. Wat Antwerp Management School en Workitects in de masterclass brengen kan maatschappelijk echt een verschil maken. De masterclass biedt een krachtig instrument om organisaties op een gestuurde manier de gewenste vorm te geven zodat ze klaar zijn voor de gigantische uitdagingen die ons te wachten staan. Want de echt boeiende tijden komen nog, daarvan ben ik overtuigd, en we moeten beseffen dat we ons moeten durven engageren, ‘all the way’.”

Geen kwestie van cosmetica

“Innovatieve arbeidsorganisatie is geen hype. Ik krijg meer en meer de vraag van klanten om dat bij hen eens te komen ‘neerzetten’. Maar zo werkt dat niet. Het is geen kwestie van cosmetica: snel snel wat bijwerken en klaar. Het is een fundamenteel verhaal: als je in de methodiek instapt, is er geen weg terug. Een veranderingstraject duurt vijf tot zeven jaar; organisaties moeten daar realistisch in zijn. Aan de andere kant: je spaart de middelen van cosmetische ingrepen uit die toch niks opbrengen. Ik vind dat we daar samen met Antwerp Management School en Workitects best nog wat meer beweging kunnen rond creëren. We moeten meer mensen en organisaties overtuigen om zaken in de praktijk op een fundamenteel andere manier aanpakken.”

"De masterclass biedt een krachtig instrument om organisaties de gewenste vorm te geven zodat ze klaar zijn voor de gigantische uitdagingen die ons te wachten staan."

“De opleiding heeft voor mij in ieder geval superveel betekend. Ze geeft mij de handvatten en de waardevolle wetenschappelijke onderbouw om organisaties echt wendbaar te kunnen maken. Leidinggevenden hebben het meestal goed voor met hun mensen, maar ze zitten gevangen in een structuur waar ze zich niet altijd bewust van zijn. Hen laten zien wat die structuur met hen doet, wat de impact ervan is op bedrijfscultuur, gedrag… Dat kan het verschil maken om te durven afstappen van het klassieke organisatiemodel.”

Je moet als deelnemer ‘all the way’ durven gaan.

“Je moet net als de organisaties die ik begeleid, ook als deelnemer aan de masterclass ‘all the way’ durven gaan. De verscheidenheid in de groep is groot, wat op zich een goede zaak is: je leert van elkaar, net omwille ook van die verscheidenheid. Maar je merkt wel een verschil in engagement bij deelnemers die met de principes aan de slag willen tegenover deelnemers die eerder mee willen zijn met de laatste trends. Ik zou de opleiding dus absoluut aanraden, maar ik voeg er meteen aan toe dat de meerwaarde het grootst is als je je echt wil engageren om de inzichten in de praktijk te gebruiken. Zaakvoerders, algemeen directeurs, bestuurders… kunnen veel baat hebben bij de opleiding. Ze krijgen zo een belangrijk houvast om organisaties te bouwen waar medewerkers eigenaarschap durven opnemen en de vooraf afgesproken teamresultaten op een werkbare manier kunnen realiseren.”

Ontdek de masterclass Organisatie(re)design met IAO