Alumni stories, DEEL ELF: Business meets IT

Students & Alumni Digital & IT

alumni stories Raphael.jpg

Raphael Wouters is medeoprichter van hublio, een slim digitaal platform dat klanten met makelaars, adviseurs en verzekeraars verbindt, én AMS-alumnus. Van 2012 – 2014 volgde hij de Master Enterprise IT Architecture (MEITA) aan Antwerp Managment School. Raphael besloot na 10 jaar ervaring in consultancy- en enterprise architecture-functies een meer formele en academische benadering te hanteren in tegenstelling tot de toen vaak heel gebruikte subjectieve en vluchtige ‘best practices’.

hublio

“Het idee om hublio op te richten sluimerde al enkele jaren. Maar sinds ik verhuisd ben naar Ierland kwam het volgende acute probleem weer boven: verzekeringen en financiën hinken mijlenver achterop in het digitale tijdperk. Samen met mijn partner, Michael Parizel hebben we daarom hublio opgericht. Door het gedeeld partnerschap behandel ik meer het technische en zakelijke aspect van de onderneming, waar Michael zich eerder toespitst op het financiële en contacten met partners.”

Hublio is een intelligent en digitaal platform dat consumenten, makelaars, adviseurs en verzekeraars over verschillende kanalen met elkaar verbindt. Door een gebalanceerde mix van slimme automatisering, gedragseconomie en gekwalificeerde adviseurs wordt het uniek profiel van de gebruiker achterhaald en de kleine lettertjes van diens contracten uitgepluisd. Zo worden continue de noden van de klant achterhaald en wordt aangegeven of die over- of onderverzekerd is, dubbele of ontbrekende waarborgen heeft en of producten elders aan een betere prijs-kwaliteitsverhouding afgenomen kunnen worden omdat hublio voor hem de markt afschuimt.

De MEITA heeft een concreet geholpen bij het ontwikkelen van de onderneming. “Bij de ontwikkeling van het bedrijf heeft de Master Enterprise IT Architecture vooral een bijdrage geleverd aan de operationalisering van het bedrijf. Onder andere bij volgende vraagstukken: hoe ga je om met strategie, wat is de link met IT en hoe denken reeds gevestigde partners over IT.”

Hoe omgaan met de kloof tussen management en IT

Raphael geeft wel aan nog veel discrepantie te ervaren tussen managers en IT’ers hoewel we in een IT-maatschappij leven. “In het verleden kwam ik vaak met ‘managers’ in contact die geen voeling hadden met IT of omgekeerd. Veel bedrijven denken oftewel vanuit IT of IT wordt onvoldoende belicht. In onze co-founder setting hebben we een sterke mix: Michael is helemaal niet technisch, maar commercieel en financieel. Mijn achtergrond komt dan weer vanuit het IT-operationele, van development naar architectuur en nu de zakelijke kant. Vooral dit laatste haalt mij uit mijn comfort zone, maar ik merk dat het broodnodig is. Meedenken met de klant voor zijn unieke oplossing, gebaseerd op ons platform én geënt op IT.”

"Het is een grote uitdaging om net datgeen te bouwen en op de markt te brengen waar het doelpubliek warm van wordt en het zelf ook als probleem ervaart."

Perspectief

En nu? “Technologisch kan bijna alles. Het is een grote uitdaging om net datgeen te bouwen en op de markt te brengen waar het doelpubliek warm van wordt en zelf ook als probleem ervaart. De grootste IT-gerelateerde uitdaging voor ons is het vertalen van onze eigen visie naar een Unieke Waardepropositie om tot een Product Market Fit te komen. Dit bekomen in België en Ierland is een doel waarnaar we in 2017 toe wensen te groeien. Ook wensen we betalende klanten te verwelkomen en bijkomende investeringen op te halen om verdere groei te financieren.”

Executive Master in Enterprise IT Architecture

Deze master biedt de vaardigheden om de organisatie klaar te maken voor duurzame innovatie. Verwerf kennis om complexiteit de baas te kunnen en om de architect te zijn van een succesvolle organisatie.

Ontdek de opleiding

New Call-to-action