Connecteren met de buitenwereld onderscheidt geweldige leiders van goede managers

Elke 1.png

Op 19 mei kwamen 50 vrouwelijke leiders samen op Antwerp Management School voor de derde editie van een netwerkevenement georganiseerd door de Straffe Madammen Club en Stella P. Ze deelden allen de ambitie om hun uitgebreide professionele ervaring in hun organisaties in te zetten en toekomstige rollen als raadsadviseur op te nemen.

Elke 3.pngWat zorgt ervoor dat je een goed raadslid bent? En op welke vlakken verschilt dat met een goede manager zijn? Tijdens onze co-creatie sessie kregen we enkele interessante antwoorden. De 'blik van de buitenstaander' kwam vaak naar boven als een van de sleutelvaardigheden van een succesvolle board. Uitdagen, uitdagen en nog eens uitdagen. Je kan niet klaar zijn voor de toekomst als je niet het standpunt van je klanten, regelgevende instanties en stakeholders in acht neemt. Dat is een van de redenen waarom het brengen van diversiteit in je leiderschap, zowel in management als in de board, zo belangrijk is.

“In sameness we connect, in differences we grow”

Masterclass Leadership 2.jpgHet vermogen van leiders om over te stappen in steeds sneller veranderende omgevingen wordt ook onderlijnd in het splinternieuwe boek van professor Jesse Segers en Koen Marichal dat een paar dagen na ons event werd gepubliceerd. Zij geven 19 inzichten die helpen bij het bouwen aan toekomstbestendig leiderschap. Dit zijn de drie elementen die mij het meest bijbleven:

• De evolutie van een top-down benadering naar een model van gedeeld leiderschap waarbij verschillende standpunten samenkomen, er geconnecteerd wordt met stakeholders en de status quo op de proef wordt gesteld.
  • De behoefte om een ondernemende, zelfs activistische rol op te nemen om echt een verschil te kunnen maken. Connecteer de disciplines binnen een organisatie, leid door zelf het goede voorbeeld te geven en help je organisatie bij het leren uit fouten.
  • De capaciteit om bijna onzichtbaar te worden. Het hoofingrediënt van leiderschap is de rest van je team; jouw rol is om mensen samen te brengen en hen te inspireren om samen te werken in een technologische wereld.

“75% van de managers heeft geen idee van wat er buiten het bedrijf gebeurt”

Masterclass Leadership 6.jpgHermina Ibarra, professor leiderschap aan INSEAD onderlijnde eerder deze maand ook het belang van het zicht op de buitenwereld tijdens haar masterclass voor Antwerp Management School en HR Square. Veel leiders hebben het moeilijk om samen te werken met mensen buiten hun comfortzone, die nieuwe inzichten bieden en ideeën aanbrengen. De meeste leiders focussen op het verbeteren van dingen die ze al goed kunnen terwijl vechten tegen de constante verandering de realiteit is van modern leiderschap. Ze moeten van een knooppuntrol overstappen naar een overbruggingsrol. ‘The vision thing’, zoals zij het noemde, kan alleen ontstaan wanneer de buitenwereld naar binnen wordt gebracht. En net dat is moeilijker voor vrouwen stelt ze.

Bouw een BCD-netwerk

Terwijl we natuurlijk aangetrokken zijn tot mensen die op ons lijken, moeten we net het tegenovergestelde doen: connecteren met mensen die anders zijn. Een goed BCD-netwerk (breedte, connectiviteit en dynamiek) maakt het verschil tussen een goede manager en een geweldige leider. Dus: neem nu je voorsprong door het bouwen van een netwerk met diverse stakeholders!

Elke 2.pngTwee tips van professor Ibarra: Ga niet gewoon naar netwerkevents, wees actief: spreek, leid en organiseer. Activeer ook banden die aan het verwateren zijn: de mensen waarmee je lang geleden gewerkt hebt kunnen twee keer zo veel nieuwe inzichten aan je projecten toevoegen dan je huidige stakeholders. Dat is natuurlijk van onschatbare waarde voor je leiderschap! Waar wacht je op? Ik help je hier graag bij. De diversiteit in Straffe Madammen is precies waarom bijna 2000 vrouwen van meer dan 1000 organisaties tot het netwerk toetreden.

Benieuwd geraakt naar wat vrouwen nog tegenhoudt?

LEES DE BLOGPOST VAN JESSE SEGERS!